husnr3

Alla inlägg under september 2009

Av Jessica - 11 september 2009 10:30

   Har precis käkat frukost efter första natten hemma med Judit.


Allt här hemma har verkligen gått över förväntan och vi har fått en natt med massor med sömn, iaf om man jämför med de två nätterna på BB. Så skönt att sova i sin egen säng. Och Judit har faktiskt sovit flera timmar i den "nya" vaggan, var lite bråkigt innan hon kom till ro igårkväll så efter att ha haft henne på bröstet i nån timme la jag ner henne och efter det har det faktiskt funkat helt OK. Ralle o jag har hjälpts åt vilket givetvis oxå har betytt mycket för mig... är väl antagligen en av anledningarna att de får vara hemma en del i början. För det är ju verkligen ett helt annat liv än man har varit van vid! Bara att inte stiga upp o gå till jobbet som vanligt vid halv åtta är ju en omställning.


Annars har allt gått bra även om den lilla tjejen verkligen överraskade oss när hon kom så mycket för tidigt. Mer information kommer senare... fast inte några äckliga detaljer det lovar jag.

Av Jessica - 7 september 2009 07:39

Vi hade ju som sagt cykelfest i lördags och då var ju planen att vi skulle få huset lite mer iordning än vi har haft tidigare. Inte direkt så att vi hade några planer på att få upp lister eller liknande men iaf lite gardiner, nya krukor & växter samt plocka undan, städa allmänt, dammsuga och torka golv.


Tycker att vi lyckades hyfsat så här är en bild på vårt nya fina kök, finns några fler bilder på facebook och där ska jag även uppdatera med ytterligare bilder i veckan tänkte jag.


(Om nån undrar varför jag inte åkt till jobbet än så är det för att vi ska på vår första föräldrautbildning strax efter åtta. Har ingen uppfattning om hur det kommer att bli så det blir spännande.)

Av Jessica - 6 september 2009 15:05

Igår var det dax för Ralle o mig att vara med på cykelfesten för första gången. Pga bowling fick vi båda hoppa över förrätten och istället cykla direkt till den gemensamma samlingen på Marielundsgatan.


För er som inte vet är det en bra bit uppförsbacke hemifrån oss så det tog mig en liten stund att cykla & gå uppför backen, jag har liksom hållt mig undan från backar ett tag nu och bara gått på planmark. Lite för mycket kläder hade jag oxå fått på mig så när jag kom upp till samlingen var det med rosor på kinderna och torr i halsen. Kände mig inte särskilt snygg o fräsch o inte blev det bättre när man kollade in alla andra brudar, den ena mer stylad än den andra!! Fast ska jag vara ärlig kommer jag nog aldrig att vara med på cykelfest iklädd tajt klänning o pumps! Är liksom inte riktigt jag - gore-tex kängor mot regnet o jeans är väl mer min melodi..... men alla får ju göra som de vill.


På samlingen fick vi iaf öppna våra kuvert för att se var vi skulle käka varmrätt nånstans o vi skulle till Parkgatan, typ den enda gata i hela Skillingaryd som jag inte hört talas om! Så vi fick fråga oss fram o nån visste att det var där Jocke Olsson o Ulle Krantz bodde, Ralle har jobbat med Ulle på Rasta för många år sen så han hade bättre koll än jag. Väl där mötte vi upp med Jan Fritz med sambo/fru Victoria. Spenderade några trevliga timmar med god mat (oxfilé med potatispuré och rödvinsås) och god dricka, även om jag fick hålla mig till att lukta på Ralles rödvin.


Vid halvåttatiden bar det hemåt då vi hade fått efterrätt på vår lott. Allt var förberett så det enda som skulle göras var att brygga kaffe o kolla vad vi kunde bjuda på som fördrink....


Döm om vår förvåning när man hör prat på altanen o känner igen rösterna!! De 4 som skulle till oss var väl ungefär de fyra vi känner bäst av alla som var med på festen: Koffe & Mia som vi träffar ibland (men alltför sällan) och så Peter som bowlar med Ralle och som jag känt hela livet, givetvis var även Peters sambo Linda med.


Även hos oss blev det en trevlig timme med dricka, tjöt o dessert. Vi bjöd på 3 sorters chokladmousse med hallon & blåbärsröra till. Enkelt men gott.


För de som ville avslutades kvällen på Järnvägshotellet  där man skulle vara kl 9, drink- och nattamatsbiljetter hade vi fått tilldelat i kuvert som skulle räcka till oss och våra gäster. Eftersom både jag o Mia är gravida blev de andra glada när de fick fler biljetter per person. Jag stannade hemma (åkte till mamma o kollade lite på fotbollen istället) men Ralle hängde med och enl dagens rapporter hade han trevligt.

Av Jessica - 6 september 2009 14:59

För de av er som inte har varit ute idag kan jag berätta att i Skillingaryd har vi en fantastisk höstdag med sol o värme - men just det: höstdag med betoning på höst!


Det är nog bara att acceptera att sommarvärmen inte kommer tillbaks nåt mer utan vi får ställa in oss på att dagarna med sandaler är över.


I vår trädgård har vi en stor hägg som i våras blommade med underbara blommor och då bestämde jag mig för att den vill jag ju behålla. Men efter det fick den några fula "spindelnät" över hela trädet som inte alls såg trevliga ut och då blev jag tveksam och nu i dagarna har den börjat tappa löven - lite för tidigt när det bara är september tycker jag! Så jag är lite tveksam till häggens vara eller inte vara just nu. Fast den har åtminstone fått ett års respit, Mats har nämligen varit här idag och fällt de träd vi bestämt oss för att inte behålla och då fick häggen vara kvar.


Men till nästa höst vet man inte...

Av Jessica - 6 september 2009 14:53

Igår eftermiddag hade vi säsongens första match, på hemmaplan mot gästande Vinden BK från Oskarshamn.


Motståndarlaget mönstrade inte det allra bästa lag de förmår och vi kunde ganska enkelt vinna matchen med 13-6 efter att ha tappat några onödiga poäng de sista serierna. Jag spelade i mitten, dvs fyra serier i rad och det gick över förväntan! Har ju fått lite ont i ischiasnerven på träningarna men det kände jag inte alls av igår. Så som det ser ut nu blir det spel även nästa helg.


Nådde inte riktigt upp i den standard jag hade tänkt mig utan klarade med nöd o näppe 700 (fick 701) men får väl ändå vara nöjd eftersom jag hade väldigt dåligt med strike men många 9:or och en del 8:or och bara enstaka 7:or. Spärrade även bättre o bättre o i sista serien tog jag tom 5*4*7 vilket jag är väldigt nöjd med, annars hade jag ju inte klarat att ta mig över pinsam-gränsen!


Det enda jag inte alls är nöjd med är spärrspelet på vänster sida så det blir extraträning till onsdag + lite finjusteringar på första slaget så att jag kan få lite fler kryss. Men jag ska inte kräva för mycket, känner ju att jag inte alls kan spela samma spel som jag brukar utan får nöja mig med vad banan ger...

Av Jessica - 3 september 2009 20:26

I veckan som gått har Ralle o Skåne fixat "färdigt" i källaren, dvs de har gjutit klart golvet.


Nu är det bara lite spackling o slipning o sen målning som återstår. Låter ju som inget jobb alls eller? Luktar iaf rätt skumt nu när det håller på o torkar men det får vi ta. Vi har ju iaf fått nya golvbrunnar och varmvattnet tillbaks, att det kostade några kronor fick det väl vara värt.


Bilder kommer här o på Facebook i helgen när jag har kunnat foto under dygnets ljusa timmar.

Av Jessica - 3 september 2009 20:06

Måste ju bara skriva o berätta vad vi var med om i helgen som gick...


Var som sagt i stugan och i lördags eftermiddag var vi inne i hembygdsparken och kollade in bilarna som kört Lergökarallyt, ett bil/mopperally för gamla bilar. Brukar vara runt 400 ekipage eller något fler. Vi strosade runt där en timme eller två innan vi vände hemåt till stugan igen och det var där historien börjar!!!


När vi kom hem vid halv fem tiden stod det en bil parkerad på vår uppfart som rymmer 3 bilar (2 jämte varann o en på snedden framför). Hade vi haft en vanlig bil hade vi säkert kunna trycka in den jämte men nu hade vi 9-mannabussen och den är ju lite otympligare. Direkt när vi såg det gick tankarna till en incident för snart 10 år sen när Plutt o Micke kom hem från stugan och en bil stod parkerad likadant. De gick då in till grannen o frågade om det var de som hade ställt sig på vår plats. Fick ett nekande svar men sen helt plötsligt kom det en tant o körde iväg med bilen (visade sig senare vara grannens syster).Vi ställde iaf vår bil på tvären framför bilen som stod parkerad och sen hände inget mer på lördagen. Förutom att vi var måttligt irriterade på att någon kunde vara så puckad att de ställde sig på annans tomt utan att fråga. Till saken hör att grannen har väl plats för sisådär 15 bilar på sin tomt.... fast vid detta läge visste vi ju inte om det var någon därinne som ägde bilen.


Kvällen o natten kom o gick som sagt och sen i söndags morse när vi satt o åt frukost såg mamma att det satt en tant i bilen och sov!!! Inte vet vi hur länge hon hade suttit där. Gick en stund till och sen kom det en filur o knackade på dörren. Jag hade redan bestämt att om hon ville att vi skulle flytta på bilen så hon kunde köra iväg så skulle jag säga att det kostade 500 kr. Kostar ju att felparkera i stan så då kunde det ju kosta att felparkera hos oss, vi hade ju nästan fått ha vår bil på vägen över natten!


Hon presenterade sig inte med namn utan sa bara att det var hon som hade ställt bilen lite dumt o undrade om vi kunde flytta vår bil. Visst sa jag, bara du betalar 500 kr. Det kunde hon inte alls förstå utan blev jättesur. Inga problem sa jag, du får gärna stå här hela dagen, vi ska vara här till ikväll så stå du kvar!!! Var faktiskt lugn i stort sett hela tiden, sa bara till henne en gång att "är du så djävla dum att du ställer dig på vår tomt får du anpassa dig till våra regler"!


Vi fortsatte frukosten och efter 10 minuter kom tanten tillbaks med ursäkten att hon tyckte att det var bättre att hon talade om att hon la nyckeln på bildäcket så att bil o nyckel var på samma ställe. Hon förklarade också att hon ställt sig på vår plats för att det var lättare än att köra in på grannens tomt och sen hade festen hos grannen varit så kul att hon glömde bilen!  Nu var det mamma som öppnade och gissa om kärringen fick sig en utskällning! Mamma var på sitt allra mest strålande humör, länge sen jag såg henne sån. Tanten fick ingen chans att övertyga oss att flytta bilen och det slutade med att mamma sa till henne: gör du vad fan du vill med nyckeln, nu ska jag dricka mitt kaffe o så smällde hon igen dörren rakt i ansiktet.


Sen följde vi inifrån vårat tantens eskapader under dagen, började med att hon satt några timmar på stentrappan till grannhuset, sen satt hon i trädgårdsmöblerna litegrann, sen låg hon i trädgårdssoffan en stund och så höll det på. På eftermiddagen såg vi en röd bil där men den åkte iväg igen och kvar var tanten. Grannen som alltid brukar vara där varje lördag o söndag såg vi inte på hela dan vilket var konstigt.


Strax efter sex på kvällen var vi klara att bege oss hem och då pratade mamma lite till med henne, då hade hon nämligen förflyttat sig till bilen och satt där o vilade. Visade sig att visst var det grannens syster (han har 2 så vi vet inte om det var samma som för 10 år sen) och att den röda bilen som varit ute tillhörde den andra systern. Varför hon inte följde med henne hem eller ringde någon annan under dagen är ett mystierium. Så himla kul kan det ju inte vara att vara utomhus från 9 till 6 även om det är bra väder?!


Visst kanske vi var lite tuffa men det är inte tillåtet att vara hur dum som helst och ibland får man ta straffet. Hade hon inte varit så snål kunde hon ju fått åka därifrån mycket tidigare. Hon slapp iaf punka på några av däcken - jag hade egentligen tänkt släppa ut luften under men tyckte att hon var så patetiskt när hon låg i trädgårdssoffan så jag bestämde mig för att låta bli......

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards