husnr3

Alla inlägg under januari 2013

Av Jessica - 31 januari 2013 20:01

 


Hemma o uppkrupen i soffan och orkar just inte med nåt endaste av alla de saker som jag egentligen borde göra, som att torka golv, vika tvätt, städa köket, sortera papper....


Ibland har man bara en sån där "jag orkar inget just nu"-dag och jag har bestämt mig för att ibland låta mig själv vila lite om det är det jag känner för. 


Men för att jag inte bara så låta tiden rulla så försöker jag hitta lite kul recept och just nu är det de här böckerna som ger mest inspiration. Vi kör ju vanligtvis med matschema här i huset och dessutom testar vi gärna lite nytt varje vecka. Får även en del inspiration av  Jamie Oliver som jag gärna tittar på vid halv åtta när han fixar enkla vardagsrätter på bara femton minuter!



 


Det här käkade vi igår efter att ha sett Jamie laga förra veckan. Lite stekt kycklingfilé med pestopasta och färska bönor, efter tillagningen kollade vi in receptet ordentligt (för varför göra det före) och då skulle man visst fräsa  med lite vitlök o tomater med kycklingen oxå. 


Vad gör ni för vardagsmat hemma hos er?



Av Jessica - 30 januari 2013 09:41

Känns som var o varannat inlägg handlar om VAB o sjuka barn.... idag är jag alltså hemma från jobbet igen. Lillebror som är sjuk, eller hemma o vilar upp sig iaf. 


Han hostade så han kräktes i tisdags kväll vid tiotiden men sen inget mer men R fick ju ändå vara hemma med honom igår. Ringde dagis på morgonen och de höll med oss om att det inte lät som magsjuka så storasyster fick åka dit en sväng - och så glad hon var för det! Och här hemma blev det ju oxå lugnare och Vide hade sovit över tre timmar på förmiddagen och ändå var det inga problem att lägga honom vid sju, så helt pigg är han inte. 


Nu har han precis vaknat efter att ha sovit en timme, jag har hunnit med att torka lite golv och rensa i källaren. Snart ska jag leka hemmafru och laga lunch som vi kan käka när resten kommer hem. R tar med Judit hem från dagis på lunchen då barnen normalt bara går halvdag på onsdagar. 



Av Jessica - 28 januari 2013 05:43

Här hemma har vi haft en bra helg med mycket tid att umgås men även fixa med vårt kära "hål i väggen".


Redan i veckan fick R ner de sista väggstumparna o i helgen har det mest varit sånt där tråkigt fix som tar TID men inte syns....  ikväll kommer elektrikern och sen kan vi sätta dit både OSB och gips och sen är det ju "bara" spackling, slipning och målning kvar!!!


 


Inte den snyggaste bilden kanske men det är ju lite svårt att styla ett rum precis mitt i renoveringen.... men för er som inte varit hemma hos oss står jag i det blivande mat/vardagsrummet och framför elementet/fönstret ska vår kökssoffa (som ju blir vardagsrumssoffa istället) och matbord stå. I hålet kommer det bli nån slags förvaringsö på hjul.... återstår att se hur vi gör. Det vi har bestämt är iaf att vi ska använda befintliga överskåp från köket.


   


Laga mer himmelsk mat hara vi oxå hunnit med, ska försöka få till några recept i veckan. 

Kyckling med dragon och 

Fisk och skaldjursgryta


Av Jessica - 26 januari 2013 10:22



En av favoriterna för oss vuxna är hemmagjorda burgare,

igår testade vi ny smaksättning med mozzarella och basilika.


Bland det godaste vi käkat på länge.


Receptet hittar ni här.



Av Jessica - 23 januari 2013 19:19

Tidigare ikväll kallade Judit mig för dum....


... men det vände när vi hade läst kvällssagan. Då kramade hon mig och sa


"jag gillar dig mamma, du är den bästa mamman" och så klappade hon mig på kinden några gånger och sa sen " jag gör som jag brukar med pappa, jag pussar dig på näsan"


  Fina storskrutta   


 

Två små söta för ett år sen

Av Jessica - 22 januari 2013 18:55

Hemma idag igen! 


Dock inte VAB denna gång utan helt enkelt vanlig sjuk förälder!

 

Natten var jobbig men dagen desto bättre och har i stort sett bara spenderats i soffan i liggläge.

 

Blir hemma imon oxå för att vila upp mig.

 

Men efter den här veckan hoppas jag snart att eländet tar slut, att vara hemma tar på både psyke och plånbok!!!

 

 

Av Jessica - 21 januari 2013 20:26

I fredags fick jag stanna hemma från jobbet för vab då barnen inte var välkomna till dagis pga magsjukan natten mot onsdagen (hur länge ska de egentligen vara kräkfria, 48 eller 72h ?)


Och några sjuka barn var det inte tal om utan full rulle hela dan och två barn som lekte riktigt bra tillsammans.

 

 

 

Tokiga peppe (som Vide säger om Pippi) och prinsess-Judit!

 

När pappan kom hem vid ett flyttade vi ut och åt lunchen - korv med bröd.

Av Jessica - 21 januari 2013 20:21

Blev inte så mycket gjort här hemma i helgen som det var tänkt, mannen låg i soffan med feber hela lördagen och söndagen var seg den oxå...


Men lite skruvande fick det bli istället för sågande och spikande!


 

FÖRE

 

EFTER

 

Och en ny liten tavla R fick i julklapp av min mamma...


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards