husnr3

Alla inlägg under september 2009

Av Jessica - 25 september 2009 08:45

Igår eftermiddag var det dax för första besöket på BVC, halv två skulle vi vara där så det gällde att se till att Judit fick mat innan + att jag själv skulle käka lite lunch.


Fick faktiskt ihop det riktigt bra och vi kunde traska dit i lagom tempo och ändå ha några minuter till godo. Man har ju inte direkt lärt sig hur lång tid olika saker tar, som att mata, byta blöja, klä på dem och sig själv samt ta fram vagnen. Går ju liksom inte att stressa som man kan göra om det bara gäller en själv.... men men allt det där vet ju ni redan som har barn!!


Judit gjorde iaf succé hos sköterskan och lyckades kissa ner hela hennes skjorta!!! Fattar inte att en tjej kan få sån sprutt på kisset, vi har ju märkt det hemma några gånger oxå att hon har kissat ner både skötbord och golv. Häromdagen när jag skulle ta av blöjan före vi skulle bada henne lyckades hon t.o.m bajsa lite på mina glasögon!!! Hade glömt tända taklampan så därför var det lite skum belysning i sovrummet, böjde mig fram för att se ordentligt när jag skulle torka henne o vips så hörde jag en fis på gång! Men det var inte bara en fis - hann flytta mig så att allt hamnade på golvet istället för på min tröja men lite hann visst skvätta på glasögonen. Det där med att vara äckelmagad har man ju fått lägga åt sidan...


Hon fick godkänt när det gäller längd och vikt, vid 16 dagars ålder väger hon 3070 g och är  50,3 cm lång. Dvs nu fattas det bara 5 gram för att hon ska vara tillbaks på sin födelsevikt och det känns skönt. Man har ju liksom ingen koll på hur mycket mat de får i sig. Ibland äter hon bara drygt 5 minuter och nästa gång nästan en halvtimma?!

Av Jessica - 24 september 2009 12:09

Igår var det dax för första träningen efter att Judit föddes, Ralle o Skåne skulle hålla på i sovrummet (oj det lät visst lite dumt) så jag skulle få åka iväg själv. Nu blev det inte så för de behövde visst använda cirkelsågen och det lät lite för mycket för att jag skulle vilja lämna Judit hemma i det oväsendet så det blev att anlita farmor som barnvakt igen. Supersmidigt att ha dem så nära att man bara kan svänga förbi o lämna nån timma eller så.


Bowlingen gick faktiskt riktigt hyfsat, iaf de två första serierna då jag hade 391. Sen blev det en misslyckad tredje med knappt 150 innan jag skärpte till mig i sista och totalt blev det 719. Inga dundersiffror men iaf övre den undre smärtgränsen. Kände oxå att jag hade fått tillbaks mitt gamla spel och behöver nog bara finslipa detaljerna innan jag hittar till fickan igen, men visst märks det att man har tränat mindre än vanligt. Träffarna på pilen var väl inte alltför många... tur att det var snälla banor :)

Av Jessica - 24 september 2009 11:54

Igår kapade Ralle telefonlinjen så jag hade ju inte tillgång till internet eller nåt annat skoj... därför kommer rapport om gårdagen inte förrän nu.


När jag vaknade igår hade jag fått mess av Sofia som visst var på Skillingarydsbesök och undrade om vi inte skulle ta en promenad tillsammans vilket jag givetvis gärna hängde med på. Så vid kvart över tio stod jag redo vid Lagagatan och vi gav oss iväg. Blev en tur till Smördalen (S Järnvägsgatan mm) och där hade Sofia inte varit tidigare, finns ju en hel del fina hus och tomter att kolla på. Sen tog vi Thulins gata och där höll de på att lägga ny gatsten och i smågruset fastnade Sofia med sin cityvagn!! Jag fick hjälpa till att lyfta en liten bit - tur att vi var två. Jag med min skogsvagn hade ju inga problem att ta mig fram!! 


Turen fortsatte ner till Önska där jag hade tänkt köpa en mobil att hänga över skötbordet, nu hade Emmy vaknat så Sofia tog det säkra före det osäkra och gick hem direkt istället för att följa med in på affären. Annars är det ju en av hennes favoritaffärer hihihi


Väl inne på Önska träffade jag på Sickan, en gammal kompis till Plutt, och hennes supersöte lille grabb som var född i början av året. Hann satt i vagnen o skrattade och var allmänt på bra humör. Sickan o jag stod o tjötade en bra stund och sen tog vi sällskap över gatan till ICA där jag skulle in o handla lite mjölk. På väg ut från ICA stötte jag på två andra kändisar som jag var tvungen att prata lite med och sen började det nästan bli bråttom hem så att jag skulle vara hemma till tolv när Ralle kommer. Så ut från ICA och snabbt hem.................. och när jag kom till grinden upptäckte jag att det inte var som vanligt! Jag hade GLÖMT MOA utanför affären!!!! Hemska matte!!! Det var bara att vända om, tur att vi bor så nära, och hämta henne. Där hade den stackars lilla fisen suttit i drygt tjugo minuter o väntat snällt.


Har ju hört att man blir lite tankspridd när man ammar men inte trodde jag att jag skulle glömma Moa, nu är jag bara glad att Judit ligger i vagnen så att jag får henne med mig hem!

Av Jessica - 22 september 2009 19:20

Idag har jag testat picknik, lyckades få dit en ram på ett av korten men att göra såna där fina collage är jag nog en bit ifrån - milt sagt!!!   

Av Jessica - 22 september 2009 10:44

.... för mig och Judit på egen hand alltså!


Ralle steg upp tidigt idag och åkte till jobbet medan vi andra tre låg hemma o slöade.


Nu ska vi snart ge oss ut på morgon/förmiddagspromenad och sen kommer Ralle hem o käkar vid tolv. Tur att vi har 2 portioner över sen igår för laga mat till kl 12, det hade jag aldrig hunnit!!


Förstår redan hur mycket man har att göra som föräldraledig... Skäms



Av Jessica - 20 september 2009 20:26

I helgen har vi haft fullt med besök - alltid lika kul att träffa nära och kära och det brukar bli lite för sällan. Och nu med vårt nyaste tillskott i familjen har vi (Judit) givetvis fått en hel massa presenter oxå.


Igår var Malin & Lotta här en sväng på kvällen eftersom Ralle bowlade o Malin jobbade på dan, mamma fick oxå en inbjudan till lite käk eftersom de var iväg på bowling hela dagen me. Var jättemysigt att sitta i köket med levande ljus på bordet och äta soppa med vitlöksbröd  - - soppa är höstmat tycker jag! Och med de fina höstdagar vi har haft nu nån vecka kan man ju bara inte klaga...


Sen idag har vi haft försenat kalas (5 månader) för mig, Sofia, Andreas o lilla Emmy var här på förmiddagsfika. Linda med familj skulle oxå varit med men både Linda o Alice är förkylda så vi får försöka hitta ett annat datum för att träffa dem. Pyssliga Sofia hade sytt en supergullig klänning med barbapappa-motiv till Judit!


Efter lunch var det dax för Charlotte o Henke att komma på besök. De har pratat ett tag om att de ville komma o kolla hur huset har blivit men vi har liksom inte haft tid att bjuda hit dem men nu när Judit kom så har vi ju lugnat ner tempot litegrann och då passade det bra med ett dubbelbesök. De blev väldigt förtjusta i vårt kök så det återstår att se om det blir något liknande på Hornsgatan så småningom....


Nu under resten av kvällen ska vi bara mysa i soffan o kolla på film, Peacemaker tror jag den hette (Ralles val). Med Nicole Kidman o George Clooney iaf!

Av Jessica - 19 september 2009 13:57

Nu är dagens bakning avklarad, här kommer receptet på världens enklaste och godaste kolasnittar. Supersmidiga att göra och det blir bara sådär lagom många!


100 g mjukt smör

1 dl socker

2 msk ljus sirap

2 1/4 dl vetemjöl

1/2 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljsocker

 ev 1 tsk malen ingefära (jag brukar hoppa över)


Vispa socker, smör & sirap krämigt.

Bland i övriga ingredienser och arbeta till en deg som delas i 2 delar. Rulla varje del till en längd, lägg på plåt o platta till lite. Räffla med en gaffel.


Grädda gyllene i 12-15 min i 175 grader.


Låt längderna svalna lite före du skär dem på snedden, låt ligga kvar på plåten och svalna helt.

Av Jessica - 19 september 2009 11:44

Idag är det dubbelmatch borta, först i Värnamo och sen i Ljungby!!


Mamma ringde precis med rapport, första matchen i Värnamo blev vinst!!! Skrattande Superkul och superbra av er som var med. 11-9 och med en slagning på 4999, absolut ett helt OK resultat. Mamma var bäst med 705, grattis till dig!


Är stolt över mina bowlingkamrater!

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards