husnr3

Alla inlägg under april 2012

Av Jessica - 27 april 2012 13:57


Igår var det dax för sista "ordinarie" träffen med matlagningsgänget för i år och det var min tur att stå för notan och lokalen, lagar maten gör vi ju alltid tillsammans och har gjort i snart 9 år!


Slovakien och kardemumma var det som gällde denna gång och det var rätt knivigt att hitta nån hyfsat enkelt mat från Slovakien, det blev gratäng på potatis och surkål smaksatt med kummin. Förutom kummin riktigt gott och ska testa att göra det igen. Vi serverade med olika sorters stekta korvar.


Till dessert blev det kardemummakokta jordgubbar med grädde och Starry night glass. Helt OK men nästa gång tar jag färska jordgubbar istället och smaksätter bara grädden.


Förrätten hade ingen särskilt koppling till något utan lagades enbart för att jag tycker att det är gott, panerad och stekt feta serverad med blandsallad, rödlök och tomater.


 


Förrätt:

  • skär fetaosten i kuber, vänd i ägg och sen i mjöl. Stek på låg värme tills de börjar smälta. Servera med blandsallad, rödlök och dressing.

Varmrätt:

10 potatisar, 6 dl surkål, 1 pkt bacon, korv

  • Skala och skiva potatisen, skölj surkålen.
  • Lägg ett lager potatis i en ugnsfast form, smörj först. Lägg på surkålen mixad med kumminfrön samt strö över några bitar stekt bacon. Lägg på resten av potatisen. Salta och häll över resten av stekfettet (valfritt).
  • Grädda 30 min på 375 grader F (typ 20 grader C)
  • Efter 20 minuter slår man på en blandning av lika delar creme fraiche och vatten (vi får prova oss fram, kanske 3 dl av varje?)
  • Servera med olika sorters stekta korvar.

Dessert:

  • Vispa 3 dl grädde tillsammans med socker och knappt en tsk stött kardemumma.
  • Klyfta jordgubbarna och lägg dem i en gryta tillsammans med lika delar socker och vatten (sådär lagom mycket). Låt koka upp och ställ sen att svalna.
  • Servera jordgubbarna med kardemummagrädden och en stor skopa Starry Night glass. För den som vill blir det nog inte sämre med lite chokladsås också

Av Jessica - 26 april 2012 12:47

...utan att stiga upp en endaste gång!!

Det gillar vi (särskilt jag eftersom det var min stiga-upp natt)   


 


Och vad gör det då att båda barnen vaknade före sju och att jag inte fick alls så mycket gjort på

morgonen som jag hade tänkt...

Av Jessica - 25 april 2012 20:35

I vår är det pappan som följt med Judit på gympan men idag var det avslutning och då fick även jag hänga med!


Det har väl gått sådär även i vår, hon vill alltid åka dit men väl där gillar hon det bara sådär. Allt som har med spring att göra funkar bra men att sitta still och lyssna på instruktioner går sämre och sämre. Och att ligga på mage tillsammans med andra barn, eller att bygga torn med händerna, nej, det vill hon då rakt inte vara med på! Bestämd liten dam även där, tror hon har det efter pappan (för jag har ju mitt kvar hahahha).


 

Av Jessica - 25 april 2012 20:27

Nu är det ju inte så att Vide direkt behöver några kläder utan han har så att han klarar sig och lite till, typ 30 dagar utan tvätt som i klädutmaningen tror jag nästan han skulle klara... men iaf, om ändå liksom nån skulle vilja köpa nåt till honom så tycker jag att de här grejerna är rätt fina.


 

Allt här ovan är från Lindex... och det mesta var slutsålt på hemsidan så om ni har vägarna förbi en butik och de finns i stl 80 eller 86 så. Egentligen använder jag inte så mycket body längre men kan göra ett undantag för alla dessa fina!


 

Behöver jag säga att jag ÄLSKAR SMÅFOLK!!


 


Även Villervalla har ju en del fint, i årets kollektion är det inte alls mycket rött vilket jag tycker är lite tråkigt så den mjölkblå färgen får nog bli min nya favorit istället. Fast även gult o svart funkar alltid, fast inte tillsammans Plutt!!!

Av Jessica - 24 april 2012 06:05


Helgerna här hemma går i en rasande fart och det här med att blogga eller läsa andras bloggar orkar jag inte riktigt ta tag i. Men hoppas på ändring nu i veckan....


Vi har som vanligt fixat med lite allt möjligt med de nya rummen.Tog en sväng hem till mamma och hämtade min gamla docksäng och hittade även några fåtöljkuddar som ska bli basen i barnens nya myshörna.

  


Vi har oxå bestämt oss för att det får bli skjutdörrar mellan barnens rum och hallen, långt ifrån det snyggaste men på det sättet slipper vi har två barn och en hund som springer och slår i dörrarna hela tiden (de skulle öppnats mot varandra mitt i rummet).



Till byrån i hallen har det oxå blivit lite pynt, till stringhyllan körde jag  mormors-stuket med lite glasfigurer i grönt, kanske får det bli accentfärgen där ute? Sen fick jag tag på en fin Bengt & Lotta stake oxå som får stå uppepå byrån än så länge.


Några krokar till vårt lilla ”språng” har det också blivit men de får jag bjuda på en annan gång.



Av Jessica - 21 april 2012 18:01


när stora tjejen kommer hem från lekparken med en

bukett blommor till mamman i huset!


  



 


I övrigt har vi hunnit med lite inomhusfix (målning, städning & tvätt) men även

utomhusfix, projekt staket påbörjat.

Det blir ett ribbstaket i tryckimpregnerat, inte för att det är särskilt snyggt utan

för att vi inte orkar ta tag i målningen just nu. Detta kan stå omålat några år innan vi målar det,

svart är jag mest sugen på nu men det kan ju ändra sig?

Av Jessica - 20 april 2012 07:11

Tipsar här om 2 nya rätter för er som inte har bestämt helgens mat än.


Laxsoppa med thaismak

Delizie

Av Jessica - 18 april 2012 20:21

  


För lillebrors del blev det hela 2 mackor och för storasyster nästan lika mycket.


Gillar ni Judits pose förresten, hon som brukar vända bort huvudet så fort jag plockar fram kameran

ville gärna vara med på bild idag...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards