husnr3

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jessica - 31 oktober 2014 18:42

Efter en rätt pissig vecka på många sätt fick vi till en riktigt fin stund tillsammans jag o tjejerna nu i eftermiddag.

Sömnen har varit mer eller mindre obefintlig sen en vecka tillbaks o då blir humöret därefter....


Fick tvinga med J ut i skogen men sen när vi var där o gick o höll varandra i handen var det toppenmysigt. O när hon säger "mamma det här är min favoritskog" då hoppade det till lite extra av kärlek i magen på mig...

Hade tom tur att hitta en pinne till morgondagens grillning !

Nöjd tjej = nöjd mamma

Av Jessica - 28 oktober 2014 20:29

Igår var vi hos Anna o Wille en snabbis på förmiddagen o jag känner ju mina barn o vet hur svårt de har att hålla sig vakna i bilen hem.....trots att det inte tar mycket mer än tjugo minuter!

Så igår planerade jag för ett lekstopp på Hörle rastplats !!

Så roligt de hade o inte att de ville åka hem trots regnet.

Hit åker vi absolut fler gånger o då tar vi fika med oss o hoppas på bra väder så barnen kan springa runt o busa.

Av Jessica - 27 oktober 2014 18:51

Har ju alltid bloggat för min egen skull men ändå tråkigt när jag nu inser att det börjar bli glesare o glesare med inläggen trots att jag egentligen har både mycket att tycka till om och mycket som händer både i barnens liv och här hemma.... men för att använda en klyscha - tiden räcker inte till! Givetvis inte helt sant för jag prioriterar givetvis annat....


Men ska försöka ta mig i kragen och få till åtminstone tre inlägg den här veckan!


Igår, tillika söndagen efter vintertidsstart fick SÅ MYCKET GJORT! Och vad annat kunde man vänta sig när första barnet väckte oss redan vid TIO I FEM!  Ni vet hela den där listan med "småsaker" man har som aldrig nån tar tag i - i stort sett hela den listan betade vi av igår och det känns SÅ JÄDRA SKÖNT!


Jag fixade i pannrummet i flera timmar och under tiden rensade R i det som ska bli vårt nya badrum här uppe (nån gång alltså), nu finns där plats att gå in och byta blöja på mini och så fick vi dit en lampa med så att det blir något lättare att se!!!  


   


Ser inte mycket ut för världen men tidigare var det så fullt av saker att man inte ens såg golvet... 



 


Hittade en "gammal" tavla som passade bra i sovrummet. Tavlan betyder rätt mycket för mig då den är målad av en av pappas kusiner och föreställer stranden nedanför stugan.


 


Om man bortser från det som står utanför fönstret så tycker jag att det blev rätt OK med den nya ljusslingan runt fönstret, ännu mysigare när det är mörkt ute såklart!

Bredvid skymtar ni den "nya" stringhyllan som än så länge är alldeles tom - spännande och kul att se vad jag ska fylla den med...


 



Och så ytterligare ett tomt blad..... ett extra hyllplan i "bokhyllan".



    


Och så det bästa av allt men som man aldrig visar besökare.

Äntligen lite mer ordning och reda i källartrappan!!!


Nya hyllplan högt upp men annars har vi bara flyttat det som redan fanns så att vi ska få mer plats för det vi använder ofta, drömmen är att nån gång lyckas stuva undan så bra att dammsugaren får en egen plats här inne med..... inte där riktigt än dock... men himlans nöjd med att vi får plats med fikakorgar och kylväska som används ofta sommartid. Lägg gärna märke till den blå plastlådan uppe på hyllan - den räddade jag från tippen i förra veckan och den ska få hänga med på nästa picknick!



Av Jessica - 20 oktober 2014 19:37


Ni vet när barnet tittar på er och liksom börjar röra på munnen som om de har nåt viktigt att säga.... och samtidigt tror man ögonen ska trilla ur sina hålor när de spanar runt omkring sig...



...och man inser att det de vill säga kanske inte direkt lämpar sig för det valda tillfället!

Det är då man blir både glad o nöjd när man liksom obemärkt lyckas förflytta sig till ett ställe som passar bättre för att lätta sitt hjärta!

Som idag i badhuset: men mamma varför hade den tanten så tjock mage att man nästan inte såg hennes tuttar?

Av Jessica - 13 oktober 2014 19:42

En av de allra bästa sakerna med att vara förälder måste väl vara att ta del av alla de roliga saker som barn häver ur sig hela tiden!


Önskar så ofta att jag hade bättre minne så jag kunde komma ihåg allt tills jag kom hem och fick möjlighet att skriva ner men så är det ju tyvärr inte.... men har iaf skaffat en fin liten noteringsbok där jag försöker pränta ner ett eller annat med jämna mellanrum. 


Som idag när Judit filosoferade: jag ska ha 4 barn......... men mamma hur många pussar behöver man pussa för att få 4 barn?..... återstår några biologilektioner där.....



Eller Vides tankar i förra veckan när vi cyklade hem från förskolan:

V: tur att vi har en pappa

J: ja, vad skulle vi göra utan honom?

V: då skulle vi bara ha dej!

J: men vi skulle väl va lite ledsna med?

V: ja, och så skulle vi få ha en annan pappa så vi inte behöver va ledsna....

 

   


Så enkelt härligt underbart det är i barnens värld!


Av Jessica - 11 oktober 2014 06:23

Ett bra tag nu har vi varit otroligt dåliga på att ha nån ordning och reda på det här med maten.... flera gånger varje vecka har vi tagit till nödlösningen med mackor till kvällsmat - nåt vi inte är särskilt nöjda med nån av oss. Särskilt eftersom det sällan finns gott pålägg här hemma!! 


Men så tog jag mig i kragen häromdan så nu har vi återigen närmsta veckan planerad.

Vet att en del av er gillar våra matscheman så lägger ut det här så kanske vi kan hjälpa nån "vilsen" familj att få nåt gott på bordet... det mesta är bara vanlig vardagsmat men ibland kan man ha glömt de gamla favoriterna ju!


Fiskburgare med dillkräm

Fläskkotletter med kokt potatis och brunsås

Herrgårdskyckling med ris

Nasi goreng

Enchiladas

Pulled pork (aldrig testat innan, uppdaterar med recept nästa helg)

Helstekt kyckling med rotfrukter

Dansk sjömansbiff med köttfärs

Tomatsoppa

Kålsoppa med frikadeller på blandfärs

Bakad potatis

Vides val: pastapytt



En del av recepten hittar ni här. Andra kommer att uppdateras inom närmsta veckan och annat, som fläskkotletter, behöver ju ingen närmare presentation. Äta mer fisk och att försöka få in en eller två vegetariska dagar varje vecka känns som vi misslyckats med men det är bara att hålla kvar målsättningen och ta nya tag nästa vecka.


Smaklig måltid!!

Av Jessica - 9 oktober 2014 09:00

för er som följer mig här utan att bli länkad från fb....

gårdagens inlägg om "graviditet?" var inte på riktigt. 


Eftersom det är få som kommenterar men ofta rätt många som läser när jag länkar till fb så ville jag göra ett litet experiment. I gårdagens inlägg skrev jag ju både om att jag lyckades att inte köpa godis, om graviditet och om att jag hade möblerat om här hemma. 


Men det de flesta läste (=undrade över) var om vi skulle bli fler ... 



När det gäller nr 4 så kan jag berätta för er att det ligger lååååångt bort, typ kommer aldrig ske. Både jag och R är väldigt mycket jättenöjda med bara tre. Men en till liten hund måste vi nog skaffa om ett tag - eller två....

Av Jessica - 8 oktober 2014 21:51

Fick en bra känsla redan när jag var på affären på förmiddagen faktiskt, liksom gled förbi godishyllorna och la upp min mjölk och bananer på bandet, betalade och gick ut från affären utan den där känslan att hur ska jag klara mig hela vägen hem utan en chokladbit.


Har väntat rätt länge på den känslan, för jag har ju insett att det där med karaktär inte är nåt som ligger på topp hos mig just nu... 


Och som om det inte vore nog med att jag lyckades att inte köpa godis så hittade en del av inspirationen tillbaks idag med! Lika närvarande som godisbegäret har varit de senaste veckorna lika frånvarande har inspirationen varit. 


Och det gäller ju att smida medans järnet är varmt så snabbt som blixten flyttade jag den stora byrån, min Hemnes-favvis, från den obraiga platsen i vardagsrummet ut till köket! Visst blev här lite mörkare och visst blev det annorlunda med köksbordet MITT i rummet.

Men oxå lite annorlunda och annorlunda är ju kul, och ganska mycket jag!


Men det absolut bästa av allt var att i byrån fick jag plats med alla bakgrejer - alla de grejerna som normalt står innanför alla barnbenen när man ska baka! Och som man måste flytta på, inte en, inte två och heller inte tre gånger..... utan HELA TIDEN! 


 

Klädde lådorna med lite mintgrönt papper och passade även på att sortera ut den som var bäst före 2010 eller så....


 


Lite böcker o tidningar blir perfekt förvaring bredvid den loppisköpta lampan - och ja (för alla er som undrar), lampan ska målas om! Men först måste jag bestämma vilken färg det ska bli... tar tacksamt emot förslag.



Den här är bra att bläddra i när man är väldigt godissugen, för även om det är enkla recept blir jag alltid lite för lat och låter bli....




PS. tack till er som kommenterade förra inlägget, antingen här eller på fb.  

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards