husnr3

Alla inlägg under september 2009

Av Jessica - 30 september 2009 16:35

Här kommer bilderna från mammas 60-årsmiddag samt en bild på Plutt o Judit.


OBS! Kolla Mickes kläder - han var den enda som hade klätt upp sig till middagen. Svarta jeans, snygg skjorta, väst & fluga!!!! En grabb med klass.......... iaf före maten (han spillde i knät ganska omgående).     

Av Jessica - 30 september 2009 16:31

Idag har jag och Judit varit på andra besöket hos BVC och det gick bra även denna gång.


Var väl inte särskilt nervös innan vi gick dit men det är ju alltid skönt när man går därifrån och allt är OK, dvs längd & vikt vilket är det enda de kollar nu när det är så små.


Vikt idag var 3170 g, en uppgång på 100 g sen förra veckan vilket verkade helt normalt. Sen hade hon växt på längden oxå vår lilla tjej, nåt som jag nästan har märkt. Kläderna i stl 50 börjar bli lite korta men de är fortfarande väl tilltagna på "bredden", numer är fröken 51,3 cm så det är ju ett tag kvar till 56...

Av Jessica - 30 september 2009 13:12

Har ju glömt lägga upp bilder från vårt blivande sovrum, Ralle o Skåne har fixat i 2 dagar så isolering och spånskivor är nu på plats.


Nu kommer vi att använda rummet som snickarbod ett tag tills "alla" lister mm är uppe. Jag ska även ha det som ateljé när jag målar.......... möbler alltså! Ska ju måla alla våra köksmöbler vita & grå, är onödigt att vara i köket o riskera förstöra vårt nya golv.


  

Av Jessica - 30 september 2009 13:03

För någon vecka sen skrev jag här på bloggen att hösten hade kommit men idag vet jag inte om jag får lov att ändra mig till att vintern har kommit!!!


När Ralle gick upp imorse var det flera minusgrader ute och nästan lika kallt här inne kan jag meddela. Vi har ju inte riktigt koll på värmen än och igår tyckte vi inte att det var så kallt att vi behövde sätta på några element/golvvärme. Men 17 grader i köket är inte kul!! Men så länge vi har en ytterdörr som är extremt otät + att golvet inte varit riktigt färdigt i vårt sovrum har det känts ganska onödigt att brassa värme inne som direkt sticker ut... så nu vet vi vad vi har att prioritera.


Kylan gör ju inte det direkt lätt att veta vad man ska ta på sig när man går ut heller, OK att jag klarar att klä mig själv (idag blev det kalasbyxor, bomullsbyxor, linne, långärmad t-shirt, ylletröja, fleecetröja, scarves o jacka + mössa & fingervantar) men hur mycket /lite ska man ta på Judit? Jag skulle nog behöva lite hjälp där, som tur är ska vi till Linda på fredag och då kommer även Sofia & Anna så där finns  bebisar med som är 3, 4 och 9 månader så jag ska nog tjuvkika hur mycket de tar på dem....


Idag fick Judit iaf behålla pyjamasen på plus att det åkte på lite kläder utanpå oxå och sen nerbäddad i vagnen somnade hon direkt så jag tror iaf inte att hon frös. Skulle va om händerna då - finns det vantar till så små?? Kollade lite snabbt på A6 förrförra veckan men där hittade jag bara vantar till 1-2åringar, kändes lite stora?!

Av Jessica - 30 september 2009 12:54

   Redan i somras förberedde jag mig för livet som hemmamamma/fru, nämligen genom att köpa ett supernice förkläde!!!


Jag tycker den vanliga modellen med snöre bakom nacken fungerar ganska dåligt, man får hålla på o dra i snöret hela tiden för att få en längd som passar. Därför blev jag så glad och nöjd när jag hittade ett riktigt mormors-förkläde  - ett sånt man minns från barndomen!!


Håll till godo - här kommer bilden!

Av Jessica - 29 september 2009 16:15

I helgen som gick var vi på första långturen med Judit. Mamma fyller 60 idag så därför åkte vi till stugan i lördags morse för att fira henne tillsammans med Plutt o Micke som hade flugit ner från Estocolmo. Resan ner gick jättebra, 2 stopp på vägen blev det. Först i Värnamo där vi "storhandlade"  blöjor, rakgrejer och godispinnar till Moa. Fick inte med oss mycket men dyrt blev det.


Andra stoppet blev i Örkelljunga på Gotteboet. Vi ville kolla till Judit en extra gång efter en timmes bilfärd och då passade det ju utmärkt att kombinera med godisköp!! Gott godis och allt var bra med vår lilla tjej.


Väl i stugan blev det promenad upp till affären vilket var tur för gänget hade glömt köpa fläskfíle till kvällens 60-årsmiddag!!! Tänk vad mysigt med klyftpotatis, god sås o sallad men inget kött..... och när kvällen kom och jag skulle (varför blev det jag o Ralle i köket nu igen förresten?) fixa förrätten medan mamma o Ralle  var ute med hundarna saknades ytterligare en ingrediens - mozzarella. Hade bett mamma köpa buffelmozzarella eftersom vi skulle lyxa till det lite och ha tomat- och mozzarellabruschetta. Blir liksom inte riktigt samma sak när en av huvudingredienserna saknas!! Tur man var nykter - blev en panikutryckning till affären och sen kunde vi äta i lugn och ro. God mat och dryck samt trevligt sällskap, det enda som behövs för en trevlig kväll!


Vi hade ju köpt presenter till vår älskade lilla mamma såklart och hon blev nog lite rörd även om hon fick det hon önskade sig - en digitalkamera. Den hon hade förutom fick hon av vår pappa på sin 40-årsdag så den var liksom dax att byta ut....


Plutt tyckte att hon skulle få nåt fint att minnas oxå så hon hade fixat ett SUPERFINT armband från Dyrberg & Kern. Guldfärgat med bruna stenar, svårt att beskriva men jag skulle kunna tänka mig ett likadant....


Så idag på mammas födelsedag får hon fira den med Plutt samt Kjell o Vonne som kört upp från Malmö, vi andra åkte som sagt hem i söndags. Hoppas ändå att du får en födelsedag du blir nöjd med för det är du värd lilla mamma!! Några floppar med maten blir det inte iaf - de har bokat bord på restaurant??! Glad

Av Jessica - 29 september 2009 16:06

I dag när vi var på morgonpromenaden mötte vi Elisabeth och Atlas ute i skogen så då vände vi vårt ekipage och tog sällskap med dem istället. Alltid lika roligt att få sällskap när man är ute och går. Jag har ju inte laddat ner några låtar på mobilen än så det blir lite långtråkigt att bara prata med Judit o Moa.


Sen när vi väl var tillbaks i samhället blev jag hembjuden på fika oxå o det tackar man ju inte nej till. Vi gav oss av hemifrån lagom så att jag skulle kunna ge Judit mat direkt när vi kom hem men nu blev det amning + fika men det gick bra det med.


Imorse när jag vaknade hade Malin messat o undrat över veckans planer, hon satt hemma o hade det lite långtråkigt. Därför har hon just varit här en stund och passat Judit medan jag har bakat morots- & timjanbröd, det är Ralle som gillar hembakat så nu när vi måste spara pengar passar jag på att leka riktig hemmafru. 2 hela limpor lyckades jag få ihop på några timmar!!


Och så klart fikade även jag o Malin så nu är jag nog som alla andra mammalediga. Har förstått att det är mycket fika som gäller när man går hemma och är barnledig .... men fika är mysigt och det är bra att tömma frysen. Har nämligen hittat några nya recept som jag vill testa, bl.a daimkrokanter! Låter mer som godis än kakor?!

Av Jessica - 28 september 2009 11:43

Nu har vi kommit igång med våra matscheman igen. Ett måste även nu när man går hemma, annars kan man ju springa till affären titt som tätt o handla och det blir varken praktiskt eller ekonomiskt!


Tidigare planerade jag alltid vad vi skulle äta de olika dagarna men nu testar vi ett nytt koncept: mellan 5 & 7 rätter på schemat varje vecka men inget bestämt från dag till dag. Får se om det funkar....


Denna vecka ska vi äta från frysen vilket vi brukar, skulle de ha nåt väldigt smaskigt på erbjudande får vi väl försöka planera in det oxå eller bara byta ut nån av de andra rätterna (de är ju inte precis så avancerade):


Kålpudding med kokt potatis

Laxgratäng

Kycklinglasagne med vitvinssås & spenat

Stekt kassler med potatismos

Potatis o purjolökssoppa (från Lindas tjejmiddag), kan verkligen rekommenderas. Enkel, billig & supergod


Mycket potatis blir det men vi har ätit en del pasta nu ett tag och det kan vara gott att variera sig, och potatis är ju alltid väldigt gott. Däremot är jag usel på ris-rätter så har ni några förslag - säg till!!

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards