husnr3

Alla inlägg under november 2012

Av Jessica - 29 november 2012 17:36

Det är ju inte precis så att det är nåt som är färdigt här hemma... men nån gång måste man väl vara "under tiden" oxå. Man tar ju sig liksom inte från 1 till 10 på två röda..


 


Men det händer faktiskt en hel del, såhär såg det ut för några dar sen... 


 



Och såhär ser det ut idag. Duktige R som har åstadkommit alltihop medan jag själv har legat med feberkänningar i soffan och tyckt jädrigt synd om mig själv. Dock feberfri idag så jag siktar på jobb imorgon. 


Av Jessica - 28 november 2012 19:52

Drogfeber!

Har ni hört talas om det`?


För det är vad jag lider av just nu..... 


Är ju inne på sista dagen av penicillinkuren jag började förra veckan men så har jag haft feber sen i måndags så idag när jag ändå hade hemmadag med barnen ringde jag VC och bad att få komma dit, känns inte helt normalt att få hög feber igen och när man redan äter penicillin. 


Men det var inga större fel på mig så det enda läkaren kunde konstatera var att jag har nåt som heter drogfeber och att det bör försvinna när jag slutar äta Kåvepenin.


Och jag hoppas verkligen att jag blir piggare för att ha över 39 graders feber är inget jag riktigt orkar med...


Så imon blir det att vara hemma från jobbet och vila för barnen går på dagis som vanligt.



Av Jessica - 27 november 2012 19:12

Nu är det ju några veckor sen lillebror fyllde 1 1/2 år!


Tiden bara rusar iväg och man hinner inte riktigt med. 

Det är en go pojke vi har, som är MER i stort sett allt jämfört med storasyster. Mer glad, mer tjurig, mer stor, skrattar mer, tjuter mer, kramas mer, pussas mer, slåss mer, nyps mer, badar mer osv... 

En härlig kille som väger 11,5 kg och är 87 cm lång, gillar välling och äter det varje morgon och ofta även en flaska efter kvällsmaten. Har just käkat penicillin för första gången då han haft både öroninflammation och halsfluss. Gillar dagis och det är nästan aldrig några problem att lämna honom där. När jag kommer hem efter jobbet och resten av familjen är hemma står lillebror ofta i dörren och hoppar och skriker MAMMA, annars har han lite svårt att skilja på mamma o pappa och säger ofta mamma även till R. Tjurar ihop många gånger varje dag när han inte får som han vill, då lägger han huvudet mot möbler eller golvet och tjurar en stund, men det går snabbt över. Är besatt av skor och mössor och vill helst ha båda på inomhus varje dag. Gillar när man läser för honom och kommer ganska ofta med en bok och vill att man ska sitta med honom i knät och läsa. Gillar att laga mat och att köra vagn, förutom att leka med bilar såklart. Slåss o nyps en hel del när han är trött. Har börjat med att prova ta på sig kläder själv men tröjan hamnar oftast inte riktigt på rätt ställe utan på benen...


Gillar att prata och har gjort det i några månader. Varje dag trillar nya ord ur munnen på honom, och han kan redan många ord, t.ex mamma, pappa, farfar, mommo,, gunga. Kaaka, gof (skor), uppa (mössa), umpo (strumpor), gläsa (läsa), okka (torka), ngling ngling (välling), äka (äta), bumm bumm (bil mm), gang (vagn), acka (jacka), äsa (näsa), öja (öra), öjja (öga), aka (haklapp), illla (milla), olla (blöja),  isssa (kissa), tuuute (tutte), kä (knä), oppa (borsta tänderna/borste), kess (kex), bö (smör),  teeda (städa), ot (ost), edde (Judit), äss (häst), ukka (byxor),  assa (bajsa), 


               

Här är några bilder på storasyrran när hon var 18 månader.

Av Jessica - 26 november 2012 20:12

I lördags var det äntligen dax för fest för att fira en av mina bästa vänner som fyllt 25+!


Sist dit och sist hem var vårt motto för kvällen vilket vi höll, vi stängde stället runt halv två och fick både mat och barnkläder med hem....  det enda stället jag vet där man nästan alltid får mer med sig hem än vad man hade med sig dit...



Födelsedagsbarnet Anna som möttes av min kamerablixt redan i dörren... och så en annan bra vän, Linda, med busfröet Alice som fyller hela 4 år om en dryg månad... stora o söta tjejen! Storasyrran Olivia ville INTE va med på bild...



   


God mat bjöds vi såklart på och trevligt umgänge, träffade en del folk jag inte kände sen tidigare och det är ju alltid trevligt. Här runt bordet hängde vi mer eller mindre hela tiden och märkte knappt av alla de andra 50 personerna som fanns nån annanstans i huset....


Mängder med barn var det oxå och de skötte sig exemplariskt, inte några skrik och inga som bråkade. Men ändå väldigt skönt att vi lämnade våra båda hemma. Ibland är det skönt att bara få vara Jessica och inte mamma.


På bilden ovan är det vännen Linda, en annan Linda (svägerska till Anna), vännen Sofia, min R + Sofias man A och på den andra bilden är det två Annas svåger & hans bror. 


Av Jessica - 25 november 2012 20:09

Bowling & 40-års fest samt rejält med barnvakt i helgen - receptet för att faktiskt hinna med att sy färdigt vår sängkappa! Nu är det bara sista tyget till överkastet som ska inhandlas och sen är det "klart"...


 


Kan jag så kan nog alla klara det här.... och nu till veckan ska det sys matchande gardiner, har påbörjat projektet men sen fastnade jag när jag inte riktigt kunde bestämma mig hur långa jag ville att de skulle vara....

Av Jessica - 22 november 2012 20:18

Idag var det två goa o trötta ungar som somnade före sju...


...så kvällen ägnas  symaskinen!


.


 


Projektet ser ni i bakgrunden!


Hoppas jag kan visa det färdiga resultatet på söndag....


Av Jessica - 21 november 2012 21:20

I torsdags, snart en vecka sen, hade vi tjejmiddag hemma hos Linda!

Vi kör ju tema i år igen och nu hade vi Finland och rosa...


 


Här är mitt härliga gäng som jag lagar mat med var 6:e vecka.

Anne, Anna o Linda överst + jag själv

Anne o Sofia + Linda, Veronica & Anna



  


Till förrätt åt vi en himmelsk god och enkel hummersoppa med överraskning i botten. Ett klart mattips till nyårsafton för er som börjar fundera på det redan nu.


Sen blev det god enkel spätta med kokt potatis, broccoli och rödbetstsatziki -


och till efterrätt Runebergkaka som man äter i Finland när man firar Johan Ludvig Runeberg (nationalskald) i februari. Kakan var sådär tyckte jag men hade nog blivit bättre av att stå o dra nån dag...



Av Jessica - 20 november 2012 14:01


Nya sänggaveln kom upp i helgen!


Gjord av en gammal innervägg från 50-talet och betsad svart av mannen och mig och för att det skulle se lagom hemgjort ut har vi medvetet valt att inte låta betsen tränga ner mellan brädorna, eller om det är plank det heter? 


Mer exakt hur vi har gjort och bilder på hela sovrummet ber jag att få återkomma med vid senare tillfälle då vi har gjort färdigt....


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards