husnr3

Alla inlägg under januari 2012

Av Jessica - 31 januari 2012 21:01

Hemmahäng med två sjuka barn (Vide har fått feber men ingen ögoninflammation än) gjorde att jag plockade fram mjuka och sköna kläder idag.


 


Kanske hade det behövt strykas men här i huset är det knappt nån som vet var strykjärnet är....


Omlottröjan är från Blingo och kjolen är köpt i Helsingör för en herrans himlans massa år sen. Tröjan har rosa detaljer så därför matchade jag med rosa strumpor - eller inte! Råkade bara bli de, därför klippte jag bort fötterna från bilden.

Av Jessica - 31 januari 2012 16:31

för just nu ligger det två små sötingar i sängen och sover och det har de gjort den senaste 1 1/2 timmen...sova på eftermiddagen brukar betyda kvällsvakna barn. Mamman har oxå vilat (behövligt efter tre nätter med för lite sömn) men nu har jag lite egentid vid datorn.


Judit är lika geggig i ögat idag som igår, bättre på förmiddagen och sen blir det mycket värre framåt eftermiddag och kväll. Kanske får ringa VC imon ändå, verkar som om det beror på vem som svarar. En del har fått hjälp på en gång och andra först efter en vecka. Hon verkar ju iofs inte lida jättemycket men gråter när man ska badda ögonen och har påsar stora som valnötter ungefär (bara rött o inte särskilt svullet).


 


Blev en liten tur till lekparken på förmiddagen iaf, och sen efter middagen bakade jag och Judit muffins som vi skulle mumsa på till eftermiddagsfikat - vilket vi nu har lyckats sova över! Får bli efterrätt efter middagen istället.


Nu ut i köket och slänga in maten i ugnen, idag blir det kyckling och rotfrukter!

Av Jessica - 31 januari 2012 13:23

Sen några veckor tillbaks är vi igång med veckomatsedel igen. Funkar så bra och man slipper äta mackor var o varannan kväll!


Det som bjuds här i huset denna vecka är:

Ugnstekt falukorv, potatismos och rårivna morötter

Kycklingklubbor med ugnsrostade rotfrukter och sweet chili sås

Pytt i panna med rensteksrest från frysen

Pannbiff med lök, sås och potatis

Något med lax lr annan fisk till helgen då vi har folk hemma


En potatisvecka med andra ord, ibland är det precis tvärtom, pasta en hel vecka.


Recept sökes förresten på nåt gott med broccoli, har 2 huvuden i kylen. 1 kan vi ha till pannbiffen med det andra? Nån pastagratäng till helgen kanske det blir?

Av Jessica - 30 januari 2012 20:08

Usel tajming igen!!


Judit har fått ögoninflammation alldeles lagom tills jag hade tänkt bjuda bort oss på vattkoppssmittning! Verkar ju vara många som har det nu så jag hoppas att smittan sitter i på nåt håll i ytterligare några veckor, vore förresten bra o syrran hann komma hit på sportlov innan våra barn ev blir sjuka.


Hon började bli kladdig i ögonen igår och fick feber och idag ser det inte bättre ut, R ringde VC men där fick man minsann inget recept förrän man varit sjuk i en vecka!!! Ibland blir man lindrigt sagt trött på den svenska sjukvården. Visst kan vi vara hemma med henne en vecka men sen är väl risken att även Vide får det och två veckor, nä det vill jag inte vara med om.  Men hon är tapper stortjejen och klagar inte, däremot är hon mer gnällig och har nära till gråten rent generellt stackars liten! Så imon blir det nog till att bara ha en hemma-mys-dag, är hon feberfri går vi nog en sväng till lekparken för där lär väl inte vara några andra nu mitt i vintern antar jag. Eller är det "farligt" att vara ute med ögoninflammation - här har ni en som verkligen inte kan nåt om barnsjukdomar...


Nån som har ögonsalva liggande hemma som ni kan tänkas avvara? Tror det är ett säkrare kort att be vänner om "gammal" medicin än att vända sig till vården...

Av Jessica - 30 januari 2012 20:00


Ja, det blev inga klädinlägg från helgen. Av den enkla anledningen att jag bara har såsat omkring här hemma i mys/pyjamasbyxor. Vi (jo mannen var iväg och bowlade) har inte varit nånstans på hela helgen så då orkade jag faktiskt inte "klä upp mig". Nån måtta får det vara även för mig...


 


Men så idag var det ju dax för jobb igen och då blev det iaf lite snyggare.


 


Som vanligt en dålig bild, tog med självutlösaren precis innan barnen (Judit o Milla alltså) stormade in i rummet, därför bara ett tillfälle. Dagens kläder är en salig blandning som vanligt, sommarbyxor från Kappahl (som börjar bli stora i midjan YIPPIIEE), tunika från Only inköpt på People och så en gammal kofta från MQ. På det en halsduk från Åhlens. Hela stassen behövs verkligen för på jobbet är det inte alltid så varmt.



Av Jessica - 30 januari 2012 19:53

Har inte direkt gjort några viktrapportsinlägg på väldigt länge och det är för att det inte funnits särskilt mycket att rapportera. Sen i november har träningen legat nere och vikten pendlat upp och ner nåt halvkilo sådär.


Men nu är jag ju delvis tillbaks med träning igen, bara gym än så länge men hoppas snart kunna börja springa lite oxå.


Och så glad jag blev när jag vägde mig imorse, -1,1 kg sen förra veckan så nu har jag passerat - 10 kg sen i slutet av sommaren, första milstolpen avklarad!! Men än är jag inte klar! Drygt 2 kg till ska bort innan jag når mitt uppsatta mål, sen ytterligare 4 kg ifall jag vill nå den målvikt jag hade innan jag fyllde 30! Men det är som sagt rätt himla väldigt j-vligt länge sen ju...


Men helt plötsligt känns det inte helt omöjligt, kanske blir det tufft att klara 6 kg till men jag har ju ännu inte satt något särskilt datum så jag får väl helt enkelt kämpa på. Och ska vi springa Tjejmilen till hösten kan jag helt enkelt inte väga såhär mycket, det blir alldeles för slitigt för knäna.

Av Jessica - 29 januari 2012 11:23

Våra barn brukar ju sova längre på morgonen men nu har de vaknat vid sex två dar i rad, troligtvis beroende på att de lagt sig tidigare än vanligt, iaf Judit som ju är den som har mest sovrutiner än så länge.


Idag somnade Judit om bara en liten stund efter hon vaknade (ja alla låg i vår säng) och Vide fick välling så då passade jag på att åka en sväng till gymmet. Alldeles ensam var jag där och kunde både sjunga och dansa lite mellan maskinerna, 90 min inkl en kvart på cross trainern blev det. Slarvade lite med Plankan både igår och förrgår så det fick bli två Plank-omgångar oxå, 65 resp 70 sek så lite längre än förra gången.  


Är så nöjd att jag har kommit igång med träningen de två senaste veckorna och hoppas att det snart visar sig på vågen oxå, har inte blivit särskilt mycket godis i helgen men kanske lite för mycket mat. Men hellre att jag äter för mycket mat än godis som ju bara innehåller socker.

Av Jessica - 28 januari 2012 18:11

                


Tänkte jag skulle göra ett inlägg med bilder på både Judit och Vide i 8-månaders åldern men det var svårare än tänkt. Av den enkla anledningen att jag knappt har några kort på Vide! Så det stämmer nog som man säger; att man tar mycket fler kort på barn nr 1. Bilderna nedan var de enda bilder jag har på Vide från januari i år! Så imon får kameran plockas fram igen.


Tycker att Judit har ändrat sig mycket men visst ser man att det är hon på bilderna iaf.


     



Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards