husnr3

Alla inlägg under mars 2010

Av Jessica - 31 mars 2010 21:38

Hittade nåt kul o intressant på en av mina favoritbloggar, kanske kan vara nåt även för andra bloggare?!


Möjlighet att åka på "gratis" semester som bloggande resereporter åt Solresor. Det enda man behöver göra är att ta bilder och skriva inlägg på bloggen, resa & uppehälle för både dig och din medresenär är betalt...


Låter lyxigt va?


Finns många ställen jag skulle vilja åka till och såklart tar jag med mig min älskade R på resan om det skulle bli jag som vinner... kan ju bli en försenad bröllopsresa för det var vi ju aldrig på förra året!


Nu blir det till att hålla tummarna i några veckor innan det hela är avgjort!

Av Jessica - 31 mars 2010 21:00

En riktig Glad & Solig Påsk önskar jag er alla därute!!




  

Påskpresenter från Ralles föräldrar...



  

Judit på väg att provsmaka tårna...


Av Jessica - 31 mars 2010 20:55

Idag var det dax för påskpyssel på Frälsis, handtryck som skulle målas till små kycklingar!!


Inte jättesmidigt att doppa bebisarnas händer i färg och sen få dem att spreta med fingrarna för att kunna göra ett bra handavtryck...


Under tiden vi mammor pysslade sysselsatte sig ungarna själva på lekmattan.


    

Lukas o Judit leker...

(hoppas det är OK att jag lagt upp bilder på Lukas...)

Av Jessica - 31 mars 2010 20:36

För ett tag sen lämnade jag över ett paket med olikfärgade vaxdukar till min svärmor och idag kom leveransen av de färdigsydda haklapparna!


Så kul att ha nåt som inte alla andra har... och dessutom så extremt jättefina blev de!


  



Av Jessica - 31 mars 2010 13:57

Igår spenderade jag delar av dagen i Värnamo med goa vänner och Sofia var även vänlig nog att bjuda på smarrig lunch.


Blev lax med kroketter & haricots verts. Frågade såklart efter "receptet" för det var så gott...


Hur enkelt som helst!!


Lägg bitar av laxfilé i en ugnsfast form, krydda med salt & citronpeppar och häll över grädde. På med lite alu-folie och in i ugnen tillsammans med kroketterna.


Så enkelt!

Så gott!


Kommer absolut att bli en favvis hemma hos oss...


Här hemma testade vi en något mer avancerad variant men ändå så enkel. Ugnsbakad lax med hummersås!


Originalreceptet hittade jag på Tasteline men som alltid gör man ju lite ändringar, i detta fallet, förenklingar!


4 laxbitar - lägg i ugnsfast form

Blanda och koka ihop:

3 msk hummerfond

1 dl vatten

1 dl creme fraiche (tog lätt)

2,5 dl mellangrädde

2 tsk fransk senap (dijon)


Häll såsen över fisken och in i ugnen 200 grader ca 30 minuter.


Servera med pressad potatis, haricots verts hade säkert varit gott till men de var slut hos oss...



Av Jessica - 30 mars 2010 15:41

Igår var mamma och R i stan och handlade presenter till mig eftersom jag fyller år snart.... 25 igen tror jag att det va?!


Då passade han på att köpa en ny kamera oxå, har pratat om det länge länge länge men det har liksom inte blivit av. Den gamla vi har tar inga bra bilder och  det tar tid från man tryckt på knappen tills det knäpper, utöver det blir alla bilder suddiga om man inte är blickstilla!! Hur lätt är det att få Judit att sitta still??


Så därför kommer här en litet fotoreportage över dagen hittills:


  

Tomten när jag var ute med Moa vid halv sju imorse...

  

Lilltjejen på shoppingtur på Kvantum (tack för tipset Josse)

  

Promenad med goa vännerna Sofia & Anna

     

Högt vattenstånd i Lagan

    

Wille, Emmy & Judit före lunchen hos Sofia....

      

Släppte ut Moa en runda på tomten när vi kom hem... hon gillar att snuffa runt nu när snön är borta...

  

... men mest gillar hon nog ändå att ligga i solen!

 

Resten av dagen ska ägnas åt tvättning, städning, ev packning inför påsk, matlagning och till sist är det klubbmöte strax efter sju. FULLT UPP med andra ord!

Av Jessica - 29 mars 2010 21:34

Efter en halvtimme vid köksbordet har vi nu planerat veckans och den kommande långhelgens mat!


Imorgon, på onsdag & torsdag kommer följande att serveras på vår restaurang:

Köttfärssås på älgfärs (var säkert 10 eller 15 år sen jag åt senast)

Fläskkotlett med senaps & cidersås

Ugnsbakad lax i hummersås


Till helgen blir det konstigt nog ingen grillning - om inte planerna ändras vill säga och det vet man aldrig?!


Vi kör på en hel del säkra kort men testar även något nytt...

  • Tacolasagne
  • Fläskfilé med chilipasta
  • Påsklunch innehållande MASSOR med gott, bl.a köttbullar, lax & ägg såklart (och sill till de gamle)
  • Lammstek som vi ska bli bjudna på på påskaftons kväll - spännande!
  • Ostbricka
  • Kyckling & bulgursallad med knaperstekt bacon
  • Minipizzor med mozzarella, tomat & basilika - SÅ GOTT
  • Laxlasagne
  • Kladdkaka de luxe (med fyllning & chokladkräm uppepå.... )
  • Kalla kotletter

Om någon har nåt tips på några goda tapas så tas dessa tacksamt emot, fler rätter på påskbuffén funkar alltid!

Av Jessica - 29 mars 2010 13:13

Nån mer än jag som upplever problem på bloggplatsen just nu?? Tycker det har varit segt i några dagar....


... skrev detta inlägg för några minuter sen men så hängde det sig när jag skulle spara. Ingen fara denna gång då jag inte hade författat nåt särskilt långt inlägg...


Var ju dax för vägning idag igen nu när det är måndag och idag blev vi positivt överraskade båda två!


R: -0,8 kg                 Totalt: -6 kg och 7 cm i midjan

J: -0,4 kg                  Totalt: -3,3 kg, inte mätt midjan nån gång

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards