husnr3

Alla inlägg under juni 2012

Av Jessica - 30 juni 2012 08:18

... på semestern idag!


Men allt blev inte riktigt som vi tänkt oss, R har haft dundrande huvudvärk till o från i tre dar nu och trots besök hos kiropraktorn igår har det inte blivit bättre. Men nu har han iaf ringt jourcentralen och fått en tid på sjukhuset vid tio...  själv ska jag snart ringa våra föräldrar och se om de kan hjälpa till att lösa dagen med barnpassning mm


Min plan för dagen var och är, fortfarande hoppas jag, en tur till Ullared på väg till stugan. Sen får väl mamma ta vår bil med hund och barn och kanske att R kan köra sista bilen med släpkärran ikväll. Vår bil har jag iaf packat färdigt med kläder, skor o annat vi kan behöva. Det som återstår är att få med alla verktyg på släpkärran men det tror jag nog att jag måste överlåta till mannen, kan inte köra kärra o inte har jag koll på vilka verktyg det är som ska med heller....


Sömnen har det såklart oxå blivit lite si o så med... var vaken en del inatt och vet ni, vid tretiden är det förvånansvärt ljust ute. Sånt som man glömmer när livet bara går i den vanliga lunken...


Uppdatering: det var inte så enkelt som vi trodde att få R med på banan igen. Lördagens besök på akutjouren gav inflammationshämmande medicin då de trodde det berodde på ett virus som hamnat bakom ögat (lite småskumt o jag fattar inte riktigt). Tyvärr blev det inte bättre under dan utan i lördags kväll fick han köra in till akuten och få Citadon för att kunna sova på natten. Söndagen kom och ett nytt samtal till akutjouren och mer medicin, nu en kortisonspray som han ska ta en gång om dan. Så efter ytterligare en dag vaknade han hyfsat pigg igår då det var måndag och kunde äntligen komma ner till oss!! 



Av Jessica - 28 juni 2012 17:19

Idag tog jag med mig barnen på utflykt till High Chaparall! Bara några mil bort från där vi bor, men som en helt annan värld! Det enda ställe jag vet där man kan se vuxna människor springa omkring i indian eller cowboykläder och med pickan i hölstret... och veta att de har klätt sig så bara för att de vill!! Underbart eller skrämmande eller löjligt på samma gång   

Helt klart ett ställe som inget annat!


Vi hade en mysig dag, lillebror fick mest sitta i vagnen men komma ut på en liten promenad en gång.... och då gick han faktiskt en hel del på egen hand, 20 steg som mest!!!!

 

 

Började med en tur med lilla tåget och sen en glass på det.... och lyssnade till en Judit som hela tiden tjatade om fika, det är det absolut viktigaste för henne när vi är på utflykt!!

 

 

Första besöket i Mexico-byn( eller vad den nu heter).... många härliga miljöer och fin natur runt omkring. Ett ställe som inte går att beskrivas utan måste upplevas på plats.

 

 

Tokfia gillar ju att klättra o hänga så det testade vi såklart oxå, däremot blev besöket på western-showen kort. Så fort första ryttaren kom in och sköt fick vi gå därifrån med orden: jag gillar när de inte pangar!  

 

 

Medhavd lunch gjorde besöket billigt, korv o pasta till barnen och en go räksallad till mig själv. Fick inviga våra nya tw-mugar oxå. Smidigt med lock o sugrör så dessa kommer vi nog använda mycket i sommar.

 

 

 Näst sista grejen innan vi åkte hem var ponnyridning och Judit red 2 gånger efter varandra!! Även om jag inte är särskilt förtjust i hästar blev jag riktigt stolt över min tuffing! Förra året ville hon oxå rida men grät trots att faster E gick med jämte. Nu red hon helt själv och verkade gilla det   Hon betalade även själv och hämtade o lämnade hjälmen. Hur kunde hon bli så stor att hon liksom klarar sig själv ibland? 

 


Av Jessica - 28 juni 2012 06:04

Vi väntar fortfarande på ett paket från Blingo med några av deras härliga kläder men det har ju (tyvärr) inte stoppat mig från att shoppa på andra ställen till barnen... tror jag ska försöka ta mig en eller två shoppingfria månader efter semestrarna. Det behöver både jag och plånboken och barnen har alla kläder så de klarar sig, Judit har väl iaf 30-40 långärmade tröjor i allt från någon lite för liten men fin i 86 (enstaka) till 98/104 som är ganska stora men som är köpta inför framtiden...


Förra veckan var jag och barnen en sväng i Apladalen och sen gick vi en runda på stan. Hade bestämt i förväg att det skulle bli varsitt plagg från Villervalla och sen behövde Judit leggings, trosor o några koftor. 


 


Det här var enl planerna.... allt på rean utom leggingsen till vänster, men på Lindex är det ju alltid ta 3 betala för 2 så det blev ju inte farligt dyrt iaf.... gillar särskilt att jag hittade barbapapa-leggingsen på rean. De är superfina tycker jag!

 


Även på Villervalla hittade jag det jag sökte, en randig tröja till Vide och en pyjamas till Judit, sen blev det, lite onödigt kanske men fint, ett par shorts och ett linne till lillebror oxå. De övriga bilderna är dels kläderna från Pomp de lux jag beställde för ett tag sen. De har så fina jeans till killar o när man handlar på rean blir det dessutom ganska billigt. Längst ner är ett par underbara shorts från Geggamoja, dyra var de och Judit vägrar ta på dem!! Kanske kan hänga upp de på väggen som en tavla istället! Blir isf en hyfsat billig sådan...


  

Det här är bara helt onödig shopping.... men rea iaf och ganska billigt!! Mumintröjan kommer lillebror bli superfin i och mjukisbyxorna blir perfekta på dagis till hösten, för ni trodde väl inte att jag köpte kläder i en stl som passar nu? Nä nä, minst nån storlek för stort måste man handla! Den blå klänningen blev jag kär i så den fick hänga med hem, kommer passa superbra nu i sommar när värmen aldrig verkar vilja komma (fast idag ska vi slippa regn och just nu skiner solen....))


 

De två finaste som var med mig hela dagen.... lillebror i sandlådan och coola storasyster i affären. Både glasögonen o solhatten hade fått hänga med hem om Judit bestämt! 

Av Jessica - 27 juni 2012 21:47

Igår hade vi tänkt ha vår "årliga" grillkväll med mängder av vänner, kompisar o bekanta.... men det svenska vädret ställde till det och vi fick ställa in (tur för det ösregnade verkligen på kvällen), eller ställa in o ställa in. Vi har helt enkelt flyttat grillkvällen till augusti o hopp.as på bättre väder då.


Istället kom bästa Linda hit o hälsade på med sin nye, Mats. Innan de kom var jag rätt nyfiken och spänd.... Första gången vi skulle få träffa nån som kommit att betyda mycket för min vän och efter att ha träffat honom kan vi bara ge honom högsta betyg. En riktig trevlig pingla (heter det så om killar me?) hon fått tag på...


God mat o gott vin blev det oxå, inte var dag det slinker ner 2 glas vin en vanlig tisdag. Men det känns lite lyxigt att  göra nåt extra en vanlig vardag...  det är sånt sommaren är till för ju.


 


Som vanligt var Judit lite svårflörtad  till en början men efter ett tag var hon mer än villig att klättra upp i Lindas knä    Även Vide skötte sig exemplariskt och visade inte upp några av sina skrik-konster, som han ju behärskar till fullo!! Det är en liten kille som klarar att skrika timmar i sträck vi har här hemma men när det är folk runt omkring då är han som en liten sol..... och tur är väl det!?


Vill ni se riktigt söta kort på mina barn kan ni titta in hos Linda, hon är lite bättre på att fota än vad jag är!

Av Jessica - 26 juni 2012 06:32

Det är knappt så man kan tro det men jag har varit offline i drygt 4 dygn

(förutom lite surfande på jobbet igår)!! Det var nog rätt länge sen det hände och är såklart anledningen att det har varit tomt även här på bloggen.... men vet ni. Livet går vidare även utan dator och jag känner mig faktiskt nöjd som har klarat mig bra. Har ju heller ingen smartphone så offline betyder verkligen offline för mig.


Men lite har vi såklart hittat på iaf, midsommarafton spenderade vi på Liseberg med goa vännerna fam Hagelvik som har en busunge som är lika gammal som Judit och de både leker alltid bra tillsammans. 


 

Judit var en riktig liten fegis och gillade mest farfars bilar och ponnykarusellen.... jag som hade velat åka de snabba karusellerna med henne! Men det får bli ett annat år....




 


Den här "upp-o-ner" grejen tyckte hon var riktigt kul, men att åka själv det vågade hon inte riktigt.... tur med vädret ser ni oxå att vi hade... eller nej. Midsommar = regn såklart och även på Liseberg. Men det riktiga regnet kom inte förrän framåt sextiden och vi hade regnkläder och stövlar hela bunten så det funkade bra iaf.


Efter en skön natt på hotell och en go hotellfrukost begav vi oss till stugan över lördag-söndag och fick lite välbehövlig havsluft och Skåne-regn. För ja, även där regnade det ju   


 


Igår var vi bjudna på 3-års kalas till Lukas som vi träffar alldeles för sällan nu när hans mamma jobbar heltid!! Go fika och underbar tårta (tar gärna receptet Emilie) bjöds det på och 4 3-åringar som busade hej vilt. 


Judit hade bestämt att vi skulle sjunga ja må han leva men när vi kom dit blev hon blyg och nån sång blev det inte... men så fort vi satte oss i bilen och skulle åka hem sa hon "mamma, vi glömde ju sjunga ja må han leva..." det är lätt att vara kaxig o tuff när man är på säker mark   



Av Jessica - 21 juni 2012 07:24

De dagar jag inte jobbar brukar jag vanligtvis försöka komma upp runt sex för att hinna med en hel del, roligt eller tråkigt, innan barnen vaknar.


MEN, blir inte alltid så.

Varför vaknar barnen alltid tidigt på mina morgnar?


I måndags vaknade Judit halv sju, iofs nöjde hon sig med att sitta o mysa framför TV'n en låååång stund så jag fick fortsätta med det jag nu höll på med. Och idag vaknade samma tjej tio över fem..... vi låg såklart kvar i sängen men det dröjde en och en halv timme innan hon somnat om så jag kunde gå upp. Och nu är klockan halv åtta så jag bara väntar på att Vide ska vakna till.... men innan det ska jag ner i källaren en sväng tror jag och hämta upp ett berg med tvätt! 


Igår när R var hemma så sov båda barnen till runt åtta!!! 

Av Jessica - 20 juni 2012 20:52

Idag var det egentligen min jobbdag men eftersom mannen i huset är ganska risig med halsont, förkylning och hosta tog jag mig tid att sluta redan vid lunch och åkte hem och spenderade några timmar utomhus med barnen så att

R fick vila.


Inte helt fel faktiskt för idag har ju sommaren gjort ett litet gästspel, sol och varmt och bara behagligt. Kunde lätt tänka mig att ha det så ytterligare några veckor, eller månader förresten!   


 

Av Jessica - 20 juni 2012 19:48

 


Med mindre än 3 månader kvar till Tjejmilen börjar jag tvivla på om det var rätt beslut att anmäla oss (iaf mig)! Men jag står fast vid mitt ord och kommer ta mig runt på ett eller annat sätt, fast just nu känns det inte som att det kommer bli på det sättet jag helst vill, min målsättning är absolut att klara mig runt på ca 60 minuter men dit är det en j-ligt lång väg!



Följer ju ett löpprogram på iform.se och idag var det 25 min löpning lugnt tempo följt av 2 min rask gång och sen 10 min löpning till..... redan efter 300 meter kände jag att det absolut inte blir nån toppnotering idag. Benen var såååå sega och jag fick kämpa mig fram. Efter 20 minuters löpning kändes det bättre och jag lunkade på.... men det är just tempot som är problemet. Jag klarar hyfsat långa sträckor men på en tid som vilken otränad 70-åring som helst hade kunnat hänga med i!! 


Men imon är det en ny dag och en ny löprunda, fredagens runda måste hinnas med redan imon nämligen   







Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards