husnr3

Alla inlägg under maj 2013

Av Jessica - 27 maj 2013 05:47


I helgen har vi varit hemma och fixat en del.


R har snickrat och jag har fyllt vitrinskåpet efter flytten tvärs över rummet.


Speciellt nöjd är jag över mina blåvita tallrikar ULRIKA från Rörstrand som jag fyndade förra veckan på Erikshjälpen. De kommer passa utmärkt ihop med Asiatic Pheasants och de andra blå tallrikarna jag har sen innan. (jag är ganska jättenördig när det gäller att samla porslin, är nog på väg

mot  100 mattallrikar snart.... )


Blått och vitt är bara så somrigt och fint tycker jag - nästan så att jag måste

bjuda in till en härlig grillkväll tror jag! 

Av Jessica - 25 maj 2013 10:09








 

Tänk vad lite färg och tapeter kan göra skillnad!



Skåpet inhandlades på Erikshjälpen  för en månad sen.



    


Och efter målning och tapetetsering blev det såhär fint!

Samma tapet som på väggarna i barnens rum och samma vita färg som på sängen.

Till de extra hyllplanen använde vi Billy-hyllor som vi hade över. 

Ett helt nytt skåp för "alla" spel, pussel och leksaker för bara några hundralapper.

Dessutom unikt och finns bara i vårt exemplar vilket jag gillar.



Av Jessica - 23 maj 2013 20:33


 



ska det bli svart?

eller vitt?

eller nån annan lite roligare färg?


Bordet i fråga ska bli vårt nya tv-bord, tanken på lastpallar på hjul eller mosaikklädda LACK-bord är nu helt borta och det är runt som gäller.


Eller som Judit uttryckte det imorse (vi bytte borden efter hon somnade igår): men mamma, hur fick ni det lilla svarta  bordet att bli runt?

Av Jessica - 22 maj 2013 14:49

Skulle vilja uppdatera här betydligt oftare men allt annat som hör livet till har kommit emellan den senaste tiden...


... har ju börjat som Me and I säljare och i förra veckan hade jag två tjejträffar med härliga kompisar som kombinerades med lite klädvisning    ett jättekul extraknäck ...


Lite fix här hemma har det såklart oxå blivit, barnens lekskåp är nästan klart och på plats, visar det i ett inlägg senare i veckan tänkte jag. Matdelen i vardagsrummet är i stort sett klar, ett skåp ska målas och en matta inhandlas men sen får vi nog nöja oss för ett tag iaf, förutom pynteriet då som man alltid kan fixa med!



Helgen spenderades i stugan och i lördags när vi hade så spektakulärt fint väder fick moster Plutt oss att hänga med till Sofiero för utflykt, häng och att titta på en eller annan rhododendron. 



   

Som vanligt inga barn (eller vuxna) som ville vara med på bild.... men lite lyckades jag ändå fota.


 


Fantastisk natur och kuperat!

 


Hemma hyfsat i tid för att skruva upp gungställningen! Och vad barnen gillade den, när vi frågade Judit vad hon helst ville göra på söndagen blev svaret: gunga gunga gunga gunga gunga  

Av Jessica - 14 maj 2013 06:06


I söndags hade vi kalas för lillebror.... Judit hade kalasklänningen på ihop med glitterskor och snygg kavaj, och tyckte nog själv hon var fin eftersom hon ställde upp på lite modellbilder...


   


Efter maten var det paketöppning, här har redan Judits kavaj o lillebrors byxor åkt av men vad gör det...

Storasyster hjälpte glatt till att öppna alla paket!


 



Judit fick oxå några paket, bl.a den här klänningen jag köpte i lördags och som blev en klar favorit på en gång.


Men att fylla år och ha kalas tar på krafterna, igår fick jag vara hemma med sjuk lillebror.

Snorig och hängig, och så lite kräk på det.

Precis som en sjukdag ska vara...  

Av Jessica - 12 maj 2013 08:00

I fredags monterade vi äntligen ihop den fina gröna Billy-hyllan som införskaffades förra våren!


Då köptes den utan nån egentlig tanke på placering eller användning men rätt länge nu har det varit klart att den ska användas som pysselskåp...


 


Men när jag kom hem från stan igår hade R lagt beslag på skåpet och placerat dit sitt "pyssel", men

det åkte bort fortare än snabbt kan jag lova!


  


Istället fixade jag dit lite av mitt och barnens pyssel, pärlor i olika storlek och så några rullar washi-tejp.


Tipsar om att ta en titt in på makeandcreate för fler pysseltips och pärlo.


Av Jessica - 11 maj 2013 07:19

Tänk idag är det lillebrors födelsedag!


 


En söt, busig och kaxig liten tvååring har vi hemma just nu som säger bum (dum) säkert 50 gånger om dan så fort nåt inte går hans väg. Det mesta ska han göra vävv (själv) även om han absolut inte kan...


Dagens ord är mojejoj (vet inte vad det betyder) och mådeleva...


Uppdatering 2 månader senare:

  • har stl 92 på det mesta och jag har börjat köpa 98/104, i t-shirtar och shorts kan han ha allt från 74 till 98/104 utan några större problem.
  • Är 91 cm och väger nästan 13 kg

Gillar det mesta som har med bilar att göra, men det räcker att titta på avstånd eller i en bok. Kommer han för nära så blir han rädd.

  • Är överhuvudtaget en liten fegis, fali (farligt) har varit ett av de mest använda orden hemma de senaste veckorna.
  • Sen tvåårsdan har talet fullkomligt exploderat och han pratar nu hela tiden i meningar om 2 eller 3 ord och ibland fler. Fortfarande lite svårt med ordföljden: lämma mamma mej (hjälpa mamma mig).

Säger de flesta ord så att alla kan förstå förutom just hjälpa som blir lämma och .

Vill väldigt gärna att man ska bära honom och att pussas och kramas gör vi varje dag.

Tjurig ganska ofta men det håller inte i så länge, när han tjurar sitter han med huvudet nerböjt eller lägger sig på golvet och säger "surar".

  • ÄLSKAR att retas men åker såklart på en hel del stryk när Judit inte är på bästa humöret.

Somnar runt sjusnåret och sover ibland tills vi väcker honom när det är dagisdax (typ halv sju), ibland blir klockan mer om det är sovmorgon eller helg. Lägger oftast båda barnen i sitt rum eller bär in dem men nästan varje natt kommer lillebror traskande (o storasyster med) men sen några månader tillbaks har vi fått honom att sova på madrass på golvet jämte Ralle - funkar superbra och Vide deklarerar stolt att det är "min säng".





Av Jessica - 10 maj 2013 06:10

   


Igår var det ledig torsdag (idag jobbar vi igen) och den lika roliga som obligatoriska cyklingen Fågelforsdammen runt. Jag och mamma har cyklat flera gånger och de senaste åren har barnen hängt med, R stannar dock alltid hemma och passar på att fixa med nåt när han får några barnfria timmar.

En win-win situation tycker vi!


Tipspromenad och fika på flera ställen hinns alltid med, här myser vi och fikar i gräset innan vi började sista trampet hem. Bara 10 minuter senare var det spöregn!!!


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards