husnr3

Alla inlägg under november 2009

Av Jessica - 30 november 2009 17:43

Idag har jag bakat en halv sats saffransbullar, blev inte fler för jag hade köpt för lite saffran....


Bilder på de dagliga baken kommer i slutet av veckan...

Av Jessica - 30 november 2009 08:21

Har ju skrivit en del inlägg här under föregående vecka men de har ju allihop handlat om specifika saker så här kommer en sammanfattning av veckoslutet som gick.


I fredags var jag i Värnamo igen, denna gång hade vi mamma/bebisträff hos Linda och gick en ny runda (runt Alandsryd) med en låååång uppförsbacke. Var jobbigt och varmt under tiden men skönt att ha det avklarat när vi väl kom tillbaks.


Efter promenad o matning bjuds det på lunch, pasta med skinksås. Supergott som vanligt när Linda står vid spisen och likaså var "efterrätten", pepparkakor & havrekakor.


Innan vi åkte hem hann vi med att leka med bebisarna en stund, Emmy är ju stora tjejen nu och riktigt stabil. Kul att som vanligt se hur mycket det skiljer på dem...


  


I lördags var det uppstigning tidigt här hos oss, redan vid halv sju ringde klockan och vid åtta gav sig Ralle iväg på långresa till Gamleby & Västervik. Själv tog jag det halvlugnt innan det blev en snabb promenad med Moa och vid tio var det ju dax för bowling.


Eftermiddagen avlöpte här hemma med lite pyssel och bakning och framåt fem-sextiden skulle jag köra bort Judit till mamma som skulle vara lite barnvakt. Men det sket sig!!! När jag lastade ur barnvagnen så hade suffletten nämligen gått sönder!!! Fästet på vänster sida hade lossnat så vagnen var okörbar.... o mamma skulle gå ut med Tiger och kunde såklart inte lämna Judit själv hemma. Så då blev det en sväng till farmor o farfar igen som med glädje passade prinsessan även några timmar på kvällen. Själv hann jag gå en runda med Moa, duscha och bara ha det lugnt o skönt. Just i lördags var nämligen Judit lite gnällig och var inte nöjd med att bara ligga på golvet, därför var det skönt att slippa höra pipandet i några timmar.... VET att jag är enormt bortskämd och att det nog blir värre om några månader men jag njuter så länge hon är snäll.


Slutet av dagen tillbringade jag först hos Elisabet & Roger när jag hämtade Judit och sen var jag hos mamma några timmar innan jag trillade hemåt vid tio, supertrött!! Tänkte hålla mig vaken till Ralle kom hem vid halv elva och det var inga problem. Var som om jag fick ny energi här hemma o gick runt o myste o fixade till framåt halv tolv. Det är ju det som är så mysigt med vinterhalvåret och särskilt nu i adventstider - att man kan vara uppe länge och bara dona lite, tända några levande ljus och helst baka nåt så att det luktar gott. Me like!!


Och så igår var det ju söndag igen. Åkte hem till mamma strax efter tio för att se om vi kunde laga vagnen men hittade bara 2 av delarna som saknades. OK sa vi, inget att göra åt, får väl kolla med 1klass där vi köpt den....


Men så skulle jag vika ihop regnskyddet och vad hittade jag då!? Jo, de andra saknade delarna så det var bara att skruva ihop och så kunde vi ge oss iväg på tipspromenad som vanligt... var inga jättelätta frågor men jag lyckades visst vinna på de utlottade priserna!!


Efter promenaden blev det söndagmiddag här, stek med sås o potatis. Alltid gott! Sen en snabbvila (10 min) innan det var dax för en sväng på byn och julskyltningen. Mamma vann presentkort på massage och jag köpte två små häften om bakning på Kupan för 10 kr.


Kvällen avslutades som vanligt med att vi kollade på film, igår var det Generalens dotter med John Travolta, kan rekommenderas för er som inte sett den. Samtidigt höll jag på med att grädda mitt rågbröd och till frukost har jag provsmakat, riktigt gott även om skorpan kanske var i hårdaste laget?


  


Av Jessica - 28 november 2009 16:00

Nyårslöften i all ära, visst är det väl bra men hur många är det som håller sina nyårslöften?


Inte många tror jag tyvärr.


Därför kom jag på att jag ska avge ett adventslöfte istället, och lite tvärtom vad många avger till nyår.


Jag lovar att jag ska försöka baka något varje dag från idag fram till julafton!! Låter det ambitiöst? Ja, lite kanske men jag ska iaf göra ett försök.


Så idag har jag ju redan hunnit med muffins, håller på med sirapslimpa och ska snart sätta en poolish till ett nytt rågbröd jag ska testa att baka med surdeg imorgon. Senare i veckan blir det väl lite pepparkakor och ev katalaner.


Förvaring? Ja det är ju oxå ett problem. Vi har ju en frysbox i källaren för emergencys och den får nog gå på nu....


Så alla ni därute som är fika eller brödsugna, välkomna till oss! Eller om ni vill fylla på er egen frys - lägg ett bud så är det mesta till salu. Vill iaf ha betalt för ingredienserna men kan göra jobbet gratis! Det är ju så KUL!

Av Jessica - 28 november 2009 15:16

Bortamatch!


Visst drar man lite på smilbanden bara av att höra ordet?? Och då menar jag givetvis inte i sportsliga sammanhang även om det innefattar träning här oxå...


Imorse (kl 9) när vi var ute på morgonpromenaden såg jag en tjej som med största säkerhet hade varit på just bortamatch. Hon hade på sig en kort-kort-kort kjol och pumps med 10 cm stilettklack. Kanske inget man normalt har på sig en lördagmorgon i Skillingaryd? Iaf inte när regnet hänger i luften?


Var och hos vem hon hade varit vet jag såklart inte och det är egentligen inte det som spelar roll utan jag tyckte just att det var lite kul att bli påmind om att det faktiskt finns ett liv därute. Utanför vår lilla värld som innehåller bajs, kräk, matning var tredje timme och sömnlösa nätter.


Men längtar jag tillbaks? Nej inte alls faktiskt. Tycker om att ha mitt lilla hus och att träffa min lilla familj varje dag.


Det är nog sant som de säger, varje tid har sin tjusning och det dröjer nog många år (aldrig hoppas jag) innan jag går på bortamatch...


Men kul var det iaf idag och jag gick och smålog hela promenaden.

Av Jessica - 28 november 2009 14:42

... eller egentligen veckans i-landsproblem tänkte jag rapportera om här.


Igår var jag på Kvantum och VECKOHANDLADE, hela vagnen full.


Såg att de hade färdigskivad lantkorv från Vaggeryds chark. Smidigt tänkte jag och tog ett paket utan att kolla på priset. När jag kom hem bad jag Ralle som packade upp att se vad jag fått betala.... 160 kr kilot!!!!!!!!!!!!! Man kan köpa en hel ring för 69 kr kilot på Citygross!!


Rätt mycket jag fick betala för att de hade skivat och förpackat.... tur att jag köpte kycklingfilé på extrapris. Jämnade väl ut sig kan jag tänka...


Så ni där ute: glöm inte att man ALLTID ska kolla vad saker o ting kostar.


Trodde i min enfald att detta skulle bli veckans enda tabbe men imorse när jag skulle slänga ihop lite muffins tänkte jag använda mina nya muffinsformar som är så fina.


Dum idé, man behövde tydligen ta 2 formar till varje muffin och vem vill göra det? De är ju rätt dyra....


Så de såg inte så snygga ut utan jag fick snabbt slänga ihop en omgång till att ta med till bowlingen. Man lär sig av misstagen!


  

Av Jessica - 28 november 2009 14:35

Och så var det dax för bowling idag igen.


Hemmamatch mot Jönköpings BK stod på programmet kl tio så det gällde att stiga upp tidigt för att fixa o dona samt gå ut med hunden. Hann med att slänga ihop lite muffins oxå, tyckte att vi kunde ha nåt gott att tugga på i och med att det var sista hemmamatchen för hösten.


Och hur gick det då? Jodå, vinst med 12-8 även om det satt hårt åt. Sanna avgjorde hela matchen genom att ta 6-10-7 i sista rutan. För er som inte bowlar är det de två käglorna längst till höger samt den längst ut till vänster. Helt suveränt att klara press på det sättet!!! En stor eloge till henne!! Tack vare den spärren vann vi det banpoänget och totalen med 1 poäng....


Grattis till oss alla, nu blir det julvila till andra helgen i januari eller nåt.


Själv är jag rätt nöjd med min insats, återigen över 8 (803) men lite för spridda strikar och 4 miss är minst 2 för många. Men på det hela taget får jag ändå anse mig vara nöjd. Gjorde 4 jämna serier (206, 205, 197, 195) även om jag gick stadigt neråt, förra helgen gick det på motsatt håll.



Av Jessica - 26 november 2009 20:02

Idag var det ju utbetalning från F-kassan & igår fick Ralle lön så dagen har spenderats i Jönköping för att se om jag kunde shoppa upp alla pengar.....


... nä riktigt så var det ju inte men i stan/A6 har jag varit i stan och fixat o donat lite grann.


Blev några julklappar till mamma, present till Micke, presenter till Plutt samt kalasbyxor till Judit och mig samt en adventsljusstake till köket (röd såklart). Utöver det en hel massa grejer på IKEA, bl.a några hundra värmeljus för det har varit slut här hemma ett tag nu. Hoppas vi klarar oss över vintern...


Judit sov i vagnen HELA TIDEN, eller egentligen sov hon från vi åkte hemifrån till vi kom hem igen förutom den lilla stund jag gick iväg o ammade henne. Superskönt att det funkade så bra, men om inte så hade jag väl helt enkelt åkt hem tidigare. Så nu ligger hon halvnöjd i babysittern, har precis vaknat efter en halvtimmes sovstund och är lite grinig. Annars har hon varit vaken sen vi kom hem vid fem och varit på ett strålande humör, hon är så kul nu när hon hänger med lite mer och skrattar en hel del. Fast det är inte långt mellan skratt o gråt....

  


Utöver shopping blev det idag ett besök på McDonalds oxå!!!!!!! Var ett bra tag sen!!!  Vet vilken restaurang jag senast åt på (vid Q8 macken i Solna) men minns inte om det var sommaren 2008 eller 2007.... Det som bjöds idag var :   

Av Jessica - 24 november 2009 21:03

Idag har jag bakat ytterligare en ny sorts muffins, skulle få lite finbesök ikväll nämligen och ville ju ha nåt gott att bjuda på.


Det var besök från gamla gatan, Verkstadsgatan. En klasskompis (Ester) till Plutt samt hennes mamma och en annan av "tanterna" på gatan som ville komma o se hur vi fått det i huset samtidigt som de ville gratulera Judit.


Fick en ascool svart klänning, lite udda men det gillar jag!


Men det var ju inte därför jag skulle skriva inlägget utan här kommer receptet:


Cupcakes med nougat:

12 st

100 g smör / margarin

2 ägg

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

2 dl mjölk

4 dl mjöl

2 tsk bakpulver

55g nougat

Glasyr:

100 g philadelphiaost

50 g smör / margarin

1,5 dl florsocker


Smält smöret.

Vispa socker & ägg.

Blanda smör & mjölk och häll ner i smeten. Häll ner övriga ingredienser utom nougaten.

Fördela i muffinsformar (dubbla om de är tunna).

Dela nougaten i 12 bitar och tryck ner en bit i varje form.


Grädda 15-20 minuter i 200 grader.


Blanda glasyren och bred på, dekorera gärna med strössel eller godisblommor.



Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards