husnr3

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jessica - 30 oktober 2012 20:37

 


Idag har R sågat i den gamla väggen mellan barnens o vårt gamla sovrum.... och det han sågat ner ska vi återanvända. Men jag berättar inte till vad utan det får ni se så småningom...


Av Jessica - 30 oktober 2012 20:28

Det som började med en alldeles för snabbt springande tjej här hemma för två veckor sen slutade idag med penicillin!

 

 


Förförra onsdagen busade vi här hemma och Judit sprang och slog i tån i skarven mellan golven i vardagsrummet och nya hallen. Inte mycket mer med det mer än att tån blev lite svullen och fick ett pyttelitet sår upptill. Men följande vecka kollade vi lite då och då och allt såg bra ut MEN så förra fredagen var tån helt plötsligt sårig och varig när R hämtade på dagis. Blev en snabbtur till apoteket för att inhandla alsolsprit och inflammationshämmande kräm. Till lördagen blev det mycket bättre så vi uppsökte aldrig någon vård och även i söndags såg tån bättre ut men så igårkväll var den konstig igen. Precis som om det bara hade lagt sig ett torkat lager med hud över såret.... så idag ringde R till VC och fick en tid hos sköterskan som tvättade ordentligt rent. Men så berättade vi att hon haft feber i helgen och då ville även läkaren titta så det blev ytterligare besök nån timme senare och att åka hem med en flaska penicillin! Och ett nytt läkarbesök på torsdag är redan inbokat! Och oj vad man känner sig som en oansvarig förälder som missat att hon haft ett sår och låtit det gå så pass långt innan vi reagerade.... men vi hoppas att penicillinet hjälper och att tån början läka ordentligt nu när det blivit grundligt rengjort!

Av Jessica - 29 oktober 2012 09:01

Idag är hemmadag med barnen, brukar ju vara hemma på onsdagar men idag var dagis "stängt" och då passade jag på att byta dag vilket blev bra för Judit har haft feber i helgen så nån av oss hade ändå fått stanna hemma idag. Men imon blir det nog jobb igen för storskruttan är feberfri idag....  eller som hon själv uttryckte det imorse när jag sa "du har nog ingen feber idag". Men mamma, jag är ju inte gnällig heller!  

(Igår var vi lite trötta på henne för hon gnällde hela dan...)


Ny vecka innebär ju iaf ny matsedel och nu  kör vi på gamla klassiker i veckan, nästa vecka däremot tror jag att vi testar en del nytt. Fick hem DIN MATKASSE av Emma Hamberg o Anette Rosvall i helgen och deras böcker brukar ju vara kul och innehålla smidiga och goda recept så där finns säkert nåt vi kan testa.


 


Stekt kyckling med ris & sås

Lindas köttfärslimpa

Stekt torsk med kokt potatis o remouladsås

Kycklinggratäng med curry o ris

Laxgratäng med sambal-täcke och potatismos

Kalla kotletter


Ingen pasta i veckan alltså! Konstigt men så blir det ibland.... och det blir säkert pasta till lunch i helgen eller så.... lite sugen att testa ett recept från boken nämligen. Pasta carbonara med kikärtor låter väl spännande!

Av Jessica - 28 oktober 2012 18:38

När vi flyttade in i huset hängde det ett gäng med nycklar i olika storlek och form i källaren. Sen dess har jag funderat på vad jag vill göra med dem och efter att ha sett lite olika idéer här och där bestämde jag mig i veckan för att det får bli en nyckel-tavla här hemma.


Plockade fram en gammal ram med glasruta, hammare och spik och så en händig man.

Några minuter senare var min tavla färdig.

Billig, unik och fin!


 

Av Jessica - 25 oktober 2012 19:38

Även idag hakar jag på Fabriken och dess torsdagstema!


 


Temat idag är barnrum

och vårt barnrum är ju inte riktigt klart än men vi kämpar på och fixar dit nån ny grej varje vecka. Här är några gamla bilder från köket som ser ungefär likadant ut idag... båda barnen gillar att fixa o dona och att bjuda på fika. I julklapp funderar jag på lite ny "mat" i trä istället för all förfärlig plast vi har. Kanske en present mer för mamman som gillar fina saker än för barnen dock...


 


Nya fönsterlampor fick vi up för några veckor sen, två lampor i ena fönstret och i det andra fick en ensam lampa samsas med uggle-familjen som jag fyndat på vår lokala second-hand. Tittar ni noga ser ni mer av rummet och även en glimt av den fantastiska fotografen.


 


Just nu har jag plockat bort pirat-tältet i hörnet och istället ska det bli en ny myshörna här vid alla böcker. Tältet är uppslängt på loftet så att vi enkelt kan ta ner det när det är kompisar här och de vill busa lite extra.



Av Jessica - 24 oktober 2012 19:47



En skadad liten tjej som mötte mig när jag hämtade på dagis idag! Hon hade visst sprungit lite fort och stupat rakt ner i asfalten. Men det är nog bara att vänja sig... men hon kanske kan byta kroppsdel? Det är ju bara några veckor sen hon slog i tänderna i handfatet...  


Stackars min söta lilla älskling!

Och inte det enklaste att borsta tänderna på henne heller...



Dagen idag har varit bra, har bara jobbat 5 timmar och började inte förrän halv tolv så hela förmiddagen var jag och barnen hemma. Vi bakade bröd, hängde tvätt, fixade och bara myste och ändå fick barnen sova så länge de ville (till klockan sju ungefär)... hade kunnat tänka mig dessa tider varje dag faktiskt! Men imon är det tillbaks till verkligheten igen med jobb 8 till 17!

Av Jessica - 23 oktober 2012 21:26

Det står rätt still på renoveringsfronten här hemma just nu!


Inte för att vi inte har att göra, för det har vi, liksom alltid. 


Men med jobb, matlagning och läggning av två üpertrötta barn hinner man ju INGET!

Nån som känner igen sig?


Idag har jag tagit hand om tvätten, betalat ut löner och betalat räkningar samt gått en promenad med hunden. Nu är klockan halv tio o mannen har dykt ner i sängen. Funderar på om jag ska göra honom sällskap eller om jag ska ta tag i ett litet syprojekt som jag bör starta med... 




Söndagens projekt var ju att sätta upp några tavelhyllor i barnens rum så de kan komma åt sina böcker själva. Helt OK tycker jag... nedanför ska det bli en myshörna men de bilderna får ni se när vi är klara. Från början hade vi tänkt oss en tallrikshylla för böcker men den varken snickrade eller målade sig själv så det fick bli hyllor från IKEA istället, dyrare och inte lika personligt. Men snabbare! Och även tid är pengar sägs det ju...



 


De två busiga barnen i sina nya Me & I kläder!   

Av Jessica - 22 oktober 2012 20:55

Några av er kanske har saknat mig?


Vet att det inte hänt mycket här på senaste tiden men i det verkliga livet har det varit mer än fullt upp!

Torsdag innebar jobb och sen tjejträff med bästa vännerna.

Fredag innebar jobb, lite ensamshopping och sen tjejträff med andra bra vänner. 

Lördag fick jag sovmorgon till 0745!!!! Sen var det bowling för både mig och R, först jag, sen han och vips var klockan halv sju och det var dax för Enchiladas till kvällsmat! 

Söndag hade vi kalas för bästa mannen som fyllde år i veckan, trerätters blev det här!

Och så idag.... jobb och sen 2,5 km löpning (förtar mig inte), jobbiga ungar att natta, bröd som ska bakas och så ett schemaarbete som måste bli gjort.


Och nu är det dax för en ny Matsedeln, har ju slarvat lite på sistone och det är för att vi själva har fixat o trixat och pusslat o pysslat med vår mat. Ingen ordning på nåt har vi haft men nu blir det andra bullar!



Paella med kyckling & chorizo

Kassler på en kvart

Köttfärsyakiniku

Tacopizza

Lax med mangocurrysås (om jag hittar receptet)

Kalops



Såg btw att jag har fått många läsare på min matblogg! Den har jag ju mest haft som en receptbok för egen del men nu har jag haft mellan 10 & 20 läsare varje dag. Superkul och varmt välkomna att titta in även ni som inte varit där o besökt mig tidigare. Och hoppas att ni som tittar in även testar på att laga nån av rätterna, en av jobbarkompisarna berättade att de hade testat 2 nya rätter hemma i hennes familj. Sååå kul om jag kan inspirera nån till att testa på nytt av gamla vanliga ingredienser.



Imorgon hoppas jag hinna fota lite på barnens nya bokhylla och ta beslut om hur vår nya sänggavel ska se ut. Det är planen iaf, verkligheten kan alltid förändra tanken och idéen.


På återseende, 

j.


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards