husnr3

Alla inlägg under november 2014

Av Jessica - 23 november 2014 18:34

Idag hängde vi med grannarna på eftermiddagstur till Svänö på Store mosse!


På eftermiddagen är det ljust och fint o ganska enkelt att göra upp eld!!!


Barnen provgrillar pinnar innan elden har tatt sig...


Till slut blev det mörkt mörkt o vi fick gå i totalmörker hela vägen till bilen. Men mysigt var det verkligen.

Till vintern lämnar vi vildingen hemma o kör en heldag med lite mys o sagostund i raststugan efter mörkrets inbrott. Kanske kan hoppas på pulkaåkning med?


Efter obligatorisk "efter grillning dusch" blev det soffmys med film o glass!!!

Av Jessica - 21 november 2014 21:36

Ni vet när man vet om att man är ganska usel på nåt.... men liksom önskar av hela sitt hjärta att man kunde! Så man gör ett försök då och ett då och kanske ett till... men varje gång inser man att man inte kan och troligtvis inte kommer att lära sig heller... 


... så är det för mig med att kunna sjunga! Jag älskar tanken på att kunna forma munnen till vackra ord och fina toner men det enda som kommer ut är obehagliga hummanden o stönanden som inte ens med den bästa välvilja kan liknas vid sång!!


O nästan lika illa är det när jag sätter mig vid symaskinen! 

Men om jag med sången knappt klarar av "Blinka lilla stjärna" så har jag väl tagit mig ett steg längre på systegen - klarar raka gardiner oavsett blommigt eller rutigt tyg. Men det är nog på den nivån jag ska stanna (fast jag drömmer om att kunna sy barnkläder) inser jag efter dagens test. 


Ett test för både psyke och symaskin!


Men vad gör man inte för sin älskade unge som blivit bjuden på maskeraddiscokalas och som SER FRAM EMOT att klä ut sig (aldrig hänt tidigare) och absolut vill vara häxa med en STOR OCH FIN HATT!!


 


Det enda svarta tyg som fanns att tillgå i huset var en av R's gamla skjortor så av skjortärmen fick det bli själva struten!


 


Och så var det ju det där med att sy fast en kant runt om....räknade och mätte och mätte och räknade men likf-n blev det fel fel fel!!  Och försök själv att nåla och sy dit på samma gång, massor av för mycket tyg, tidspress och brist på tålamod!! 

Och vit tråd i maskinen - för jag orkade faktiskt inte byta!


 


Men till slut blev jag färdig!

Och prinsessan blev nöjd!

Så nöjd att hon hade på sig hatten i HELA 25 SEKUNDER!

Om man inte räknar stunden från vår ytterdörr till bilen....


Ja ja, det är så mycket jag älskar min endaste dotter - att jag lägger en hel fredageftermiddag på att sy en fulhatt som hon har på sig mindre än 1 minut!! 



Av Jessica - 19 november 2014 20:38

Ett tag nu har vi varit inne i en "jag vill inte äta det för det är äckligt" - fas!


Som senast idag när J totalt bröt ihop, skrek och hade sig för att hon inte skulle få mackor till kvällsmat - för hon ville faktiskt inte ha nån annan äcklig mat!


Anser ju mig vara en rätt OK kock som för det allra mestase lagar riktigt god mat, eller åtminstone OK och ätligt men ändå är det inte mycket som duger. Både J och V äter i stort sett bara ris, pasta eller potatis och vid något enstaka tillfälle kan man få i dem en nagelstor bit kyckling eller kött. Och korv såklart, det duger alltid Lägg till det att J aldrig äter sås och att det inte är särskilt förtjusta i grönsaker förutom gurka, råa morötter och tomat. 


Antar att ni är många som känner igen er, men hur gör NI? 

Tips på hur man får barnen att testa nytt och att äta!?


Vårt sätt är att fortsätta laga den maten vi vill äta och duger det inte åt barnen så får de gå hungriga istället.... kanske inte den mest pedagogiska varianten men enkelt då vi slipper laga mer än en rätt...



Och skulle ni vilja testa dagens äckliga mat så klickar ni här!

Av Jessica - 15 november 2014 21:21

Tog de båda stora med mig på en tur till Store mosse idag.....Naturum som Judit önskade blev det inte för det var visst inte öppet på lördagar!! Så vi siktade på handikappleden istället. Lagom brett tänkte jag o perfekt o slippa va nervös för att V skulle ramla ner i mossen....


Först bestegs det berg!


Sen lunchdax!

J frågar: har du sett nån älg du kan skjuta?
V svarar: nä bara en varg...


Efter skogen blev det öppen myr ett tag innan...


....vi kom fram till havet!!!

Att vara ute i skogen med barnen är bland det bästa jag vet...o så goa o duktiga de var idag trots att det blev dubbelt så långt att gå mot planerat!!!

Av Jessica - 5 november 2014 08:00

Vet inte vad vi riktigt tänkte på....


för det vet väl alla att 1 + 1 = 3!


 och att 3 är samma som mycket mycket mycket mer än 1 + 1...


       



Och det är just sån han är vår miniman - mycket mest

på alla sätt och vis!



Idag har han insett att om man drar fram stolarna till bordet så kan man klättra upp på detsamma och komma åt alla kuliga saker uppepå. 


Som t.ex att hälla ut en hel kanna med vatten... eller att ta knivarna o gafflarna och göra märken i bordet!



(och ja, snoret bjuder vi på)

Av Jessica - 4 november 2014 20:33

Inte för att det egentligen spelar nån roll alls men det här med syskonlika är så kul tycker jag. Vissa tycker att Love är jättelik Judit medan nästa som ser honom tycker att han är lik Vide.


Och vissa tycker ju att Judit o Vide är lika medan andra tycker tvärtom. 


O de som känner mig sen gammalt ser mycket av mig i Judit medan Vide alltid har varit väldigt lik pappan..... o det har jag oxå tyckt ända till för några veckor sen när jag såg gamla kort på syrran och insåg att Vide var väldigt lik henne....


Så frågan är nu. Vem är vem o vem är lik nån annan! 

Och isf vem?


     

 

   



Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards