husnr3

Alla inlägg under december 2012

Av Jessica - 31 december 2012 07:17

Sen syrran o Micke kom förra lördagen har vi inte direkt haft många dagar med fint väder men i fredags skedde det och då var vi snabbt ute och hade några härliga timmar.


Tanken var att vi skulle åka till skogen och grilla korv men det blev den något smidigare varianten - kokt korv som vi hade med i termos   och inte åkte vi till skogen direkt utan en stor öppen plats på skjutfältet blev det, så vi kunde få så mycket sol som möjligt.

 


Min stora fina (tjuriga) flicka! Och så lik mej hon börjar bli.... tom så jag ser det själv på vissa bilder. Och tjurigheten kommer visst från mig oxå sägs det..... min moster berättade i helgen att hon fortfarande kommer ihåg en gång vi var hos dem och jag bara vägrade att gå in i vardagsrummet. Så jag stod på tröskeln i flera timmar - riktigt så tjurig är inte Judit än!!



 


Vårt fina skjutfält där vi brukar åka ut o släppa Milla så hon får springa lös.


 


Korv o pepparkakor blev det såklart, Judit helnöjd och lillebror precis tvärtom. Han gillar inte att vara ute och satt antingen i mitt knä eller i min famn i stort sett hela tiden vi var ute. Åka pulka vägrar han! Både skriker och slänger sig av ....


 


Lite snowracing hann vi med innan vi pyste hemåt. Judit har ju inte gillat pulka i backen men snowracern funkade bra, synd bara att all snö har regnat bort här nu    Även mormor lockade fram barnasinnet och testade pulkan.


  


.... och en vurpa blev det med. Min mamma som tidigare hade förklarat att hon har så bra grepp i sina skor trillade dit ordentligt på isen (stor vattenpöl på gruset som frusit till is och som gått att åka skridskor på). Syrran skrattade så jag nästan tror hon gjorde på sig.... själv missade jag det roliga då jag lekte med Vide. 


Idag är det nyårsafton och det blir till att fira inomhus hela dagen, ingen pulkaåkning i Himlabacken iaf. Annars en trevlig tradition som brukar samla ett helt gäng vuxna för några timmar. Istället kommer väl resten av familjen hit på förmiddagen och kvällens middag förbereds. Här blir det tomatsoppa följt av oxfilé bakad i lång tid på låg värme i ugn, serverad med hasselbackspotatis och pepparsås. Till efterrätt glassbuffé med hemgjord kolasås o chokladsås och till det banan, maränger och nötter eller vad man nu kan tänka...



GOTT NYTT ÅR på er alla!

 

 

 


Av Jessica - 26 december 2012 20:18

Värsta julstöket är förbi och idag har nästan varit en vanlig dag, R och svågern har varit på vinden hela dagen och rensat gammal isolering (typ spån) och lagt ut ny isolering.  Vi andra har i stort sett hållt oss inne eftersom vi har pissdåligt väder här nere i söder. Plusgrader och regn i två dagar!!!


Julen får sammanfattas i bilder så vi, om några år, minns vad vi gjorde och hur vi såg ut   



I lördags kom ju Plutt o Micke, Judit ville absolut hänga med och hämta dem i Nässjö men så blev det inte riktigt.... hon o jag skulle köra över Jönköping för att göra några ärenden men när jag parkerar bilen på Citygross i stan och ska ta ut henne ur bilen kräks hon plötsligt!!! Blev till att vända hemåt och möta upp R på halva vägen så att han fick åka hem med henne och jag upp till stan igen.... var inte särskilt orolig för magsjuka dock utan trodde det berodde på att hon inte hade bajsat på en hel vecka och inte heller ätit särskilt mycket. Magen var helt enkelt full. Var i kontakt med jourcentralen i söndags och de rekommenderade Microlax och efter en dos tömdes magen och hon kunde börja käka igen... stackars liten! Superbra kontakt hade vi på jourcentralen oxå, en sköterska som vi pratade med totalt 5 gånger på dagen och som verkligen kollade på alla sätt så att vår tjej blev pigg. TACK till dem.


Bilderna är från lördagkvällen då vi firade syrran som fyllt år tidigare i månaden.


    


Julafton betyder mysmorgon och paketöppning. Lillebror helnöjd med chipsen i julstrumpan!


 


Många paket blev det, allra finast det bruna från Mokkasin.... har lovat dyrt o heligt att nästa år blir det inga paket till barnen. Kanske presenter men då låter jag bli att slå in dem. Höll på att få spel på alla paket som skulle öppnas o hållas reda på!


 


Varken Judit eller Vide var särskilt förtjust i tomten och nån kram fick han inte! Men vad kul lillebror tyckte det var senare när jag lekte tomte, han sprang fram o tillbaks o hämtade paket och det gällde att hålla koll så han inte tog nån annans grejer. Judit däremot fick man tjata på för att hon skulle hämta sina, pappan höll nämligen på att skruva ihop en barnstol till dockan och det var mycket mer intressant.


 


Judit fick ett fiskspel och det gillade hon, hon gillade även innehållet i hennes vinstpaket på julklappsspelet - godis från Lagerhaus!! Godis har varit väldigt viktigt i jul....


Fina kläder med va?? Samma som på lördagen - hon vägrade nämligen ta på sig den fina (och dyra) klänningen jag hade köpt till henne!!! 


Av Jessica - 22 december 2012 06:18

Idag kom jag på vad jag verkligen skulle vilja ha i julklapp!!


I senaste laget kan tyckas.. 


MEN så kollade jag priset och insåg att den här önskningen nog måste ligga till sig ett tag. Antingen till familjen har sparat ihop några fler kronor eller tills priset har sjunkit lite... 


 


En inbyggnadskyl var det jag ville ha....  verkar så praktiskt! Men hallå!!! 7995 kr för två lådor!!!! Och jag ville dessutom bara ha en egentligen..




Idag är förresten en riktigt LYCKLIG DAG för om några timmar ska jag åka o hämta syrran o hennes sambo på tåget och sen ska de vara hos oss i hela 10 dagar   

Av Jessica - 20 december 2012 20:50

Igår när jag tassade upp runt kl sju infann sig den första riktiga julstämningen här i huset. Och vad jag har väntat, det hjälper inte att lyssna på julmusik och fixa o dona utan det är först när känslan infinner sig i magtrakten som man vet att julen är på väg. 


Var ju hemma med barnen även igår och när lillebror sov passade jag och Judit på att baka lite grann, fröken hade tjatat om chokladbollar så länge att det blev dax. 


 


Behöver jag ens säga att hon provsmakade ganska många - för det måste man faktiskt!!



 


Försökte få henne att agera fotomodell oxå men det fick väl sådär.... mestadels blundade hon helt på bilderna! Min stora bustjej som ska vara med på det mesta som försigår i köket nuförtiden   


Av Jessica - 18 december 2012 10:06

Idag blev det sovmorgon här hemma, eller iaf somna-om morgon efter att lillebror fått välling vid sex! Är väl en av fördelarna med att vara hemma med sjuka barn.... att man slipper stiga upp på morgonen, att man slipper tajta o snygga kläder utan kan sunka ihop i mamma-mysbyxorna, och att man kan gå omkring både osminkad och med håret skitigt och på alla håll.


Lillebror verkar bättre idag men vi blir hemma med honom åtminstone imorgon oxå, sen kanske vi kan slänga iväg honom till dagis en sväng på torsdag.... var ju på VC igår iaf och kollade så att det inte var varken halsfluss eller öroninflammation som hade kommit tillbaks. Klart vi undrade när han slutade med antibiotikan (ery-max) i lördags och direkt fick feber i söndags.Fast han hade liiiite rodnad i båda öronen så faran är väl inte över helt, får helt enkelt hålla koll om han blir sämre.


Fast hemma får nog nån av oss bli ändå för igår hade storasyster feber när hon kom hem från dagis och den håller i sig även idag. Men jag försöker se det från den positiva sidan - denna tiden förra året var hon oxå sjuk, då hade hon höstblåsor!! Vanlig feber känns rätt OK när man jämför.



Av Jessica - 17 december 2012 15:09

När vi flyttade in i huset för tre och ett halvt år sen var jag (vi) inne på mörka golv och därför la vi valnöt i kök, hall o sovrum. Testade även att mörkbetsa den gamla parketten men det blev inte alls bra utan vi fick vitlasera istället och det blev jättesnyggt. 


Men så har vi liksom aldrig varit riktigt nöjda med valnötsgolvet, blir jättelätt märken som syns väldigt väl (har kompisar som lagt samma golv o de är inte heller jättenöjda) och jag har många gånger funderat på att måla över med färg. Särskilt efter att vi köpte en vit hund oxå. Men så snålar jag ihop - inte kan man måla över trägolv? Som dessutom bara är 3 år gammalt...


 


Men så tejpade mannen upp skyddspapper igår eftersom vi ska måla o fixa och direkt kände jag att "det här golvet vill jag ha"... ja inte skyddspappen alltså utan vitt! Och det roliga var att R hade fått samma tanke, han är ju annars inte så intresserad av inredning, färg eller form. Så nu har vi nåt att tänka på ett tag, pappen ska iaf få ligga kvar över hela julhelgen och kanske har vi sen bestämt oss.


Vilket golv gillar ni, det vita eller trägolvet?

Av Jessica - 16 december 2012 13:19

I fredags var det dax för den årliga julknytisen med matgänget!! 


Normalt träffas vi ju var sjätte torsdag ungefär och lagar mat tillsammans, bara vi tjejer. Men just till julknytisen får både respektive och barn hänga med! 


 


Busiga barn som absolut inte ville vara med på bild när jag skulle fota.... Vide Judit o Wille!


 


God mat i överflöd såklart. 

I bakgrunden skymtar ytterligare en busing - Milla....


 

Veronica, Thomas, Judit, Sofia & Anne

Mats, Linda, Andreas o Andreas

Allihop & så jag o Judit



Och så lite bilder på oss alla och vårt "nya vardagsrum". Vi hade dukat i fd sovrummet/hallen där vi precis har tagit ner en vägg. Lite tapetrester, gammal panel och upphängt tyg förstörde absolut inte feststämningen - huvudsaken är ju vilket sällskap man har! 




Av Jessica - 14 december 2012 14:24

Häromdan var vi i stan och handlade lite julklappar, eller kanske inte så särskilt många

julklappar när jag tänker efter.


Mer sånt som behövdes hemma och så lite kläder till mannen, sommarskor till lillebror och annat gott o blandat...


Hade bestämt mig för att inte köpa några kläder till barnen i julklapp för det behöver de verkligen INTE men så blev det en sväng på POP och där fanns ju mycket fint som vanligt.... och ett litet köp blev det, får visa en annan dag   


Men så till mitt köptips!


  

Jag gillar ju det mesta som Ingela P Arrhenius gör och nu har hon ett samarbete med Kappahl där denna fina tröja fanns, en rosa och en blå variant fanns oxå men vi valde såklart rött.


En till storasyster o en till lillebror blev det.  Så fina och så min stil, tycker Judit börjar bli lite för stor för en del megamönstrade kläder men den här kommer passa henne hoppas jag.

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards