husnr3

Alla inlägg under augusti 2009

Av Jessica - 31 augusti 2009 18:20

I torsdagskväll var det dax för första träffen i vårt tjejgäng, denna gång hemma hos Linda där vi lagade till god mat som vanligt. Kan starkt rekommendera soppan till förrätt som ni hittar receptet på om ni länkar vidare till hennes blogg.


Blev inte så sent men det är ju ändå beckmörkt vid tiotiden så jag tänkte att det gäller ju att köra försiktigt på vägen hem (tog vägen över Hörle) och hålla utkik efter djur.


Förutom ett litet rådjur i utkanten av Hörle slapp jag alla djur, förutom de 2 tvåbenta som moonade för mig när jag körde genom Hörle. Det är ju tur att man har sett en eller annan grabbröv i sitt liv så att man inte blev alldeles perplex. Kunde ju gått galet om jag hade väjt åt fel håll!!

Av Jessica - 26 augusti 2009 18:57

Nu så har vi varmvatten!!! Har ju aldrig bott här med varmt vatten så det känns ovant. Ralle & Skåne bilade ju upp golvet i helgen och sen har rörmokarna varit här både måndag & tisdag (måste säga att Grunditz rör har vi verkligen varit nöjda med - superbra service) och fixat o donat så nu har vi nya plaströr i hela källaren.


I nästa vecka tror jag att Ralle har planerat att försöka lägga betong på det uppgrävda och sen kan vi använda tvättmaskin och resten av källaren igen. Just nu står alla grejer intryckta i pannrummet och där var inte gott om plats redan före.


Kanske blir det till att testa duschen ikväll, får väl höra med Ralle när vi kommer hem från bowlingen. Annars är det ganska mysigt att cykla hem till mamma en sväng på kvällen för att duscha. Tycker jag iaf nu när det fortfarande är lite sommarvärme kvar efter jobbet, annat är det väl om några månader när regnet öser ner!

Av Jessica - 24 augusti 2009 21:42

Idag blev det en liten visit hos Anna, Wille & Andreas efter jobbet. Att Wille redan har blivit nästan tre månader fattar jag inte, tyvärr måste det även betyda att sommaren snart är slut!! Blev en del tjatat även om tiden verkligen rinner iväg utan att man gör nåt särskilt. Var väl skillnad innan när vi träffades varje dag, då hann man ju med en del på fika, lunch och fika igen + nåt besök varje dag på varandras "avdelning"....


Han var lika go o glad som de andra gångerna jag har träffat honom och söt som en sockerkringla är han (fast det kanske inte var någon komplimang?). Även lilla Stina var ju söt som vanligt, hon är för gullig när hon kommer o sätter sig under bordet och vill bli kliad. Annat är vår Moa det!


Fick även låna med mig en hel låda med bebiskläder från Anna vilket jag är jättetacksam över, har ju inte handlat särskilt mycket och nu har jag nog så jag klarar mig några veckor i början iaf. Går ju faktiskt att tvätta och även att köpa till något om man saknar. Är ju lite svårt att bara köpa neutrala kläder med när man inte vet om det blir en tjej eller kille, även om vi är rätt säkra på att det blir en grabb, iaf är ju Ralle det... men om ungefär fem veckor är det dax - enl planen alltså!

Av Jessica - 23 augusti 2009 17:29

Jag har ju inte bara en jättesnäll mamma utan också två fantastiska svärföräldrar och en superbra svåger!


Syftar såklart på Roger, Elisabeth och Samuel som har ställt upp mer än vad vi har kunnat kräva under hela renoveringsperioden (glöm inte - vi är inte klara än).


Var o varannan dag har vi varit där efter jobbet och ätit och Ralle har väl även käkat lunch där en hel del. Utöver det har både Roger o Samuel varit här borta i huset och fixat o donat med allt möjligt. Bl.a är det Roger som har fixat alla tapeter som vi är jättenöjda med. Samuel har väl hållt sig mer i bakgrunden och gjort grovjobbet, som att bära betong och skräp! Men det är minst lika viktigt och ganska tråkigt att göra själva...


Snart är det dax för Elisabeths största del i renoveringen, att fixa gardiner, kuddar mm. Förutom att hon tycker att det är roligt blir resultatet alltid över förväntan. Jag är tacksam! Även om det kan vara kul att sy ibland är jag så dålig och har ingen tålamod!


Så kort sagt: tack till hela vår snälla familj som ställt upp och fortfarande ställer upp. Nån gång i höst hoppas vi kunna bjuda tillbaks så att ni får ta det lite lugnt.


PS. Tack givetvis även till David som varit här o klippt gräs o rensat rabatter!


Av Jessica - 23 augusti 2009 17:25

Att jag har världens bästa mamma visste jag ju redan innan men i helgen har hon faktiskt gjort skäl för utnämningen oxå.


I vanliga fall brukar det bli en kokt med bröd på fotbollen om mamma ska bjuda på kvällsmat nån dag. Men i helgen har hon faktiskt bjudit på hemlagat både igår kväll och nu ikväll ska vi snart bege oss dit för att inta en överraskningsmiddag. Igår blev det grillad kycklingfilé med ljummen potatissallad. Mums filibaba! Vad det blir idag har jag ingen aning om , men inte vanlig söndagmiddag iaf är det sagt.


Sen har min mamma även varit här och klippt gräset & trimmat idag vilket är värt MYCKET. Ralle hinner som sagt inte just nu och jag orkar knappt, därför är vi jättetacksamma för den hjälp vi kan få.


Puss på dig mamma!

Av Jessica - 23 augusti 2009 16:19

I helgen har vi haft en hemmahelg och testat den nya ugnen, vilket inte har blivit nåt superresultat får man väl tyvärr säga.


Började att baka blåbärsmuffins och de blev väl OK smakmässigt men fick inte mycket färg så efter det har jag bara bakat två kakor - båda med kakao i så att de inte blev så bleka!


Men till slut testade jag att baka bullar och de blev faktiskt riktigt bra och hyfsat goda.  Av halva degen blev det blåbärsbullar och den andra halvan vanliga kanelbullar. Så nu ska jag återstår bara det svåraste, att lyckas hitta nån plats i en redan överfylld frys.... det jobbet har jag sparat åt Ralle. Nåt ska han ju fixa med medan jag målar ett skåp vi har tänkt ha i badrummet (Annes vitrinskåp).

Av Jessica - 23 augusti 2009 16:05

Som en del av er vet har vi ju inte fått något varmvatten än!! Funkar bra att duscha hos mamma på kvällen men i helgen har vi upptäckt att det behövs en hel del varmvatten hemma iaf. T.ex när man lagar mat och "bara" ska skölja av grytan eller bunken eller vad det nu kan vara. Eller när man ska torka av spishällen med kallvatten...


Men i helgen har iaf Ralle med en del hjälp av Skåne bilat upp större delen av källaren och faktiskt hittat en vattenläcka. Så nu får väl rörmokarn ta över och byta rören och sen får vi hoppas att det funkar. Vi har iaf passat på att bila lite extra så att vi kan byta båda avloppsbrunnarna men även intallera en toalett när vi hinner / har råd!


Får väl helt enkelt hoppas att det blir bra.

Av Jessica - 20 augusti 2009 20:43

Klart vi var tvungna att åka en sväng till DK under semestern, är ju ett stående resmål.


För att Micke o Plutt skulle kunna hänga med väntade vi tills vår sista semestervecka och på torsdagen bar det av hyfsat tidigt på morgonen. Vi hade givetvis kollat väderprognoserna så vi hade jättefint väder, strålande sol och alldeles lagom varmt.


Tog bilen över och styrde kosan norrut från Helsingör liksom förra året då vi stannade på vägen till Hornbaek och fikade på stranden. Även i år stannade vi till i Hornbaek och handlade lite öl men sen fortsatte vi längre norrut men jag kommer inte ens ihåg vad stället hette som vi hade tänkt köra till. Men det var ingen bra väg o jag var på väg att bli lite åksjuk så vi stannade till på en parkering och därifrån upptäckte vi att det bara var en liten bit att gå till stranden som var SUPERFIN. Kanske inte bästa stället att bada på då det var sten överrallt men det gjorde ju inte oss särskilt mycket, hade ju lämnat badkläderna hemma. Blev pick-nick vid ett bord i år, vilken lyx. Särskilt för mig som är lite otymplig. Blev några sköna timmar i solen (hade inte skadat att smörja in sig före) innan vi styrde kosan tillbaks till Helsingör så att Ralle o mamma kunde ta den obligatoriska ölen på torget!


Allt som allt en lyckad utflykt o nästa gång ska vi nog försöka köra runt lite mer. Finns många fina hus att kolla på längs vägen och det går ju att stanna bilen lite oftare så man slipper bli åksjuk!



Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards