husnr3

Alla inlägg under december 2011

Av Jessica - 30 december 2011 19:31

Fredagkväll.


Mys. Lugn. Och. Ro.


Skulle. kunna. vara. så.


Men. inte.

Istället välter Judit ut alla mina skor från garderoben och provar.


Kallt konstaterar hon om favoriterna:

  


Trevlig fredagkväll på er!  



Av Jessica - 30 december 2011 16:42

 


Trodde att det skulle dröja ett tag till men redan nu så poppar det dagligen upp VEMS DEN? eller GÖR DU?.


Än så länge bara gulligt men kanske finns risken att man tröttnar snart...


(På bilden har Judit förresten på sig ett av mina fb-köp som jag är jättenöjd med)

Av Jessica - 29 december 2011 20:22

Ja, jag trodde ju imorse att det var färdigjulat men så fel jag hade.


För idag på fm kom ju extramoster Malin, som även är Judits fadder, och såklart hade hon oxå julklappar med sig! Judit har nog varit feberfri idag (efter tre dagar med feber) så ett besök tog vi väldigt gärna emot. Däremot fick vi snällt hålla oss inomhus för ut har det verkligen inte gått att gå idag. Hällregn och halv storm, ett väder som jag inte gillar. Längtar efter minusgrader och snö!



Ytterligare två paket till alla Judits julklappar blev det, en fin mugg med sugrör och så en prinsess-väska - perfekt för vår lilla tjej som älskar att packa saker i och ur väskorna.



Av Jessica - 29 december 2011 10:30

Nu så är det äntligen färdigjulat i vår familj!


  

Även igår gillade Vide mest pappret - och Judit gillade chokladtomten hon fick smaka på


Älskar julen men i år har det liksom dragit ut lite för länge.... igår firade vi med Ralles familj så idag har jag ägnat morgonen åt att gå igenom alla julklappar och snart ska jag ta tag i "problemet" att försöka få plats med allt nånstans. Judit har ju haft feber sen vi kom hem i måndags men idag är hon betydligt piggare och redo att börja leka med ALLA grejerna.

 

  

 

Förfärligt många julklappar blev det, vi som inte hade tänkt köpa så mycket.... och alla andra hade visst oxå spenderbyxorna på när de var i affären. Vide fick allt ovan, kläder, bilar, BRIO tågbana, stora vilda djur i plast och såklart en massa massa annat.


  

 

Det här är Judits julklappsskörd, mycket även här minst sagt. Det sötaste var nog äggkoppen med saltkar i hatten och det bästa alla filmer så vi slipper kolla på de Nicke nyfiken-filmer vi redan har och som är ut-tittade! Behöver jag säga att Judit såklart fick kläder i massor oxå?? Flera tröjor från London blev det eftersom både farmor o farfar och moster Plutt varit där nu i vinter.

 

 

Judits snälla farmor hade sytt en del dockkläder som jag tror kommer uppskattas först om några dagar när nyhetens behag har lagt sig och hon börjar leka med sina dockor igen.

 

Just nu är det mest musikmaskinen som är KUL! Tur att det gick att skruva ner volymen...

 

Idag väntar vi besök av extramoster Malin och sen ska jag försöka ägna lite av dagen åt att läsa igenom alla bloggar jag inte hunnit med i julhelgen.



GOD FORTSÄTTNING TILL ER ALLA BLOGGVÄNNER DÄRUTE!

Kram


Av Jessica - 27 december 2011 10:44

Kanske har ni tänkt ge er ut o kolla in mellandagsrean och då tänkte jag dela med mig av ett vad jag anser vara ett av årets bästa rea-fynd!


Redan helgen före jul köpte jag ett par pyjamasbyxor på Kappahl, (då till ordinarie pris och med kupong) och nu när samma byxor fanns på rean, till ett så bra pris som 100 kr, slog jag till en gång till!


 

De absolut mjukaste och skönaste mysbyxorna jag har provat, och dessutom riktigt snygga tycker jag.


Över huvud taget verkar Kappahl ha mycket på sin nät-rea, här är några av mina favoriter.


     

   


   

   

Kanske ska jag köpa även en fleecefodrad morgonrock som passar till byxorna???  


    

Den här läckra tunikan med utsvängda armar köpte jag och syster som en extra julklapp till vår älskade mamma   

Av Jessica - 26 december 2011 21:20

Vi har firat jul hos min syster och Micke och att några dagar kan gå så fort är svårt att fatta!

Åkte upp i torsdags eftermiddag och hem idag...


 


I fredags, dan före dan, blev det först julshopping på City gross och sen åkte vi hela familjen till Huddingehallen och badade. Jätteroligt tyckte Judit, särskilt när vi åkte vattenrutschkanan. Så det gör vi absolut om snart igen, kanske i Sävsjö? Nån som varit där?


 

julaftons förmiddag fick vi besök av JULTOMTEN!! Judit som aldrig har träffat tomten tidigare var spänd av förväntan och att sitta inne och titta när han gick förbi fönstret var precis lagom, däremot fick han inte komma in i lägenheten utan snällt stanna i dörren, trots att han hade massor med paket med sig. Flera gånger efteråt har hon sagt "inte tycker om jultomten, moster tycker om tomten"


 


Trots att hon inte gillade tomten nåt vidare var alla paketen väldigt populära!! Och mycket skulle provas eller testas....  Lägg förresten märke till den snygga "badoutfiten" ovan, klänningen jag valde åkte snabbt av och så skulle hon absolut ha bikini ovanpå strumpbyxor och tröja. TUR att hon fick andra kläder i paketen som hon ville prova innan vi åkte iväg... Och Vide han gillade mest pappret såklart!


    


Eftermiddag och kväll spenderade vi hos Mickes föräldrar där även hans syster Jeanette och hennes man Robin med familj var, deras Vilda är bara några månader äldre än Judit och så har de Joel som är sju me. Judit fick sommarkläder av Mickes föräldrar som de köpte i Thailand när de var där nyss och såååå nöjd hon var när hon fick prova dem!!! Så där rök den andra fina stassen jag hade planerat...

Spelade ju julklappsspelet och årets paket var helt klart doftljus som hälften av paketen innehöll. Den mest uppskattade (hahaha det var Jeanette som fick den men Robin snodde den snabbt) var dock det R o jag hade köpt i Ullared - en ölhjälm för törstiga. En härlig kväll med enormt trevliga människor hade vi och att fira jul på Önnemovägen i Tullinge kan varmt rekommenderas.



Söta var de ihop småtjejerna iaf, under tiden vi spelade julklappsspelet så fikade de med Vildas nya servis och drack kaffe, åt bullar och hade sig. Lillkillen hade skjorta för första gången och så fin han var, nu får det shoppas skjortor tror jag, men har bara några dagar på mig. Har nästan lovat att jag inte ska shoppa i januari nämligen, men lägg märke till att jag sa NÄSTAN.


Trots allt trevligt och mysigt vi haft för oss blir det ändå bara en 8a i betyg. Det som drar ner är bristen på snö, all jädra sjukdomar som härjat hela helgen (febersjuka barn och snoriga näsor) samt dagens strömavbrott (från två i natt tills efter vi åkte hem).

Av Jessica - 22 december 2011 11:00

Det var ju några veckor sen Vide blev 7 månader men jag har inte fått tummen ur att sätta mig ner och skriva upp allt han kan än - och det är ju mycket man kan när man bara är sju månader...   


Ett inlägg mest för min egen skull ju då jag fattar att det inte är särskilt kul för er därute att läsa.


 


  • Är lagom stor och go, på hemmavågen vägde jag 8,7 kg med kläder och blöja igår. Är 73-75 cm lång (mätt med måttband i sängen).
  • Min värsta spottperiod har gått över, numer spottar och fräser jag bara några enstaka gånger i veckan. Tidigare i stort sett hela dagarna.
  • Kan sitta själv sen en månad tillbaks, stabilt och bra så att mamma slipper lägga kuddar runt mig. Ramlar väldigt sällan bakåt men har precis börjat sträcka mig ordentligt efter det som ligger framför mig så nu hamnar jag på magen ganska ofta, vilket jag inte gillar särskilt mycket. Skriker dock inte lika mycket som storasyrran gjorde.
  • Eftersom jag har suttit så bra ganska länge nu ligger jag nästan aldrig på rygg på golvet längre, däremot brukar jag åka i min lära-gå-stol varje dag och det gillar jag.
  • Gillar hoppgungan och brukar hoppa där några gånger varje vecka. Ligger aldrig på mage mer än några sekunder i taget…
  • Har vänt mig från rygg till mage för första gången häromdagen, var när jag låg i sängen så nu är det nog dags för mina föräldrar att sänka en nivå. Har även vänt mig nån gång när jag legat i mammas och pappas säng men ännu aldrig på golvet.
  • Sover på rygg och oftast med huvudet vänt åt vänster, gärna med gosen över ansiktet och alltid med tutten i munnen. Sover oftast med sovpåse.
  • Gillar att stå i knät när nån håller mig i händerna, står mest still och hoppar inte så mycket.
  • Gillar att bada i badhuset, har varit på familjebad nån gång och det är kul när Judit busar med mig, fast jag gillar inte att duscha L
  • Äter bra, aldrig några problem med vare sig välling eller gröt, kör med både hemmagjord och köpt. Däremot är jag lite petig med viss mat, oftast är det köpt mat jag inte gillar så mycket – fast jag har ju bara fått smaka några gånger än.
  • Dålig på att dricka vatten och därför är jag oftast hård i magen.
  • Somnar oftast runt halv åtta på kvällen och sover 12 timmar framåt, nån enstaka gång får mamma eller pappa gå upp på natten och stoppa tutten i munnen på mig. Somnar alltid själv, har bara somnat i famnen nån gång ibland.
  • Vagnen funkar bäst om vi är på promenad och jag brukar oftast åka upptill men tror att mina föräldrar snart ska fixa så jag kan sitta där bak. Sover väldigt bra i vagnen ute.
  • Använder stl 68 på de flesta kläderna men efter jul ska mamma plocka fram 74 för många bodies börjar bli korta i ärmarna.
  • Har stl 4 på Liberoblöjorna.
  • Sover oftast två gånger per dag, kortare på förmiddagen och längre på eftermiddagen. Sover ganska dåligt om Judit är hemma och jag hör henne leka.
  • Har pratat väldigt mycket och väldigt länge och har precis lärt mig säga mamma (det låter iaf så).
  • Skrattar väldigt mycket, oftast åt Judit. Ler så fort nån pratar med mig. Är en riktigt go o glad unge säger mamma – och alla andra!
  • Gillar att äta på fötterna men eftersom jag nästan bara ligger på rygg på skötbordet så blir det inte så ofta som jag vill.
  • Pussas gärna! Helst tar jag tag i öronen eller håret på den jag vill pussas med och sen drar jag dem till mig.
  • Ska åka stor bilbarnstol (Britax Multi tech) för första gången idag.
  • Gillar Milla och pussas med henne rätt ofta, både hon och jag gillar det.
  • Gillar tittut-leken men har inte riktigt fattat att man ska dra tyget bort från ansiktet utan det är roligast när mamma hjälper mig.
  • Skruvar och vänder sig så fort man lägger honom på skötbordet och tar tag i ALLT som ligger runtomkring så det gäller att rensa det mest ömtåliga.
  • Stoppar ALLT  i munnen!
  • Inte särskilt förtjust i att bada badbalja, iaf inte med storasyrran (hon sprutar vatten på mig).
  • Inte särskilt intresserad av små detaljer än.
  • Håret har börjat växa lite och är några centimeter och ljust – precis som på Judit.
  • Stoppar nappen i munnen själv, fast inte alltid på rätt håll.
  • Har grabbat saker länge nu men släpper lätt och slänger iväg det mesta.
  •  
Av Jessica - 20 december 2011 21:32

Judit hade som sagt ganska hög feber i söndags när vi hämtade henne och igår var hon ännu sämre och med jätteont i munnen. Vid närmare granskning hade hon hela munnen full med blåsor och hade visst åkt på nåt virus som kallas Höstblåsor.


Aldrig hört talas om det innan men det har väl alla ni därute med större barn kan jag tänka.


Mellan tre dar och en vecka innan det går över sägs det och vi hoppas absolut på tre dar för det är ingen munter tillvaro här hemma just nu kan jag lova. Judit är ledsen och grinig hela tiden och visst är det synd om henne men tålamodet ger ju upp på en annan med jämna mellanrum trots det...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards