husnr3

Alla inlägg under februari 2010

Av Jessica - 28 februari 2010 22:02

I helgen har vi haft barnvakt, barnvakt & åter barnvakt.


Inte för att vi egentligen har behövt det utan för att vi är så lyckligt lottade att det är många som vill träffa vår lilla älsklingstjej!


Började med att Lotta kom hit vid tio igår och hämtade Judit för en promenad, sen var de hemma hos henne en sväng och kollade på TV och käkade gröt innan hon kom o lämnade tillbaks henne vid halv två eller så....


Efter det lämnade vi henne hos mormor en stund på eftermiddagen/förkvällen när vi skulle snickra och såga ...


Och sen idag var det dax igen!! Efter söndagsmiddag hos Judits farmor & farfar blev hon kvar där då det var sovrums-renovering på schemat idag igen.


Känns konstigt att inte fått träffa henne på nästan hela helgen när man normalt sett är tillsammans nästan 24 timmar om dygnet (minus natten då) men ändå så skönt att hon är nöjd med att vara hos andra. Kan ju ändra sig snabbt...


  

Av Jessica - 28 februari 2010 21:33

Eftersom femmilen håller på så pass länge passade jag på att baka lite under tiden. Man kan ju gott hänga med även om man har bulldeg på bakbordet...


Blev ett test av Leilas kladdkaka och så en omgång med vanliga bullar oxå.


Provsmakning av kladdkakan blir på torsdag då bebis-vännerna kommer hit på promenad & lunchdejt.


Hälften av bullarna ska till mammas frys tror jag, hon skulle bakat förra helgen men det blev visst inte av. Så hon kan gott få några av mina, jag har ju tid att baka nya när som.


  


Nästan Leilas kladdkaka

50 g smör

1/2 dl matolja

2 ägg

2 dl socker

1 dl farinsocker

2 1/2 dl mjöl

4 msk kakao

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 nypa salt


Smält smör och häll i oljan.

Vispa ägg & socker och rör ner det varma smöret.

Blanda i övriga ingredienser och vänd ner.

Grädda ca 30 min på 150 grader.


OBS! I originalreceptet ska man sticka ner 50 g brutna chokladbitar i smeten före man gräddar oxå men det hoppade jag över.

Av Jessica - 28 februari 2010 21:30

Jaha, så var OS över!


Vad ska man nu hitta på på kvällarna? Tips?


Och de två sista dagarna avslutades ju med två nya medaljer.GRATTIS till André Myhrer som lyckades med att få med sig ett brons hem iår. För fyra år sen i Turin missade han ju pallen med några få hundradelar....


Klart bra jobbat av Johan Olsson oxå, som lyckades med att ta ytterligare ett brons på dagens femmil. BRA JOBBAT!


Det enda som återstår nu är hockeyfinalen, än så länge 0-0.... får väl se hur länge jag sitter uppe.

Av Jessica - 28 februari 2010 12:49

Fick en förfrågan om jag inte kunde lägga ut några av de recepten jag haft på mina matsedlar och såklart kan jag det.


Bara roligt om nån mer än vi kan ha nytta av matsedlerna, annars är det ju lätt att laga samma rätter hela tiden...


Biff med feta                       3-4 p

500 g nötfärs

1 gul lök, finhackad

1-2 vitlöksklyftor, finhackade

salt & peppar

Blanda till en slät smet och gör 1 stor biff som passar lagom i stekpannan. Stek ca 10 minuter på ena sidan och vänd sedan och stek på andra sidan med (lite krångligt). Efter att biffen stekt ca 5 minuter på andra sidan lägger man följande i pannan/på biffen:

2 tomater i tärningar

fetaost i tärningar

1 pkt grädde - matlagnings eller mellan

1-2 msk kalvfond

ev lite mjölk eller vatten beroende på hur mycket sås man vill ha

Låt puttra tills biffen är färdig.


Servera med klyftpotatis och sallad, gärna med fetaost & rödlök.



Texmexsoppa                                         6 p

1 stor gul lök, hackad

2-3 vitlöksklyftor, finhackade

4 potatisar, tärnade

400 g nötfärs

0,5-1 msk spiskummin

0,5-1 msk oregano

1/2 msk chilipulver

1/2 msk salt

cayennepeppar

2 köttbuljontärningar

1 pkt krossade tomater

1 l vatten

1 stor paprika, tärnade

strimlad persilja


Stek lök, paprika & färs, krydda och slå på resten av ingredienserna. Låt puttra under lock ca 30 min.


Servera med en klick gräddfil.


OBS! Blir inte sämre av att stå över natten..



Kycklingenchiladas

1-2 pkt små tortillas

2-3 kycklingfiléer, tärnade

1-2 rödlökar, skivade

1 paprika, tärnade

1 zucchini, stavar

2 burkar creme fraiche paprika chili

ev sambal oelek

riven ost


Fräs kyckling tills den är genomstekt, lägg i lök, paprika & zucchini och låt det fräsa med en stund.

Ta från plattan och blanda ner creme fraiche, vill man ha det lite starkare kan man blanda ner lite sambal oelek.

Fördela över tortillas och rulla ihop dessa och lägg tätt i en ugnsfast form , strö ost över och gratinera på 225 grader ca 15-20 min.


Gott att servera med en grönsallad.

Av Jessica - 27 februari 2010 17:18

R är i blivande sovrummet och håller på - med renoveringen alltså!


Skulle hjälpa till, tog ett gäng skruv och stoppade i fickan.


Skruvdragaren i högra handen och skulle börja skruva i OSB-skivan (tror jag det hette)...


Stenhårda skivor, första skruven gick bra.


Andra skruven fick aldrig fäste - pang ner på golvet istället!


Tredje skruven fick aldrig fäste - pang ner på golvet istället!


Fjärde skruven fick fäst - gick bra!


Femte skruven fick aldrig fäste - pang ner på golvet istället!!


Började bli irriterad...


R sa att jag fick svära om jag ville.


Nä sa jag, behövs inte. Kan bara skratta åt att jag är så dålig på hantverk...


Bra sa R, då kan jag oxå skratta. Hade han nog inte vågat tidigare...


Vet inte var mitt tålamod har kommit ifrån, hade det varit för några år sen hade jag nog inte bara svurit utan även tjurat ihop. Kastat skruvarna tvärs över rummet, slängt skruvdragaren i golvet och gått o kollat på TV istället...


Tror jag har blivit vuxen?!

Av Jessica - 27 februari 2010 11:26

Idag ångrar jag att jag inte har lagt  ner några timmar i veckan i gymmet!!


Har precis varit på uthus-taket i en timme och lyft, inte skottat, tung och vattenfylld snö!


Hela högra sidan är på väg mot bortdomnat så trött är jag...


Om jag är klar??


Nej!!


Bara sisådär 2/3 kvar! Tur att ena sidan av taket har rasat av sig själv...


Men nu blir det fika - för det är jag VÄRD! Och ikväll kanske en cider eller nåt.... första på ett år isf...

Av Jessica - 27 februari 2010 09:15

Inatt hade jag tänkt sitta uppe och kolla på guldmatchen i curling mellan Sverige & Canada...


... det blev inte så!!


Efter en halvtimme (00,30) kallade John Blund och då stod det fortfarande 0-0 och matchen var inte särskilt spännande - om nu inte 0-0 är spännande...


Nu ångrar jag mig!


Det hade varit så kul att följa matchen live istället för att kolla webben direkt nu på morgonen!


Men en STORT GRATTIS till lag Anette Norberg - att ta guld i Turin var STORT men det här är helt klart STÖRRE!!!


Om de visar matchen i efterhand ska jag kolla in den...

Av Jessica - 26 februari 2010 23:41

Som de flesta av er vet har ju vi inte skaffat TV sen vi flyttade till huset i somras och det funkar allt som oftast riktigt bra, vi har ju en TV-apparat som vi brukar använda när vi kollar film ibland och det räcker gott och väl. Saknar inte särskilt många TV program och en hel del går ju kolla via webben.


Men nu under OS har det ju blivit rätt jobbigt att sitta och följa alla sändningar på en pinnstol (stoppad dyna) i köket via webb-TV så ikväll när det var fredag var R så vänlig att han hämtade in en av fåtöljerna från vardagsrummet.... och sen kom han även med en annan fåtölj till sig själv.


  


Så här satt vi och följde skidskytte-stafetten och jag kollade även damernas slalom (där det nästan blev medalj för Maria PH). Får även se om jag orkar med finalen i curling.... är helt klart mycket lättare att hålla sig vaken när man sitter på stol än i fåtölj!


Kanske inte särskilt snyggt eller välplacerad men köket är inte större och det var väldigt mysigt ....

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards