husnr3

Alla inlägg under juli 2014

Av Jessica - 31 juli 2014 20:05

Att bli bjuden på bröllop är ju rätt trevligt faktiskt.... men oxå ganska jobbigt tycker jag. Mest för att man måste vara sådär himla fin, fin i håret, fina kläder och fina skor. Sen ska man fixa fram både örhängen, ringar, halsband eller kanske armband.... 


... rätt långt från min vanliga sunkiga vardag alltså!! 


Jag känner väl att skor, smycken och hopplösa håret kan jag nog leva med eller fixa till men att just hitta något passande att ha på mig har gett mig en släng av magsår då och då. 


Mestadels för att jag fortfarande är alldeles för tjock, gravidkilona som fastnade när Mini var på väg har inte precis trillat av av sig själv och jag ska villigt erkänna att jag inte heller har hjälpt de särskilt aktivt på traven - med slutsatsen att magen är väldigt stor i förhållande till resten av överkroppen!! Jag har oxå en manisk rädsla att bli svettig när jag inte "får" så att ha en klänning som var tajt på fel ställen (t.ex tjocka överarmar) var absolut inte heller nåt alternativ....


Men så igår löste Ilse Jacobsen alla mina funderingar!!


  


 Lite som att gå tillbaks till den stilen jag hade för 10 år sen men samtidigt så klockren!


Är fullständigt övertygad att jag kommer att trivas som fisken i vattnet i den här klänningen - och med ett par "fetto-trosor" eller kanske en hel "fetto-klänning" undertill så kommer jag kanske tom att få till en hyfsat snygg silhuett?? 




Av Jessica - 26 juli 2014 19:45

Om nån av de där inredarna med en förkärlek till vitt och avskalat hade tagit sig en titt på vårt hus i veckan hade de nog slitit av sig håret. Här brukar inte direkt vara nån ordning precis men det kaos vi har levt i i en vecka nu önskar jag nog nästan ingen annan. Tvätt överallt, flyttade möbler överallt, slipdamm nästan överallt, målarpytslar o penslar i ett rum och så grejer, grejer o saker både där de ska och inte ska vara.


Det är tur att man helt enkelt har skygglappar att sätta på när kvällen nalkas mot natt och man inte har varken lust, ork eller inspiration att fortsätta med vare sig städning, tapetrivning eller ommöblering.


Men så är det ju så att kaos på nåt sätt ändå skapar kreativitet (tror inte Ernst hade kunnat säga det bättre) och det är väl det som är "problemet" här hemma. Ju mer projekt jag drar igång desto mer idéer får jag och så startar jag på ett ställe till! Nu senast är det vardagsrummet som har dragit på sig några fler arbetstimmar än planerat.... vi har ju satt igen skjutdörren till sovrummet och då insåg jag att det inte skulle bli så snyggt med olika ytskikt på olika delar av väggen - så därför har jag rivit tapet hela dagen och just nu håller R på och bredspacklar. 


Men trots att detta har tagit en del tid i anspråk har vi hunnit med att fixa färdigt i hallen som numer även kan tituleras arbetsrum. Även om vi sällan använder den stationära datorn så har vi fortfarande en hel del bilder och annat krams däri så att göra oss av med den var inget alternativ. Vi har även tapetserat och börjat inreda i Judits nya rum, men om ni är nyfikna på bilder därifrån får ni vänta några dagar till.....


 

Såhär såg det ut tidigare...


 

Samma rum men med ytterligare en funktion, numer både hall och arbetsrum. 

Det vi har gjort är:


  • Köpt en extra garderob då vi har fyllt den gamla med dator och skrivare.
  • Bytte färg på garderobsdörrarna eftersom vi bara hade en vit men flera bruna. 
  • Skruvade bort benen på golvskåpet och skruvade upp det på väggen så det blev ett väggskåp istället. Numer mer lättstädat och ändå har vi plats för lite snygga skor undertill.
  • Flyttade upp LACK-hyllan en bit men lät den förbli vit. 
  • Tapetserade en MDF-skiva och skruvade upp på väggen.
  • Hängde upp ett armeringsnät på halva den tapetserade biten.
  • De gamla dokumentlådorna fick flytta från gamla arbetsplatsen och hittade sin nya plats uppepå den vita hyllan tillsammans med den lilla samlingen av Dalahästar och färgburken som står där som en påminnelse att det alltid finns fler projekt....

 

Skönt när man kan dölja fulprylarna!



Vinkeln från ytterdörren, ett plus när vi satte in ytterligare en garderob är att man numer inte ser in till barnens rum. På så vis slipper man se stök så fort man kliver över tröskeln. 



   

På nätet tänkte jag att jag kan sätta upp bilder eller viktiga papper....



 

Tapetcollaget har jag gjort av stuvbitar jag har köpt för 10 kr/st på Syntema.




 

Känns skönt att ha lite plats bredvid datorn att lägga ifrån sig när man kommer hem...


TOTAL KOSTNAD för hela projektet är drygt 500 kr - alldeles precis lagom när man har shoppat upp större delen av inredningsbudgeten på semestern!



  

Tavlan med husregler har fått en ny plats på vår VÄLKOMMEN-VÄGG, till höger skymtar vår hallspegel med förvaring som vi fyndade på fabriksutförsäljning i våras!


 

Tänk om alla alltid kunde leva efter de här reglerna!



Som alltid kan ni följa oss på Instagram - @familjenvanlig heter vi där!


Av Jessica - 21 juli 2014 07:07

Drygt en halv vecka sen i onsdags... tiden går och

livet går vidare i en rasande fart! 


Men vi påminns om branden varje dag då det fortfarande luktar ganska mycket rök i sovrummet, redan i lördags fm tog R bort det brända golvet utan att det gav särskilt mycket effekt. Igår provade jag att måla över en del av väggen men ändå tycker vi att det luktar för mycket....


Men att det har varit kaos här hemma i helgen är väl det minsta man kan säga, mängder med kläder överallt!!! Och på det alla pinaler som är framme eftersom vi började möblera om förra helgen. Men efter lite saneringsarbete igår börjar man kunna ana husets verkliga utseende. Men jag har nog städgärning även idag!


 


Renoveringarna fortsätter oxå, i fredags började jag måla om i Judits nya rum. De fina magnolia-tapeterna är numer ett minne blott! 5 strykningar totalt innan vi blev nöjda. 


Det som återstår nu i förstaläget är att bygga en garderobsvägg och tapetsera en vägg.


Även i hallen har vi fixat lite, en ny garderob på plats och lite annat. Kanske blir det tapetsering idag? 


En olycka kommer ju sällan ensam oxå och i fredags hade vi verkligen änglavakt när en garderob (tillfälligt placerad i vardagsrummet) välte i vardagsrummet rakt över ett av grannbarnen! Som tur var är E så stark (hennes egna ord) att hon kunde hålla emot, och så tog ju soffbordet det mesta av smällen. Men vilket katastrof det kunde ha blivit om lille L eller lille J hade kommit där istället. 


Nu ser vi fram emot en lugn och harmonisk vecka och önskar er alla detsamma i sommarvärmen!


   Lämna gärna en kommentar så jag vet att du bryr dig   



Av Jessica - 16 juli 2014 10:14

Imorgon bitti kommer Ocab.


Det kunde gått åt skogen - men det gick bra!


Trots det fortfarande lite chockad tror jag.... sätter mig ner för att skriva av mig och hoppas att stressen i magen lättar lite. R jobbar, de båda stora har fått gå bort till grannen och leka och mini sover. Jag behöver nog bara sitta ner en stund och känna tacksamhet över att det gick som det gick....


Bara jag hemma, kör redan tvätt och snart ska golvet torkas. 


Och varför? 


Jo för att det har brunnit lite här hos oss idag....

Jag kände att det luktade bränt, tittade till spisen där jag precis höll på att koka vatten till Loves gröt och visst var det lite matrester från gårdagen som hade smugit sig under grytan. Stängde av och tänkte inte mer på det trots att jag tyckte att det luktade lite för mycket från bara plattan men tänkte inte mer på det utan fixade frukost till de båda stora och matade bebisen med gröt när plötsligt brandvarnaren började tjuta. 


Då förstod jag!

Att det var nåt annat än plattan.... 

Tittade in i vårt sovrum där det slog upp lågor från golvlampan, skrek till barnen att de skulle springa ut (de lydde inte) och hämtade pulversläckaren och släckte!

Chockad ringde jag mannen och bad honom komma hem....


Sen ringa 112 och vänta på brandkåren. Sen kontakt med försäkringsbolaget och nu har precis besikningsmannen från saneringsföretaget varit här...


Är så tacksam att vi hade brandvarnare och att vi hade en pulversläckare, ni ska veta att den låg nerpackad i kartongen i minst ett år innan vi hängde upp den på väggen för bara ett litet tag sen. 


 

Mitt i allt så tyckte Vide att det var lite spännande att se alla brandbilar.





    


Snygglampan som stod bredvid fick sig oxå en omgång av elden!



Svärmor o svärfar har precis var här, att prata om det och ventilera känns bra. 


  TACKSAM idag   

Alla lever och mår bra - det är det viktigaste.


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards