husnr3

Alla inlägg under maj 2012

Av Jessica - 31 maj 2012 20:23


Så då har man hämtat storskruttan på dagis för ”sista” gången idag, nu är det sommarlov i 4 härliga månader som gäller och vårdnadsbidrag istället för föräldrapenning.


Känns helt OK och sån som lillebror är just nu (lipar och skriker i stort sett hela dagarna, hoppas o tror det beror på tänderna) tror jag han behöver ha nån som roar honom här hemma på dagarna, även om han såklart får en eller annan snyting också.


 


Även om jag blir både arg och irriterad på Judit då och då är det på det hela taget en superhärlig tjej vi har, kunde väl dock klara mig utan frågan Varför? som ställs 50 gånger om dan....


Idag när det var sista dagisdan fick jag göra en fläta i luggen, det är det jag har försökt fota på de översta bilderna... och medan hon var där idag så fixade o donade jag här hemma med hennes lilla kök och jag tror hon blev nöjd för i em har vi lekt o fikat i flera timmar, ända tills det var dax att åka till farmor. Dock inte riktigt färdigt än så jag ber att få återkomma med fler bilder en annan dag.


Fröken bestämd har ju koll på vad hon vill oxå och idag tog jag (hon protesterade) på henne leggings och utanpå det ett par sommarshorts men vid frukostbordet funkade det inte längre:

Judit: Jag gillar inte dom, dom är inte tajta!

Jag: OK, du slipper ha dom idag men imon måste du ha dom

Judit: Ok, jag gillar dom imon...

 

Nån minut senare reste jag mig för att hämta nåt:

Judit: du ska sitta på din stol (jag sätter mig).......... du ska dricka vatten.............. du måste vara tyst, Vide sover........ du ska vara tyst, Vide sover (jag går o hämtar ett block och börjar skriva)............ vad målar du?  ........... vad skriver du?...........får jag med skriva?................ får jag me måla?:::::::::::::: får jag rita me?

Av Jessica - 31 maj 2012 05:53

ÄR GLADARE IDAG!


-18 grader


En bra siffra tycker jag även om jag är glad att det är varmare ute just nu...


- 18 grader stod det nämligen på vår frys idag igen vilket betyder att den inte har gått sönder

och att vi har sparat en del pengar på att köpa ny!! Igår stod den nämligen bara på -10 när R steg upp på morgonen och sen pendlade det fram o tillbaka och var som mest nere på -7 grader. Men efter frystömning och leverans till våra föräldrar igårkväll så stängde vi av och på den igen och nu verkar den funka!

Av Jessica - 30 maj 2012 08:35

Idag tipsar jag om en annorlunda och enkel sallad som med fördel

serveras till stekt eller grillad fisk. Hittade receptet i någon av de senaste numren av Buffé.


  1. Rosta sesamfröna i en torr och het stekpanna.
  2. Skala gurka och ansa blomkålen. Hyvla gurka och blomkål tunt med osthyvel eller mandolin.
  3. Rör ihop socker, risvinäger, färskpressad limejuice, salt och peppar. Blanda med det hyvlade. Strö över sesamfröna.

 


Kommentar: tog vitvinsvinäger och citron istället för lime, serverade med ugnsstekt lax med avokadokräm och kokt potatis.

Av Jessica - 29 maj 2012 20:21

Det blir inte så mycket bloggat nu för tiden.... känns ungefär som om jag skriver så varje gång jag börjar med ett inlägg nu för tiden.... förstår inte riktigt de som hinner med flera inlägg varje dag... och vad har jag förresten att skriva om så vore så intressant?


Helgen spenderades vi i Stockholm iaf som ni kanske redan vet.... och vi hade alldeles alldeles lagom underbart väder, lite sämre på lördagen när vi var på Skansen vilket passade oss alla utmärkt då där är en del backar.


Fullt upp hade vi precis hela helgen och som vanligt gick tiden alltför fort!


 

Söder om Norrköping stannade vi och fikade på vägen upp, Judit hoppade glatt ur bilen och tog båda sina väskor med sig..... för att minuten senare besviket fråga "var är Plutt o Micke?". Söta lilla tjejen trodde att

vi redan var framme. Båda barnen var på strålande humör och det blev en mysig stund i kvällssolen, och vad gjorde det att jag hade gjort för få mackor så vi inte blev mätta?


 

Efter missödet med den kvarglömda väskan fick jag och Plutt åka en sväng till Liljeholmen och shoppa på fredagförmiddagen men eftermiddagen spenderade vi iaf i Tyresta nationalpark där vi fikade bland mygg stora som humlor...  Judit hjälpte till att bära filten som hon brukar och hade mycket spring i benen. Kepsen är lillebrors men hon snodde den så fort hon kunde (nu har jag köpt en egen till henne).


På lördagen var vädret sämre och vi hade bestämt träff på Skansen med bloggvännen Mathilda och hennes familj, så roligt att träffas och vi kom så bra överrens. Nu ska de flytta till Göteborg i sommar och jag hoppas verkligen vi kan komma iväg och träffas fler gånger.


Med lånekläder på blev det helrosa.... tror aldrig Judit haft så mycket rosa på sig tidigare men får erkänna att hon var rätt fin i det faktiskt.


Micke o Plutt hade även med sig Wilda (Mickes systers flicka). Full rulle hade vi räknat med men det var tre blygisar som höll sig riktigt lugna.  Vi började på Lill-skansen där barnen kollade in djuren med viss skepsis....




 

Om nu de levande djuren inte var nåt vidare så gillade Judit iaf de här träkaninerna och hade nog kunnat stanna här i flera timmar...


 

Fika hade vi såklart med oss, tur det finns affärer att handla i när man inte hunnit baka. Judit som inte dricker saft så ofta hann få i sig en hel flaska under dagen.... gillar saft sa hon flera gånger...


 

Försökte få till en bild på mig och Mathilda med de stora tjejerna men det gick sådär.... Esther var betydligt mer intresserad av att vara med på bild än Judit... men varför skulle det vara annorlunda än vanligt??


Av Jessica - 25 maj 2012 21:12

Och så var ytterligare en underbar sommardag till ända!!! Det är ju bara för underbart med all denna värmen  


Idag har jag och systern varit på lite oväntad shopping.... det var nämligen så att när vi kom upp hit till T igår så upptäckte vi att R hade glömt packa ner väskan med barnens ALLA kläder!!!!!!!!!!!!!!!!!! Till Judit har vi fått låna ganska mycket av Mickes syrra men till lillebror hade hon såklart inte så mycket kvar eftersom Wilda är 3 år ..... 


Som tur var hade jag kuponger så på HM blev det 20% på hela köpet o på Lindex 30% så vi kom ändå rätt billigt undan, en dryg femhundring bara och då blev det både byxor, leggings och flera tröjor till dem båda och även skor o keps till lillebror    

 

Efter lunch blev det (efter lite felkörningar bara) en tur till Tyresta nationalpark och sen ikväll har jag och Judit kört o hämtat moster på hennes jobb.... lite mer trafik inne i stan än hemma i byn...


Imorgon blir det Skansen för hela slanten!! 

Har bestämt träff med Matilda och hennes familj vid stora entren runt kl tio... ska bli jättespännande eftersom vi aldrig har träffats innan men sen både Judit och Matildas Esther var bara några månader har vi följt varandras bloggar så det känns ju lite som att man känner varandra men det är ju nåt helt annat att träffas "live".

Av Jessica - 24 maj 2012 06:31

vi har funderat ett tag nu på om vi ska ha persienner eller rullgardin i barnens nya rum men så kom moder Natur in och hjälpte oss på traven med att fatta ett beslut.


Där de sover nu har de nämligen morgonsol och nu när det varit fint väder i flera dagar har de vaknat jättetidigt, redan strax efter sex! Visserligen har vi vuxna redan varit vakna men stunden på morgonen när man kan fixa ifred är guld värd.


Så beslutet till det nya rummet (där det inte kommer vara morgonsol) blev rullgardiner med mörkläggningseffekt och valet hamnade på det fina elefanttyget från Mairo. Nu ska det bara mätas innan vi klickar hem oxå.


 


Finns i rosa oxå för den som gillar det... även om jag inte gillar rosa så mycket så var den superfin. Dock kommer denna att göra sig betydligt bättre till våra gul/bruna väggar. Beställes på frapp.se.

Av Jessica - 22 maj 2012 20:28

Och så har ju den efterlängtade värmen kommit och det är så skönt! Men samtidigt tröttande... men klaga det gör jag absolut inte.


 

Varför lära sig gå när man kan ha skor på både händer och fötter?


I söndags spenderade hela familjen hela dagen ute (förutom 3 timmars bull o kakbak inomhus på eftermiddagen), sen var det ju jobb för min del igår men så idag har jag och barnen varit i Apladalen på utflykt och efter det blev det lunch på stan med två andra härliga mammor (synd att fam J inte kunde hänga med pga sjuka barn) och så liiite shopping, visste ni att de har halva rea-priset på mängder av varor på Kappahl just nu. Går att fynda en del, hade jättefina skal/regnkläder men tyvärr bara i större storlekar, jag brukar ju köpa och lägga på hög men en jacka i stl 128 var i värsta laget även för mig.... men den var fin.



 I söndags åt vi lunch ute, korv med bröd passar alla! 


 

Jag som inte gillar smutsiga barn kände mig duktig idag när jag lät Vide hållas i sanden och

smutsa ner sig bäst han ville


 

Stolt pojk har klättrar nästan hela stegen själv....


 

och så den obligatoriska buketten, minst en bukett om dagen får jag av storskruttan. och vad gör det väl då att det är utblommade maskrosor....

 

 

Det som återstår av dagen nu är en dusch och så lite läsning i senaste Kepler-deckaren, halva kvar ungefär. Skulle egentligen behövt ta tag i lite som inte hanns med imorse eftersom Judit vaknade tio över sex och då hade jag bara varit uppe i 20 minuter. Får kanske börja stiga upp vid fem på morgonen för att få lite gjort här hemma.... hua, hur ska det bli när  man jobbar "på riktigt". Men idag orkar jag nog inte mer...

Av Jessica - 21 maj 2012 20:41

Ibland förstår jag mig inte på dem som lägger ut saker till försäljning på Blocket....


vi är på jakt efter en liten frys att ha bär, kakor, bullar och bröd i och på Blocket hittade jag två som var rätt OK och har både mejlat och sms-at till säljarna... men ingen har ens bemödat sig att svara!! Är inte det konstigt??


Ger det till imon o annars får jag väl kosta på mig ett samtal oxå ?!

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards