husnr3

Inlägg publicerade under kategorin Familjemys

Av Jessica - 22 december 2013 05:49

Även om vi inte är så många så brukar julafton bli en rätt stökig historia med mat och julklappar o papper o snöre o gröt o pepparkakor o julgodis o frukt o levande ljus o julgran o tomte o ....

så därför bjöd vi in familjen till en annorlunda dan före dan före dan före dan - kväll igår med köpepizza på menyn! Har nog aldrig hänt att jag bjudit hem folk och inte lagat nån mat själv.... och kanske händer det aldrig igen eller så har vi skapat oss en ny tradition?

Nu slapp vi köksstök och fick verkligen tid att umgås istället.

Jag och Judit gör julgodis och Vide hjälper pappa med pepparkakorna några timmar innan gästerna kommer...

Igår när vi båda var hemma fick Vide gå "all-in " när det gällde att hjälpa till! Pappan blev rätt stressad av allt stök och mjöl men så nöjd lillebror var! Dock gick nog båda föräldrarnas gräns när lille V började hälla mjöl innanför förklädet...

Och här svullar vi allihop - mer eller mindre!

Vide, Sofia, Judit o Samuel

Farfar, farmor, moster Plutt o Evelina

Och så mormor o pappan

Och mamman då?

Som vanligt bakom kameran....

Igår var det Samuel o Sofia som var absolut populärast hos Judit... och kanske inte så konstigt då de inte har träffats sen i somras... nackdelen med att de numer bor i Värmland

Av Jessica - 11 december 2013 15:30

Helgen som var styrde vi kosan söderut för besök hos fina syster o sambo!

Så härligt o smidigt att bara köra 20 mil istället för 40 som det var till Stockholm. Även om vi råkade ut för lite dåligt väder på vägen ner gick resan snabbt o smidigt.

Tanken var besök på Fredriksdals julmarknad på lördagen men det var inställt pga stormen Sven!! Fick bli en runda på stan istället, ingen shopping mer än 1 flaska äppelglögg som vi köpte av tomten och hans kompis. (Vide satt tom i tomtens knä men har glömt be Micke skicka över bilderna - uppdaterar senare).

Mormor och Vide kollar in veckans lördagsgodis!

Och så en tokig Judit som så gärna ville att jag skulle ta kort på henne när hon gjorde gympa-övningar!

Av Jessica - 28 oktober 2013 09:00

Igår blev det helt oväntat utomhusfika med blåbärspaj trots att klockan hunnit

bli halv fem och det mörknade på...

Ljummet väder och varken regn eller blåst gjorde att det blev riktigt mysigt på vår oinglasade altan.

Av Jessica - 20 oktober 2013 19:08

Det är ju när man har mycket att göra som det finns underlag för blogginlägg.... men samtidigt är det ju när det är sådär mycket att göra som man inte alltid har tid att sätta sig framför datorn några längre stunder. Just sådär lagom lite mycket att göra har vi haft i några dagar nu! Och på nåt konstigt och kul sätt har all tid gått åt till att käka god mat och umgås med människor man gillar...

Att prova på att baka hemgjorda hamburgerbröd har vi iaf tagit oss tid till...

I torsdags kväll var jag hos Anne och träffade härliga matgänget, god mat som alltid bjöds det på. Smarrig laxsoppa med curry och linser och en fantastiskt efterrätt som vi inte har fått receptet på än!!

Sen blev det tjejträff med annat gäng på fredagen men då fick jag inte med mig kameran.... men där var maten ännu en klass högre! Eller vad sägs om egenrökt öring till förrätt följt av rådjur skjuten av självaste värdinnan och till dessert pannacotta med bl.a egna hjorton. MUMS!

Igår hade vi storkalas här hemma när vi firade R som precis har fyllt 30 år!!

Mozzarellasallad till förrätt blev det och sen bjöd vi på tre sorters kött med potatiskaka, sparris, halloumi och två sorters såser. Och inspirerade av alla bakprogram på tv fick det bli en liten desserttallrik oxå - brownie, pannacotta och chokladbakelse med hallonsås. Hembakta baguetter oxå såklart...

Under veckan som kommer uppdaterar jag med recepten...

Dukat hade vi gjort i vårt nya matrum (som inte är riktigt klart än)

och båda barnen hjälpte såklart till med paketöppningen....

Av Jessica - 20 augusti 2013 21:32

En av sommarens få utflykter gick till naturreservatet Hovs hallar längst ut på Bjärehalvön.

Ett paradis som kräver minst ett besök varje säsong.... helt klart en av de vackraste platserna!

Naturen är märklig och växterna väljer själv var de ska växa...

Där långt bort i fjärran kan man ana Hallands Väderö -

ännu ett paradis.

Lillebror klarade sig själv en liten liten stund...

Det är inte alltid man väljer den enklaste vägen ner... här blev det en hel del klättring och R fick lyfta ner båda barnen men även svärmorn och hunden! Själv kasade jag ner på rumpan...

Sommarens bästa matupplevelse!

Solvarma björnbär...

Och tänka sig att vi sprang på en av Judits dagiskompisar me... och busiga barnen smet iväg på två röda! Tur Viggos pappa var snabb att hänga på...

Av Jessica - 6 augusti 2013 10:17

I söndags besökte vi stora nöjesparken på västkusten och vilken succe!!

Incheckning kl 11.10

Utcheckning kl 22.10

Däremellan mängder med karuseller, massor med sol, goda glassar, en härlig buffémiddag där vi fick äta ifred medan barnen sov i varsin vagn, pannkaksmiddag till två nöjda barn och sen mängder med karuseller igen...

Judit o moster i första karusellen.... minns inte vilken den var...

Med förra årets åkbandsincident (Judit vägrade åkband) i färskt minne hade vi förberett storasystern på att hon skulle få ha ett åkband för att kunna åka alla karuseller och i år var det inga problem alls. Till lillebror avvaktade vi och köpte ett häfte istället men efter första besöket i kaffekopparna insåg vi att den lille pojken som normalt är rädd för allt verkligen gillade att åka karusell så då blev det åkband för honom oxå! Han har ju precis passerat 90 cm gränsen som gäller på de flesta attraktionerna (är typ 91 eller 92 cm).

Kaffekopparna med moster o Micke och så Ponnykarusellen - förra årets favorit som vi nu bara åkte ett varv i..

Och tur var det väl att vi fixade åkband för så barnen åkte från vi kom dit tills vi åkte hem - sista åket i Rabalder vid kvart i tio eller så.... totalt 5 åk i Rabalder (typ lilla bergbanan) och tre i kaffekopparna förutom alla andra åk. Flera gånger fick vi bära ut en skrikande lillebror från attraktionen när han inte förstod att han inte kunde åka mer....

Två hyfsat pigga barn i bilen när vi ska ge oss iväg hemåt.... Vide höll låda till Kungsbacka ungefär medan Judit tjatade ända till Falkenberg (själv somnade jag redan innan Varberg)...

Av Jessica - 3 augusti 2013 10:10

Eftersom hårddisken på vår dator har kraschat har det ju bara blivit mobilinlägg här från semestern och vad trött jag är på dessa torftiga bilder.... men inget att göra åt direkt! Kommer vara vår verklighet nån månad till eller så tills vi får tillbaks datorn...

Så idag lånade jag syrrans dator för att redigera bilderna från gårdagens utflykt till Helsingör och Hornbaek. MEN hon har ju inte Picasa så ingen redigering här inte... utan det blir vanliga bilder idag igen...

Förra året var vi bara lilla familjen som tog en DK-tripp.... bilder från det kan ni se här. Lillebror var ju nästan bara en bebis då  .

Glass på båten är ju ett måste, iaf när vädret är så fint att man kan sitta ute.... dagens absolut bästa kommentar stod storasyster för när vi kom upp från bildäck "men mamma var är båten?" - inte så lätt att förstå att vi redan var på båten, trots att vi hade förklarat i förväg att båten skulle vara så stor att vi kunde köra på med bilen.

Judit och moster simmar i vattnet utanför Gilleleje... Judit som varit en badkruka hela sommaren badade hur mycket som helst igår! Superkul med en tjej som verkligen bodde i vattnet och som faktiskt vågade släppa våra händer och springa lite själv....

I Gilleleje gick Vide aldrig närmare vattnet än 5 meter men nakenfis ville han ändå va....

Här har vi flyttat oss längre söderut och hittat en skuggplats på stranden precis söder om Hornbeak. Pastasallad med kyckling på menyn! Som typ alltid på våra utflykter...

Stranden ser lite sunkig ut men här hade de verkligen finaste vattnet! Och det var här som lillebrors vatten och badskräck äntligen släppte... först fick pappan bära ut honom i vattnet högst motvilligt, sen "tvinga" honom att doppa en fot i taget. Och efter en halvtimme eller så började han tycka att det var riktigt kul och till slut badade jag själv med båda barnen som sprang omkring o plaskade och åkte rutschkana på mina lår...

Strandleksaker hade vi glömt hemma så det fick vi köpa innan vi drog ner på stranden - typ helt i onödan för igår hade vi ju helt plötsligt två barn som gillade att bada.

Och alltså inte grävde nåt...

Av Jessica - 9 juli 2013 21:58

Nu är vi ju tillbaks i verkligheten och jobbar igen!

Så då får man njuta desto mer av kvällarna.

Idag blev det ett besök på en hundvänlig strand så att "alla" kunde bada, Milla och Judit älskade vattnet, R tyckte ett dopp var helt OK medan jag höll mig helt på land förutom några doppade fötter. Lillebror däremot var nära lipen flera gånger när nån av de andra badade och närmare vattnet än 5 meter var han nog aldrig... att man kan vara rädd för så mycket!

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

Så många läser här varje dag...