husnr3

Alla inlägg under juni 2009

Av Jessica - 10 juni 2009 21:21

Sen igår har det faktiskt hänt en hel del med huset, golvet i hallen är klart. Alltså med spånskivor! Tyvärr har jag inga bilder just nu för Ralle glömde kameran hemma igår, får uppdatera senare.


Sen har vi fått en ny sovrumsdörr, tog dörren som var till det lilla rummet i köket tidigare och så vände vi på den så förutom att det är något snyggare än den gamla så öppnas den numer inåt i sovrummet!! Snart är dörrar i hallen ett minne blott.


Även snickarna har varit flitiga under dagen, uppe har de fogat klart och det blev faktiskt jättesnyggt - tycker iaf vi! I källaren är det färdigkaklat men däremot inte fogat än. Vi tog ljusgrå fog till vårt blå mosaikgolv. Vet att det kommer att synas mer skit på det än om vi hade tagit det mörkgrå men men men tänkte att just i badrummet kommer vi ju inte att vara så särskilt mycket.


I övrigt upptäckte jag en viktig sak när jag var där nyss, mina besök är ju som ni vet sporadiska och ganska korta: vi hade glömt göra eluttag för takbelysning i köket så nu måste Ralle plocka ner nån isoleringspapp han har satt!!! Även om vi inte precis har funderat vilken slags takbelysning vi vill ha så känns det bäst att ha gjort uttag iaf. Vore ju tråkigt att stå där med ny takpanel och bara lampa över matbordet.... så lite extra arbete igen alltså.

Av Jessica - 9 juni 2009 21:10

Det har ju som sagt hänt en del i huset de senaste dagarna så visst går det framåt, men ibland även bakåt. Vi hade ju missat att tänka till med golvnivån i hall-kök som jag skrev om häromdagen så Ralle skulle ju göra om golvet i hallen. Det blir nog inte så mycket jobb tänkte jag.... men ack vad jag bedrog mig!


Ska man göra nåt är det lika bra att göra det ordentligt är ju hans paroll och visst har han rätt. Men det tar ju tid! Ikväll när jag var där och hälsade på en snabbis höll han som bäst på att byta bjälklager så nu måste det bli klart före spånskivorna kan sättas dit. Betyder att det tar nån dag till och under tiden blir ju inte recover-tapeten i vardagsrummet uppsatt så att jag kan måla. Önskar att jag var lite mer händig (och intresserad) så att jag kunde hjälpa till även med bjälklager t.ex


Men nu siktar jag på att kanske få måla i helgen istället och imon ska jag fråga om jag inte kan spackla i köket så länge, så tillsvida att det inte redan är gjort menar jag. Får erkänna att jag inte har så bra koll...


Men jag sköter ju det mesta här hemma istället, så mycket mat som jag lagar nu har jag inte gjort sen vi flyttade ihop! Idag blev det stuvade makaroner och falukorv. Var så sugen på det igår och vi hade korv i frysen som tur var. Försöker tömma en del så vi slipper flytta med allt för mycket. Sen blev det ju en promenad med Moa som vanligt (hade tur och hann ut före REGNET) och efter det har jag börjat torka ur en del köksskåp + rengjort ugnen. Just ugnen tar ju lite tid ...

Av Jessica - 8 juni 2009 19:45

Imorse när jag tog den dagliga (må-fr) morgonpromenaden med hundarna var det alldeles alldeles underbart väder ute!! Sol och några plusgrader, fyra för att vara exakt. Jag behövde bara ha på mig bomullsleggings, fodrade träningsbyxor, långärmad t-shirt, tröja med dragkedja o lång hals + en fleecetröja med halvpolo. Och så givetvis både mössa o vantar! Fast det var i varmaste laget - det måste jag erkänna. 8:e juni???? Jaså, trodde att det var början av mars iaf.... men så är det ju nu när vi har valt att bo i Sverige. Man kan inte få fint väder hela tiden, men visst vore det kul att kunna lägga undan mössan och istället plocka fram sandalerna så att de vita fötterna och målade tånaglarna får visa sig.

Av Jessica - 7 juni 2009 18:53

Nu är det söndag kväll och Ralle har hållt på i huset i nästan 3 hela dagar och det börjar märkas. Men det blir alltid mer jobb på vägen än man först hade tänkt sig.


Igår satte Ralle & hans pappa isolering & gipsplattor på väggarna i köket och när det var klart upptäckte de att golvet i köket och i hallen inte var på samma höjd! Hade vi bara kollat det lite tidigare hade ju snickarna kunnat höja golvet i köket någon millimeter - för det var inte mycket mer som skiljde. Istället fick Ralle riva upp både vägg & golv i hallen och så får vi lägga nytt. Man kan ju säga att vi verkligen gör det mesta från grunden!! Fast nu när det bara är plank - eller bräder (lär mig aldrig skillnaden) tycker jag faktiskt att det ser riktigt coolt ut, men det går klart inte att behålla.


Även i vardagsrummet har det börjat hända grejer, det mesta av spacklingen är klar och just nu håller Samuel o Ralle på och sätter upp Recovertapet på de flesta väggarna. Så kanske att jag kan börja hjälpa till med grundmålning på tisdag kväll eller nåt.


Annars har helgen varit lugn, var ju fotboll igårkväll och tennis idag men inte särskilt lyckosamt resultat för Sverige. I övrigt har jag fortsatt packa en del samt stått för markservice, idag blev det köttgryta med kokt potatis. Så enkelt och så gott!!

Av Jessica - 5 juni 2009 21:46

Just varit borta i huset en sväng och nu börjar det hända grejer, tyvärr var batteriet i kameran slut så några bilder blir det inte än.


Idag har Ralle varit ledig så han och Roger, hans pappa, har spacklat i vardagsrummet så snart kan vi nog sätta upp recover-tapeten och sen ska den målas en gång innan tapeten kommer upp. Vi har valt en vit tapet med blommor i svart med bruna & silvergrå inslag, den ska vi ha på 2 väggar och de andra två blir målade. Har dock inte bestämt vilken färg än. För den som är nyfiken och inte vill vänta på att jag ska lägga ut bilderna här kan kolla på:

http://www.borastapeter.se/Kollektioner.aspx?k=E4&l=1


Under dagen har de även hunnit med att sätta gipsskivor på två av köksväggarna så det känns som om det går framåt.


Tidigare i veckan har snickarna satt kakel & klinkers på toaletten uppe och nästan kaklat hela väggarna i badrummet i källaren. Blev över förväntan faktiskt, iaf kaklet i badrummet som blev lite av ett impulsbeslut och som vi varit lite osäkra på hur det skulle bli. Men ibland måste man ju chansa....


I övrigt måste jag bara notera att idag måste vara årets kallaste sommardag!!! Imorse var det 5 grader när jag åkte till jobbet och när jag åkte hem vid femtiden var det knappt 10!!! Jag längtar till 20 grader, precis lagom för att arbeta utan att fötterna ska svullna.

Av Jessica - 1 juni 2009 19:26

Och så har pingsten gått även i år och utan att man har gjort någon särskilt, sen de ersatte annandag pingst med ledigt på 6:e juni är ju inte pingsten nåt särskilt längre - iaf inte för oss som inte går i kyrkan...


För att få en sista vilohelg innan juni och slutracet med huset åkte vi i fredags ned till stugan med mamma och hundarna i släptåg. Även denna gång hade vi buss istället för bil och med oss några fåtöljer som skulle matcha vår "nya" soffa samt ett antal bord varav de flesta fick följa med hem igen. Man måste ju testa och se vad som passar bäst, till slut föll valet på ett coolt 50-60-tals bord som jag precis ärvt av morfar! Fåtöljerna vi tog dit är i 40-tals stil och soffan 90-tal så nu är mixen komplett! Utöver dessa möbler fick även med oss de IKEA-garderober vi haft i hallen så nu är den gamla garderoben utbytt mot betydligt nyare och fräschare modeller. Mamma tvingades erkänna att det blev riktigt bra även om hon var rejält emot uppfräschningen från början.


Förutom att byta halva möblemanget hann vi med shopping på ICA, gräsklippning & trimning plus att klippa lite buskar i lördags och sen på kvällen firade vi mors dag i förväg. Mamma ville hellre att vi skulle fira på lördagen så det fick bli så, jag är inte så mycket för presenter men syrran säger att vi alltid måste köpa nåt så i år blev det ingen tröja från Benetton som hon brukar få utan ett par silvriga hjärtformade örhängen från Miss Dee. Till morsdags middag blev det tomat & mozzarellabakad baguette följt av grillad lax med färskpotatis och en kall dillsås och till efterrätt åt vi fredagens rester: kladdkaka med grädde & jordgubbar!! Supergott och superenkelt.


Söndagen fortsatte ungefär som lördagen, vi fixade o donade lite med buskarna men hann även med att fika lite och spela vårt nya favoritträdgårdsspel - heter nåt med Robin Hood tror jag och går ut på att kasta golfbollar som är fästa vid en träpinne i vissa förutbestämda formationer på gräsmattan. Låter inte så kul men det är absolut ett alternativ till kubb som vi har spelat lite för mycket....

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards