husnr3

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Planera föräldrapenning - ETT ROP PÅ HJÄLP!

Av Jessica - 20 april 2010 20:57

Ett inlägg och rop på hjälp för alla småbarnsföräldrar.


 Jag är fast i en djungel!! Och kommer inte loss.. har spenderat den sista en och en halv timmen framför datorn...


Tidigare har jag bara lagt in om några dagar varje vecka när det gäller föräldrapenning, inte brytt mig nämnvärt om hur mycket utbetalt det blir per månad. De månader vi fått "mycket" pengar har jag sparat en del och nu i april när jag räknar med att få ut 3500 kr får jag väl ta av det jag har sparat tidigare....


... MEN nu ikväll har jag suttit och räknat på hur vi bäst ska få ihop det efter juni när jag börjar jobba en dag i veckan + att vi har lite semester då och lite då och helt enkelt JAG FÅR INTE IHOP DET!!!


Eller just över sommaren fick jag det att bli rätt OK men efter 8/9 när Judit fyller 1 år (hoppas det går sakta) blir det inge bra!!! Vet att man måste ha inkomst 5 dagar per vecka för att behålla SGI'n och samtidigt vill vi ta 3 dagar (lö-må) på Ralle för att hans 60 dagar ska gå åt.


Har jag helt fel när jag tror att jag kan ta ti-on-to-fr och Ralle samtidigt kan ta lö-sö-må??? Vi tar alltså isf 7 dagar per vecka men aldrig samma veckodag... fick det inte att funka på F-kassans hemsida utan får bara besked att man inte kan ta ut mer än 100% per dag?!


Sen funderar vi på att söka vårdnadsbidrag oxå och då blir det ju inte heller så fett - 3000 kr per månad. Gäller ju isf att göra av med dagarna och spara pengar före dess, vi funderar på nov t.o.m januari 2011 (OJ vad långt borta!). Men så vill man ju inte göra åt för många dagar heller?


Fick tips av en kompis att spara dagar tills man börjar jobba, om man inte börjar på heltid vill säga och det har jag inte tänkt göra. Kan behöva ta ut 1 dag per vecka för att behålla SGI'n ifall Judit blir sjuk när hon börjat på dagis.... annars får man bara 80% av sin 80% lön - inte fett!!


Hur gör alla ni där ute?

Vårdnadsbidrag eller inte?

Hur många dagar kvar när ni börjar jobba? 10, 20 eller 100?

 
 
Linda

Linda

20 april 2010 22:05

Ni borde ju kunna ta ut 7 dar i veckan när ni tar olika dagar men eftersom det inte funkar så är det väl nån sån där fantastisk specialregel som FK har ??!
Jag räknade ju på våra dagar och insåg att om jag tar ut som jag tänkt så står jag på noll dagar när Alice börjar dagis vilket inte är så kul. Så nu har jag ansökt om vårdnadsbidrag maj-juni-juli oxå .. Fan just som jag börjat ställa in mig på lite fler kronor i plånboken - men vi får lida lite över sommaren oxå, det går ju rätt fort och jag har inte så höga krav som tur är. Vi har ju båda tur som har en stuga vi kan utnyttja närsom :)
*kram*

http://tradgatan21.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna o Wille

21 april 2010 08:52

Ja att få till det här med föräldrardagarna är inte det lättaste...kanske är läge att ringa och prata med dom. Hoppas det ordnar sig. Kram Anna

 
Ellen

Ellen

26 april 2010 11:41

Ja detta med o fylla i papper(uppgifter) är inte det lättaste...o speciellt inte när inte ens de på FK vet hur de ska fyllas i...

O att du kan prata med t.ex 3 olika personer som säger 3 olika saker...så vem ska man lyssna på??`

Ja tror du ska kunna ta ut 7 dar i veckan bara ni inte tar ut samma dagar vilket det inte var..

Men det är som sagt ett evigt puzzlande för man vill ju att det ska bli så bra som möjligt för alla parter....

Hoppas det löser sig o att ni kommer fram till nåt bra...

Ha en bra dag


http://jagochlivet.bloggagratis.se

 
Ellen

Ellen

26 april 2010 11:44

Vårdnadsbidrag??? är det sånt man får om man är hemma med barnet upp till 3 år???

Där ja bor så finns inget sånt bidrag...än i alla fall men kanske om efterfrågan skulle vara stort nog men ja är tveksam....

http://jagochlivet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 20 april 2016 21:08

Inte för att vi varit på mossen så många gånger men varje gång regnar det mer eller mindre.... Lugnet inne på Naturum finns inte nån annanstans. Att sitta vid de stora glaspartierna och titta ut samtidigt som det nästan är helt tyst förutom...

Av Jessica - 20 april 2016 21:00


Det händer sällan men i år kunde vi sitta ute och äta födelsedagskvällsmat! ...

Av Jessica - 10 april 2016 19:44


Ok då! Kanske lite onödigt då lådan redan är full - men gick inte att låta bli då V verkligen gillar pirater och tigrar just nu. Och så kanske hammare hade passat bättre än ? visseligen men går ju inte få allt. ... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:49

Låter bilderna tala för sig själva! Mysigt kul o rätt dåligt väder... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:44

Veckan innan påsk i mars hade vi riktigt vårväder och hängde ute och njöt! ...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards