husnr3

Direktlänk till inlägg 15 maj 2014

EKOLOGISKT - hjärtats val

Av Jessica - 15 maj 2014 11:30

 



Önskar att jag var bättre på att alltid följa hjärtat och handla ekologiskt, närproducerat och rättvisemärkt men allt för ofta är det snålheten som kommer fram och jag väljer det billigaste alternativet.

 

Som när jag brukar köpa vetemjöl, då kostar det ekologiska dubbelt så mycket som det vanliga mjölket. 20 kr istället för 10 kr. Men hallå!! Tänk till! Hur ofta köper man mjöl? Tänk dig att köpa ekologisk mjöl och baka matbrödet själv jämfört med att köpa färdigbakat i affären. Visst blir det billigare med hembakt även om man kostar på sig det ekologiska alternativet.

 

Så från och med nu ska vi alltid försöka handla

ekologisk mjölk

ekologiska bananer (och gärna annan frukt)

ekologiska rånkex (de kostar bara en krona mer än de vanliga)

ekologiskt mjöl

 

Uppmanar och utmanar er läsare att göra desamma, och tipsa gärna om något bra som ni brukar köpa. Letar just nu efter ekologiska katrinplommon (utan konserveringsmedel) men i de affärer jag brukar besöka är utbudet av t.ex Saltå kvarn ganska = väldigt begränsat....

 

 
 
Camilla

Camilla

15 maj 2014 12:50

Försöker också bli duktigare på att handla ekologiskt, men ibland tittar man mer på prislappen än på helheten..tyvärr :/

http://radhuslivet.blogg.se

 
Emilie

Emilie

15 maj 2014 22:11

Jag väljer med gärna ekologiskt. Vår lilla ica blir bättre och bättre på ekologiskt. Har ju även majs ekologiskt nu för tiden, det går det ju åt till all taccos :) på netto just nu har dom ekologiskt tema med bla läsk och glass. Du får ta en tripp i helgen och kolla läget. Trevlig helg!!

http://lindgatan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jossan

16 maj 2014 14:46

Jag handlar mer och mer ekologiskt och märker verkligen skillnad:-) men vissa saker är 3 ggr så dyrt, då hoppar jag!
Kram Jossan

 
Tess

Tess

17 maj 2014 07:19

Jag har också börjat tänka till. Ekologiska bananer är det som gäller här hemma sen giftlarm och annat liksom ekologiska rån som jag tycker smakar bättre. Vindruvor blir det också ekologiska. Bra tips om mjölet!

http://www.smalandskans.blogspot.com

 
Ingen bild

Linda

18 maj 2014 19:40

Håller med, visst borde vi handla mer ekologiskt & mjöl gör man ju inte åt vansinniga mängder precis. Även om man bakar en del. Bra tips och vi är nog många som försöker handla mer ekologiskt. **kram**

 
Ingen bild

Martina L

2 juni 2014 22:08

Just mjöl köper jag ekologiskt. Är sån skillnad i hur mkt pannkakan lyfter i ugnen osv med. Så borde ju va samma med bakning.

Försöker köpa mjölken eko med men snålar till ibland.

Bananer däremot har jag köpt eko nu sen ett tag. De både smakar o känns bättre när man vet hur mkt det besprutas.

Båda mina barn brukar bli lösa i magen av havregrynsgröt. Men de älskar det så jag brukar göra det iblabd ändå. Jag testade saltå kvarns havregryn ist. Och då blev de inte det. Så man kan ju undra vad för skit det är på de andra...

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 20 april 2016 21:08

Inte för att vi varit på mossen så många gånger men varje gång regnar det mer eller mindre.... Lugnet inne på Naturum finns inte nån annanstans. Att sitta vid de stora glaspartierna och titta ut samtidigt som det nästan är helt tyst förutom...

Av Jessica - 20 april 2016 21:00


Det händer sällan men i år kunde vi sitta ute och äta födelsedagskvällsmat! ...

Av Jessica - 10 april 2016 19:44


Ok då! Kanske lite onödigt då lådan redan är full - men gick inte att låta bli då V verkligen gillar pirater och tigrar just nu. Och så kanske hammare hade passat bättre än ? visseligen men går ju inte få allt. ... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:49

Låter bilderna tala för sig själva! Mysigt kul o rätt dåligt väder... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:44

Veckan innan påsk i mars hade vi riktigt vårväder och hängde ute och njöt! ...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards