husnr3

Alla inlägg under november 2013

Av Jessica - 14 november 2013 17:33

När det är tråkigt väder ute ytterligare en dig o man bara har hängt inne hela dan kan man behöva hitta på lite kul på kvällskvisten.



Här blev det fotbad för de båda stora små!



O så lite målade naglar oxå.


Av Jessica - 12 november 2013 08:28

Flera säsonger nu har båda barnen haft fleecefodrade regnkläder men så i år hade Judit plötsligt vuxit ur sin jacka och vi tänkte att hon är nog så stor att hon inte behöver nån.........MEN efter det intensiva regnandet de senaste veckorna fick det ändå bli en beställning. 


Det fick bli den här varianten från Ellos, vi har haft deras regnkläder tidigare och de kan rekommenderas. Både Judit och Vide har haft dem och de är inte särskilt slitna.... såklart ett bra pris också om man handlar när de har erbjudande. Just nu 30% på just den här jackan. Att mönstret är sådär halvkul bryr jag mig inte så mycket om, jackan ska användas när det är lek på gång och då är det inte finast som gäller utan mest praktisk!  Till det blir det röda galonbyxor som jag har sen tidigare...




Men så "behövdes" det ju en finare vinterjacka oxå, eller jag har iaf funderat på om hon behöver en ny eller inte. Det allra enklaste hade ju varit att plocka fram förra säsongens jacka och se om den passade eller inte och det hade jag nog tänkt göra ändå tills jag fick syn på den här när jag Traderade runt häromdan....


 


En sprillans ny jacka från Me Too som ju har så mycket fina och tjejiga kläder. Nu när det inte kommer bli fler barn här i familjen kanske det blir så att Judit som enda tjej får ha lite mer rosa o blommigt än tidigare ?? Typ halva nypriset men inte särskilt billig ändå men totalpriset för båda var ändå överkomligt. 


Och tro nu inte att lillebror bara får ärva - nä, han har en helt ny täckjacka från Pomp de Lux som ligger i källaren och väntar på att plockas fram när det blir kallare ute. Den jackan handlade jag på rean förra säsongen!


Av Jessica - 8 november 2013 19:57


Precis som jag hade räknat med skulle jag vara tillbaks på jobbet ganska omgående!!


Och ibland tror jag att man måste vara längst ner i hormon och humörbotten för att få ordning och reda på rutiner så att man kan uppskatta livet med barnen!


För så har det varit idag.... en alldeles bra dag med underbara ungar, hund och man.


Började med att Judit ville stiga upp alldeles för tidigt vid tio över sex..... men hon fick sitta en stund framför tv'n själv innan jag och Vide kom upp strax före sju. Sen tog jag båda barnen med till deras rum och vi bytte kläder utan ett endaste hot eller sammanbrott. Sen blev det frukost framför "fem myror" och efter det tandborstning och vips var klockan kvart i åtta och vi var klara!!!! Perfekt eftersom jag och Vide skulle iväg på 2,5 årskontroll vid åtta.  


Så inför måndagens dagis så känner jag iaf att det finns en möjlighet att klara oss dit till kvart i nio...


Och TACK till er som lämnat fina och stödjande kommentarer....

de värmer och jag värdesätter det enormt. Ni vet hur bra ni är.

Av Jessica - 7 november 2013 09:44

Det har hänt några gånger förut och verkar inte vara särskilt länge men jag gör ändå ett nytt försök idag. 


Jag säger upp mig!

Bara sådär på stående fot utan att kanske har tänkt igenom det särskilt mycket .... 


Istället för att slava på med usel lön ska jag ägna mig åt mig själv och förverkliga mina drömmar och idéer... till att börja med tar jag nog med mig en bunta tidningar, en bra bok, en påse chips och en stor chokladkaka och kryper ner i sängen och myser hela dan.... jädra synd bara att jag varken har chips eller choklad hemma   ... men tanken var iaf god!


Jag har inte tänkt ge barnen varken mellanmål, lunch eller kvällsmat idag. Inte heller tänker jag byta blöja eller hjälpa dem på toaletten för idag tänker jag bara på mig själv!!!!!!!!



Så det är alltså inte på Schenker jag tänker sluta.


Nej, jag slutar som mamma på deltid till de två största här hemma!!! Jag orkar helt enkelt inte längre med allt tjat och hot och bråk på morgonen innan vi ska iväg till dagis. Att lämna kvart i nio är nog det sämsta idé nån har kommit på. Då måste man ju fixa frukost och ha dem hemma (så de hinner bråka) en bra stund på morgonen och på nåt sätt hinner vi aldrig till dagis i tid ändå. Idag steg Judit upp halv sex, jag halv sju och Vide en halvtimme senare. Ändå hade vi inte en chans att komma i tid!!!!!! Och idag får jag erkänna att jag hade hamnat på sämsta-mamma listan utan konkurrens. Har skrikit åt barnen, dragit av och på lillebror kläder, hotat med att borsta håret hårdhänt för att istället inte borsta alls osv.....


Kanske kräver jag för mycket av barnen men jag tycker att de borde kunna ta av sig pyjamasen själv och åtminstone försöka få på kläderna (för jag vet att de KAN), tycker även att de borde kunna få i sig frukost på mindre tid än en timme, och jag tycker att de inte borde bråka om tandborstning varje morgon.... 


Nä, just idag längtar jag efter att stiga upp tjugo över fem, ta en morgonpromenad med hunden och sen käka frukost i lugn och ro för att efter det väcka barnen och dra på dem kläder och fara iväg med bilen till dagis. 


Men  måndag har jag nog börjat jobbet igen när det är dagis-dag nästa gång.... men då BLIR DET NYA REGLER!! Ingen TV utan att kläderna är på och frukosten uppäten och tandborstningen avklarad. Fixar jag det är halva problemet åtgärdat, dvs Judit. Hur jag ska hantera lillebror återstår att se, han är ju inte intresserad av TV'n....



Hur hanterar ni morgonbestyren?

Är det tjat och hot som gäller hos alla?

Och hur hanterar man sitt eget humör??



Vet att jag ofta var arg och stressad även när jag lämnade kvart över sju (fast idag väljer jag att tro att allt var toppen varje dag då) tills jag en dag bestämde att det enbart var jag själv som mådde dåligt av att bli arg och stressad.... och så tog jag det lugnt istället. Men nu när jag sover lite för lite finns nog inte alltid orken att vara sådär lugn och pedagogisk men jag lovar att jag ska försöka för att skrika och gråta och t.o.m ringa till mannen för att man inte vill och orkar längre det funkar ju inte - det vet jag ju egentligen.



PS.

barnen har det bra på dagis idag och vi var jättesams innan jag lämnade, dessutom blir det nog inget hopp upp i sängen utan jag tar nog hand om tvätthögen först, sen skala potatis, köra en maskin tvätt, byta sängkläder, dammsuga, städa badrumsskåpet, kanske damma lite, fixa barnförsäkringar osv..... så är ni avis på mig för att jag är hemma och LEVER LIVET så vet ni nu att det inte bara är en dans på rosor!

Av Jessica - 4 november 2013 20:17

Livet här hemma trillar på i ett ojämnt tempo.... de båda stora har varit på dagis idag och minstingen är ungefär som varje dag, dvs sover en hel del men när han är vaken är det mest gråt och skrik hela tiden. Verkar ha väldigt ont i magen och har problem med att  rapa när han har ätit och det ställer nog till det. Så det blir inte särskilt mycket gjort här hemma utan vi får ta hand om Love så gott det går.... har iaf gett honom magdroppar sen en knapp vecka tillbaks och hoppas att det ger effekt snart. Ska även testa att plocka bort mjölk från min meny nu i veckan och se om det är det som ställer till det för honom. Lika jobbigt som det är att han skriker, lika jobbigt är det ju att veta att han har ont!!

 

Så särskilt mycket att komma med här på bloggen blir det inte utan idag tipsar jag bara om en ny maträtt vi gjorde till kvällsmaten - pastapytt och receptet hittar ni här!.


 

Vår variant...


 

Barnens variant...



Förresten är ni ju rätt många som kikar in här varje dag - men vilka är ni??? Anna, Sofia, Linda, Plutt, Veronica, Jossan o mamma vet jag ju men vilka är ni andra?

Vore kul om ni lämnade en kommentar nu eller då?


Av Jessica - 1 november 2013 20:18

Igår frågade Sofia om vi ville ha besök av henne och tjejerna idag - klart vi tackade ja!


Så efter lunch dök de upp här och vi tog en sväng till lekparken en stund och slapp faktiskt regnet... och sen blev det lite fika och inomhuslek innan det blev lite disco precis före de for hem vid femtiden.


Vide är inte med och dansar med tjejerna men tittar ni noga ser ni honom tjura i bakgrunden - precis som vanligt med andra ord.... tjurar gör han väl sådär en 20-30 ggr om dan.



 

Av Jessica - 1 november 2013 08:00


Vi håller inte bara på med inomhusprojekt här på våran gård utan vi (läs mannen) fixar även i trädgården. Det senaste och största projektet har varit att riva ur vinden ovanpå vårt skruttiga garage så att han ska kunna lägga upp allt virke där inför vintern. Tidigare har det antingen legat under presenning på marken eller inne i garaget men där behöver tömmas så vi får in cyklar och annat viktigt.  


Om bara regnet håller sig borta i helgen kan vi nog bli klara snart!

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards