husnr3

Alla inlägg under september 2013

Av Jessica - 12 september 2013 06:09

Jag har ju helt glömt bort att lägga upp recept och bilder från i förra veckan när vännerna i matgänget var här och förgyllde vår kväll!


Så enkelt som möjligt kändes aktuellt just nu när man inte vet hur man mår från dag till dag... mina teman var chili och England...


Såhär såg menyn iaf ut:

kräftcocktail med apelsin & citrondoftande senapsdressing

fish and chips i (som vi gjorde en mindre fet variant av)

vit chokladkladdkaka med grädde och chilichokladsås



   

Gav barnen mat före vi satte igång med matlagningen för att vi trodde att de skulle hålla sig på rummet och leka men nej! Wille på besök gjorde att vi hade tre barn vid matbordet så det var nästan som vilken vardagkväll som helst... men de stora var ju faktiskt duktiga och hjälpte till oxå.


Ni som har panerat och stekt fisk vet hur kladdig om fingrarna man brukar bli - här löste vi det genom att hjälpas åt 4 stycken. En vände i mjöl, en i ägg, en i ströbröd och sen skötte jag stekpannan!!

Verkligen att rekommenderas...


Av Jessica - 10 september 2013 20:49

Då, för fyra år sen vid motsvarande tid.

20 dagar före BF... då hade storasyster redan tittat ut sen några timmar tillbaks.

 Så söt, så underbar och så älskad från första stund även om hon förvånade oss alla genom att komma så tidigt. Och genom att vara en Judit istället för en Harry!


Just nu, idag, ikväll, är det nästan så att jag önskar att vi kunde få åka iväg till BB igen och välkomna lillasyster eller lillebror. Kroppen är trött och huvudet likaså. Men jag är ändå långt ifrån redo för en förlossning... eller kanske kan man inte förbereda sig förrän man är där och tvingas inse faktum....


Jag vilar och sover och vilar och sover men lyckas liksom aldrig bli piggare ändå.... de korta promenaderna med Milla hjälper för stunden men sen kommer tröttheten över mig igen. Mest beror det nog på att jag sover dåligt på nätterna så att jag aldrig får nån riktig  sammanhängande sömn.


Men jag härdar ut! Det är bara 2 1/2 dag kvar på jobbet och sen får vi ju se vad som händer,

kanske kan jag vila mer när barnen är på dagis i nästa vecka? 


I övrigt får jag nog ändå säga att jag mår bra, inga direkta krämpor annat än det som hör till när det är tre veckor kvar. Klarar väl det mesta egentligen fast jag låter R fixa det ändå för han är snabbare och gör det bättre just nu. Allt från att fixa kvällsmaten till att fylla diskmaskinen.... 


Men att lägga barnen står fortfarande på min agenda, kanske för att jag är så bra på att ta en powernap samtidigt? Tvättstugen är oxå min avdelning fortfarande även om R får bära tvätten upp och ner... 


Packa BB-väskan har jag inte heller tagit tag i ordentligt,

det mesta är tvättat iaf men utspritt på många olika ställen här i huset. 

Har bestämt mig för att det blir onsdagens projekt när jag ändå bara jobbar halvdag!


 


Två tidningar som ska få hänga med till BB har jag iaf inhandlat idag, boken ligger redan klar jämte TV'n och godiset ska jag försöka få med mig hem från affären imorgon. För förutom alla självklara saker är godis, tidningar och en bra bok nästan det viktigaste i hela väskan! 


Imorgon är det nytt besök hos barnmorskan iaf, ska bli spännande om hon ser någon skillnad mot för två veckor sen, har magen trillat neråt eller har huvudet fixerats? Själv har jag inte märkt nåt...

 

Uppdatering: 

besöket hos barnmorskan gick bra trots att jag hade de två vilddjuren med mig som busade upp bebisen så pass att det var svårt att få till ett normalt hjärtljud (typ alldeles för höga). Huvudet låg så långt ner att bm fick ta till ultraljud för att vara säker på att den inte hade vänt sig (vilket jag visserligen var säker på att den inte gjort för jag har inte känt det). Mår annars precis som jag förtjänar ju, bebis sköter sig bra får jag lov att säga, rör sig mest mellan sju o tio på kvällarna. Ligger med rumpan på min högra sida och kickar i stort sett bara neråt vänster och så har det varit i flera veckor nu. 

 

 

v 37

 

Magen har sjunkt litegrann tror jag.... eller titta på bilderna och avgör själva!?

 

 

Av Jessica - 9 september 2013 05:49

Igår firade vi Judit med buller och bång hela dagen lång!


Två kalas hann vi med och det var några trötta föräldrar och barn som tog kväll ganska tidigt.... barnen vid halv sju-sju sådär och mamman vid halv åtta i soffan (men höll mig vaken mellan åtta o nio då det var tv-program) och pappan senare som vanligt.... 


 

Frukost på sängen var jätteviktigt och det pratades det om en hel vecka här hemma.... att hon sen inte åt mer än chokladbollen gör väl inget!



 

En trött tjej var det vi väckte strax efter sju.... och det första hon sa var "men pappa jag har ju glömt att sträcka på mig" - det är ju då man växer vet ni väl?

Nöjd o glad över alla paket iaf... lillebror däremot blev sur och la sig under filten när vi sa att det inte var hans födelsedag.


 

Judit fick ju en cykel när hon fyllde tre men nu har hon blivit så lång att 12" inte räcker till så den här fyndade jag på fejjan i förra veckan och det var en glad och stolt tjej som gillade den direkt. Och det cyklades en hel del här hemma på kvällskvisten, tyvärr fick jag inte med kameran ut så vi får nog göra nya försök i veckan. Men nån balans att tala om har hon inte utan vinglar fram o tillbaka hela tiden.... men övning ger färdighet säger de ju. Några stödhjul har vi iaf inte än...


Barnkalas blev det mellan tio och tolv med fem kompisar, bus, fika och paket och så lite fiskdamm utomhus hann vi med och bra hjälp av några av mammorna fick vi oxå.

Alla fick kramar när de skulle hem och Jesper fick nog en puss t.o.m..... 


Vid två var det vuxenkalas och vad många paket hon fick!!

Nån särskild kalasklänning blev det inte heller utan hela dagen hade hon på sig en maskeradklänning hon fick av oss på morgonen... men håret blev lockat med den nya locktången iaf (tack moster för hjälpen). 


Får sätta mig i veckan och skriva ner allt hon fick.... det hon provade på en gång var iaf alla armband! 


Av Jessica - 6 september 2013 05:38

Det är ju inte så att jag tror att det är dax snart men ändå...


 


Lika bra att vara förberedd för en gång skull så i helgen sorterades det kläder som nu har tvättats. Och den stora frågan är: vad ska man packa ner i BB-väskan? Blir det en kille eller tjej o kommer den vara stor eller liten?


Helst av allt hade jag velat packa ner me and i bodyn med bilar men den blir alldeles för stor.... kanske blir det den rosagröna om jag hittar några fina matchande byxor till. Eller kanske den svart/vit randiga med tillhörande byxor? Svåra val som inte direkt är livsavgörande eller hur? Kanske slänger jag ner allt, vi stannar kanske flera dagar på BB? Eller så köper jag helt enkelt nåt nytt... kanske blir en "kolla runt på stan runda" på lunchen idag?


Minns ni vad ni packat ner som första kläder till BB?

Judit som kom som en överraskning minns jag inte förutom att R fick åka ner på stan efter förlossningen och handla ganska många plagg, mycket rosa blev det den gången...

Till lillebror har jag inte heller koll, kanske en body från HM, deras bebiskläder är ju rätt smala i modellen och det gillar jag just när de är så där pyttesmå och nyfödda.

Av Jessica - 4 september 2013 08:16

Idag jobbar jag eftermiddag så just nu hänger vi här hemma, jag och barnen...


hade tänkt mig lite sovmorgon men så blev det ju inte så vi har varit uppe ända sen kl sex! Men fördelen med att stiga upp tidigt är ju att man hinner med en del.


 

Två barn som kollar kort i kameran... och en lillebror som inte vill vara med på bild! Allt är precis som vanligt med andra ord...



 

Ta hand om tvätten o köra några maskiner har det oxå blivit,

vardagsstök som är rätt skönt att slippa på kvällarna.


 

Och så har det hunnits med att baka en kaka till kvällens tjejträff med matgänget, chili och England är kvällens teman!


Nu återstår att vänta till klockan blir nio och affären öppnar, då hänger vi på låset för att fixa färdigt resten av inköpslistan till ikväll...

Av Jessica - 3 september 2013 20:57

Att jag har börjat sälja kläder från svenska me and i är det väl ingen som har missat? Fantastiskt fina kläder som jag har handlat till barnen i några år nu. Bra kvalitet som håller länge...

 


Här är några av favoriterna, har inte klickat hem dem än men det blir nog snart tror jag.... gillar färg och form och mycket mönster men favoriten just nu är nog ändå den randiga klänningen waves!

   

Till mig själv är jag sugen på att beställa den grå sweatshirten i mitten, men får vänta några veckor tills bebisen har ploppat ut innan jag vet vilken storlek jag behöver.

 

Kanske får även denna hamna i shoppingkorgen då så att jag och Judit kan matcha, inte samma färg men nästan samma modell och med fjäril på båda.

 

       

 

Nu handlar jag ju en del annat oxå - bl.a på pleasemum.se. Där hittade jag dessa båda juveler, från Hatley (nytt märke som jag helt missat tidigare) och Snoozy. Gillar särskilt farfarsknäppningen på klänningen, me and i har det på en tröja i år men kanske kan de ta efter och fixa till det såhär fint på en klänning till våren??? 

 

Vill du beställa nåt från me and i så går det bra att lämna en kommentar här med dina

kontaktuppgifter så hör jag av mig...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards