husnr3

Alla inlägg under september 2012

Av Jessica - 20 september 2012 06:55

Vi gör nästan alltid veckomatsedel här hemma.... men att lägga upp densamma på bloggen har jag varit rätt dålig med. Dels tar det ju lite tid och sen har jag inte känt att jag har fått någon respons och då trott att de flesta bara tycker det är (ytterligare) ett tråkigt inlägg.


Men så började augustifamiljen med matsedel och ville gärna ha lite tips så då tänkte jag att ibland kan jag ju lägga ut vår mat här.. vi testar en hel del nytt. Åtminstone varje vecka försöker vi testa ett nytt recept, en del blir favoriter och andra glömmer vi innan middagen är slut. Lyckat kan det ju inte bli varje gång!


Oftast planerar vi maten torsdag - torsdag eftersom det är då svärmor har barnen och vi kan sitta och äta själva och fundera i lugn och ro. Nu har vi oxå börjat med att vi har en lista där vi fyller på med nya rätter och gamla favoriter och när det är dax att planera så väljer vi bara från listan. Funkar perfekt och går snabbt!


Det här är vad som ska ätas kommande veckan:

Kyckling i currysås

Ugnstekt falukorv med potatismos

Delizie (fyllda pastarullar)

Laxsoppa

Jättebiff med röd bulgur 

Nasi goreng

Pytt i panna

Stekt torsk med kokt potatis och remouladsås


Ber att få återkomma med receptuppdatering, de flesta av dessa recept har vi i en bok vi glömt i stugan och oftast lagar vi dem på frihand numer... ska försöka kludda ner allt eftersom.



PS. för de som läst förra inlägget så har jag bestämt mig, det blir köp av skor och så får det nog bli en Kaxs overall till lillebror. De ska ju vara bra, hyfsat pris och på det en 25% kupong. Men tar gärna emot tips ändå... det kommer ju fler vintrar..... 

 

PS2: goa vännen Anna har visst skor i stl 25 som hon gärna blir av med för en bra peng så kanske får Judit begagnat iaf... återbruk är ju bra för både plånbok och miljön





Av Jessica - 19 september 2012 21:13

Hösten är väl här kan man säga och efter höst kommer ju vinter så nu har även vi (läs jag) börjat fundera på vad det är vi saknar här hemma i vinterväg!


Ofta handlar jag ju på rean och till Judit finns kläder så hon klarar sig, både förra årets modell som jag räknar med att hon kan ha även i år. Till Vide är det nog sämre ställt, en POP overall i stl 92 känns ju i största laget och så kanske de behöver ha både en hemma och en på dagis?


Och sen är det det här med skor, förra året körde vi Kavats fodrade skinnstövlar/kängor till Judit och såna har även inhandlats till i år (på rean såklart) och även Vide har skor så han klarar sig. Men så sa ju nån att barnen "bara måste ha gore-tex"... och det har vi ju inte. 


Har 30% på valfri vara på Ellos så nu är frågan , behöver Judit vinterkängor mer eller mindre än Vide behöver en bra overall som tål både kyla och väta? 


Funderar på att köpa skorna med % och sen leta reda på en annan overall till lillebror, han har en fodrad galonoverall som funkade en hel vinter till Judit. Men så var hon ju inte ute så himla mycket eftersom hon inte gick på dagis...


Har ni några märken att rekommendera? Vill inte lägga en hel förmögenhet på varken det ena eller det andra...


 


Nån som har provat ytterkläderna från Lager 157!!

Av Jessica - 18 september 2012 16:43

Här hemma har vi helt snöat in på kokta grönsaker! Inte för att det är fantastiskt gott utan bara för att vi försöker byta ut lite av den "vanliga"maten mot grönsaker... 


Och att koka grönsaker vet ni väl alla hur tråkigt och svårt det är, iaf jag tycker att det är svårt att få grönsakerna sådär lagom hårda som jag gillar dem. Så nu måste jag bara tipsa om en microkanna från TW!!! Min var ett impulsköp på ett party för några år sen men så mycket vi använder den, säkert 5-10 gånger i veckan!! Väl värt varenda krona (och ja den var rätt dyr). Bara att slänga i grönsakerna, i med liiite vatten och så in i micron!



 

Idag blir det kokta morötter till köttbullarna...


 

Har ni tips på några bra grönsaksalternativ? Sallad, tomat o gurka är ju rätt gott men känns inte som om det är särskilt näringsrikt och varken lingonsylt eller gelé hamnar väl heller bland nyttigheterna fast det är bär 




Av Jessica - 16 september 2012 19:24

Ja, nu är det nästan exakt en vecka sen vår stora tjej slutade med tutten!!  


Och så bra det har gått!!


Ungefär en månad innan hon skulle fylla tre började vi prata om att när man fyller tre måste man sluta med tutten för det hade hennes kompis Wille gjort. Funkade superbra och hon höll med oss och pratade om att "sen när jag blir stor o fyller år, då ska jag sluta med tutte". Och sista veckan innan födelsedagen (som var på lördagen) började hon varje dag med "är det min födelsedag idag" och allt var frid o fröjd när jag svarade nej. Ända till  på fredagen när jag sa att "nej, men imon är det det din födelsedag" då ville hon helt plötsligt inte längre fylla år.... 


Men så till födelsedagens kväll när hon skulle sova, klockan var drygt nio och hon var jättetrött. Följde med pappan till nya sängen och hade älsklingshunden Leo med.... grät i några minuter ungefär innan hon somnade. Likadant nästa kväll men sen dess har hon knappt frågat efter tutten en enda gång. Nån gång när vi skulle åka bil undrade hon var tutten var men då sa jag att stora tjejer har ju inte tutte och du har ju fyllt 3 år nu och så nöjde hon sig med det. Men så gick vi hem från affären i fredags.... Då sa hon att "Vide sa att jag måste ha tutten ibland fast jag är en stor tjej"....  ett bra försök att få tutta lite, att Vide som bara är 16 mån skulle ha åstadkommit en så lång mening får vi väl nästan anse osannolikt?


  

I blåbärsskogen igår...


Av Jessica - 14 september 2012 19:56

Fredag kväll, hela helgen ligger framför oss.


Här har det regnat hela dagen men vi har ändå tagit oss ut i skogen en sväng, plockat lingon och blåbär och låtit en busig hund springa runt och runt...


Hemmagjord pizza blev det till kvällsmat och snart är det tv-soffan som hägrar, först Doobidoo och sen måste jag nog även kolla in Skavlan. Där är 80- tals idolen (jag klippte ur idrottsstjärnor som idolbilder) Glenn Hysén, så snygg han var på den tiden.... lite gubbigare nu liksom men pratar ju rätt härligt iaf, och så hans supersnygge son. Inte lika bra på fotboll men kan ju dansa istället...


Bjuder er på några nytagna bilder ur verkligheten, dagens rum blir hallen (ballongerna sitter uppe just nu eftersom vi inte har kalasat färdigt än) , ostylat och precis som det ser ut i verkligheten.


 

Av Jessica - 14 september 2012 09:03

Igår fick vi lite "spontanbesök"...och det gillar vi!


Det var Linda som var hemma med en nyopererad Alice som undrade om de inte kunde få komma o hälsa på och det tackar vi såklart inte nej till. Det är alldeles för sällan som vi ses numer, så ett halvt oplanerat besök mitt i vår snoriga vecka passade oss perfekt   



Som alltid när man inte setts på ett tag tog det en stund innan tjejerna hade kännt in varandra och kunde börja leka.... men sen var det bus och matlagning för hela slanten. Några foton hann de oxå med våra söta treåringar   


   



På eftermiddagen var det dax för det obligatoriska torsdagsbesöket hos farmor och Judit ville ha sin tingeling-klänning hon fick i födelsedagspresent. Matchade själv med rosa byxor och tröja måste man absolut ha under för annars "kliar det".




Av Jessica - 13 september 2012 06:53

Vi har haft en gammal sliten tripp trapp här i köket, minns inte om vi fått eller köpt den... och kände väl att det här med slitet och träfärgat inte riktigt var vår grej.


Så det blev projekt ommålning, som så ofta i familjen A!


De allra flesta hade nog valt svart för det är ju liksom ganska modernt just nu.


Men inte vi inte, nä gult blev det här.


 


Judit är nöjd och vi är nöjda och köket har fått sig ytterligare en färgklick!

Av Jessica - 12 september 2012 06:30

Ibland trillar det in en liten tjej till oss på nätterna och inatt var en sån natt… hon kryper nära nära sin mamma och ligger helst på samma kudde och myser och så somnar vi oftast om ganska snabbt båda två och sover ända till morgonen…


Men inatt vid klockan tre satte hon sig plötsligt uppi sängen  och sa ”mamma jag vill ha mina filtar”. Mamman, alldeles yrvaken, kände med händerna i nattmörkret  och frågade sen den lilla tjejen: men Judit varför har du inte ditt nattlinne på dig varpå hon enkelt svarade ”men ni har ju inga kläder så då vill inte jag ha det heller” ….. så hon hade helt enkelt tagit av sig både nattlinne och pyjamasbyxor mitt i natten och utan att jag märkt det. Tokunge!


Och iväg och hämtade sina filtar gick hon, sen somnade vi om några timmar till innan det var dags för jobbet…


Varifrån får de alla sina underbara ideer?

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards