husnr3

Alla inlägg under juli 2012

Av Jessica - 15 juli 2012 16:04

Svensk sommar handlar väldigt mycket om vilket väder man har, och har haft, och ska få! Vi o vår familj är inget undantag så i fredags när det skulle bli lite bättre väder bestämde vi oss för att styra kosan söderut till östkusten här i Skåne. Siktet hade vi inställt på Åhus där Blå station hade utförsäljning. Inte för att jag skulle handla (fick ju inte plats med några möbler i bilen liksom) men ville gärna kolla in vad de hade inför framtida år (och de hade två superläckra fåtöljer för 3500 kr, ett riktigt fynd eller hur?! Med tanke på att de hade kostat 13000 kr per styck så var det ju faktiskt det...)

 

Men iaf, åter till pärlan Åhus, vi intog  lunch på en fantastisk strand just söder om själva byn. Parkering mitt i skogen och så fick man gå några hundra meter ner till en lång och härlig strand. Badväder var det ju inte men vi fick iaf rejält med frisk luft, blåser ju alltid ordentligt precis vid kusten. Danskt rågbröd med äggröra, rökt makrill och mandelpotatis. Svensk sommarmat när den är som bäst!  

 


Tanken var att vi även skulle hunnit med en sväng neråt kusten till Simrishamn men tiden räckte inte riktigt till, kanske för att vi inte åkte hemifrån förrän halv tolv?? Men en fika vid parkeringen hann vi iaf med innan vi åkte hem, och lite gos med världens bästa Milla oxå. Så skönt att åka på utflykt o kunna ta henne med.



   


Får se om vi hinner med nåt mer besök dit nu i sommar men annars har vi ett givet utflyktsmål till nästa år.


Av Jessica - 13 juli 2012 08:20

Först o främst - TACK till alla er som kommenterar!!! Trots ganska få läsare hade jag 7 kommenterar när jag loggade in, det värmer att ni tar er tid att lämna ett avtryck   


Känns som om det inte finns mycket spännande att blogga om nuförtiden (precis som om det jag skriver om hemifrån är spännande)... men här i stugan händer det inte mycket. Vi åker liksom inte ens på några utflykter.... men igår gjorde vi ett litet försök vilket resulterade i en oväntad löptur för mig!!


Förutom igår då då vi tog oss i kragen efter frukost och traskade iväg upp till affären några kilometer bort. En riktigt skön promenad och varmt som sjutton när solen låg på, fick tom ta av tröjan och bara gå i linne o knäbrallor!! Det gillar vi såklart! MEN, för det finns såklart ett MEN. På vägen hem såg vi att det mörknade på himlen och att det verkade regna på andra sidan viken,  sa till R att risken finns att vi inte hinner hem innan det börjar regna så vi tog på regnskyddet på vagnen och så drog jag iväg (tur jag iaf hade gympaskor på) med Milla eftersom vi hade lämnat både dynor, kläder och Judits bä bä vita lamm ute.... men trots att jag sprang så fort jag orkade (fick dra Milla efter mig) hann regnet och åskan ifatt mig men hann iaf hem innan värsta regnet kom och fick in allt vi hade ute. Sen fick jag springa och möta R o hjälpa honom med vagnen och efter det var vi båda alldeles DYBLÖTA! Blev till att ta av sig alla (ja jag menar alla) kläder och torka oss så gott det gick. Barnen som satt i vagnen hade klarat sig bättre men bådas tröjor fick bytas, det regnade liksom inte bara uppifrån utan såklart blåste det oxå, R hade tom fått vända vagnen och gå baklänges en bit för att de inte skulle bli alldeles för blöta. 


 

Lite blöt i håret bara....


Men idag ger vi oss iväg på nytt!! Ett längre tur inplanerad till kusten mittemot, trots att jag har spenderat de sista 30 somrarna här i Skåne har jag aldrig varit på Österlen så nu är det dax.... om det bara vill sluta regna alltså. Enl alla prognoser skulle det bli uppehåll idag men utanför vårt fönster både blåser och spöar det!! Men hoppas det ger upp, vi ska ju både käka frukost o fixa fikakorgen så det dröjer nog några timmar innan vi kommer iväg...

Av Jessica - 10 juli 2012 21:22

Regn hade vi inatt så jag trodde taket skulle rasa in.... men det klarade sig som tur var    och det fortsatte även imorse men det var R's tur att ta morgonpromenaden så det gjorde ju inte mig så mycket...


Resten av dagen har vi faktiskt haft uppehållsväder men här nere vid kusten kan det ju bli riktigt otrevligt ändå, för här BLÅSER det ju   och det gillar vi INTE!


Därför fick det bli fika inomhus med härliga familjen Kullén som var här i eftermiddags, vi som annars hade tänkt ta med picknickfilt upp till lekparken här ovanför vår lilla stuga.


 


Judit sur som vanligt när hon inte känner igen situationen sa helt enkelt att "jag vill åka hem när de kommer hit" (och hon sa det när de redan hade kommit).... men sen gick hon och la sig och sova en liten stund och efter det och lite fika funkade det superbra att leka med Julian, dagens födelsedagsbarn förresten. 3 år idag - grattis killen!!! Söta lillasyster är några månader äldre än Vide...


Vad gillar ni Judits frisyr förresten?? Förfärligt tycker jag.... håller ju på och låter hennes lugg växa ut och min tanke är att hon ska ha hårspänne i luggen. Hennes tanke är inte alltid densamma.... 



Av Jessica - 7 juli 2012 20:08

Hade tänkt visa er massor med fantastiska bilder från dagens utflykt MEN nu är det ju så att vi semestrar i Sverige och därför har vi mestadels spenderat dagen i bilen..... och alltså inte gått ut och hittat på kul grejer som egentligen var tanken    för det har ju regnat större delen av dagen!


istället bjuder jag på en supersmarrig salladsdressing som Plutt bjöd på häromdan och som vi hade med oss till dagens bulgursallad.


3 msk olja, t.ex rapsolja

1 msk olivolja med basilikasmak

1/2 tsk honung

1 1/2 - 2 msk senap

1 vitlöksklyfta, pressad

ett stänk vitvinsvinäger

salt & peppar 

vatten


Blanda allt och har i vatten till lagom konsistens, alla gillar ju olika så bestämt därför själv. Vi har gjort det med bara vanlig olivolja här i stugan och det funkar superbra. Har testat med Johnnys senap och det har smakat bra men själv gillar jag skånsk senap så det testar jag nog nästa gång.

 

 

Dagens bild från utflykten, blev picknick i bilen vid parkeringen vid Bosjökloster.... helt "underbart" att sitta bak mellan två skrikhalsar (vill ha mer, vill ha det, är törstig osv).... men hellre det än ute i regnet såklart!

Av Jessica - 5 juli 2012 21:07

Ja, när man har trevligt rusar ju tiden iväg brukar det heta och inget stämmer väl bättre när det gäller semestern.


Torsdag idag och på lördag har vi varit här i stugan en hel vecka redan!

 

En innehållsrik vecka med många besök, nästan så jag tror att Judit undrar vem som kommer imorgon då vi bara ska vara själva...

 

Redan i söndags fick vi besök av fina vännerna fam F som stannade över på vandrarhemmet nere på stranden till i måndags.... Judit o Emmy är lika gamla och leker alltid bra när vi ses även om det går lite för lång tid mellan gångerna. Ett besök vid havet blev det och barnen badade så glatt så men vi vuxna tyckte det var i kallaste laget med riktigt kyliga vindar   

 

  

Söta Lilly är jämngammal med Vide men har redan gått i några månader och traskade glatt runt överallt.

 


 

...och så i måndags eftermiddag kom fam U på besök hemifrån vår by, de har hyrt stuga några mil härifrån och då passade vi på att ses. Judit o Siri fann verkligen varandra på en gång och lekte och busade och läste böcker inne i Judit o Vides säng... sötingar!

 

 

Fam U hade jordgubbar med sig som vi käkade till efterrätt till alla barnens förtjusning! Och efter maten fick alla barnen busa o hoppa runt i mosters o Mickes säng!! Det är det ju ingen som säger nej till...

 

Även i tisdags fick vi besök här i stugan, moster Plutt hade tagit tåget till Malmö och gjorde sällskap därifrån med Kjell o Vonne, mammas bästa vänner sen drygt 40 år tillbaks. Mycket god mat, dryck o umgänge har det blivit i några dagar. 

 

Imorgon ryktas det om regn men det hoppas jag verkligen inte!! Trots det väntar vi till vi ser vad det blir för väder när vi vaknar innan vi bestämmer vad vi ska hitta på. Får även kolla hur det är med Judit. Idag vaknade hon med feber och satt o kollade film hela förmiddagen innan det blev några timmar med vanligt bus. Men feber tröttar, så vid femtiden somnade hon i soffan under tiden vi fikade, och med en chokladboll i handen!!! Och hon sover fortfarande så hon behövde nog vila..... även Vide fick vi i säng före sju vilket resulterade i kvällsmålet med bara 4 vuxna vid bordet. Så lugnt o skönt minns jag inte när vi hade det senast!

Av Jessica - 5 juli 2012 09:51

LYCKA

är när det är så varmt att man kan ta cykeln till badet strax efter fem trots att

himlen inte är klarblå.


  T


Tyvärr kostade det nog på lite med gårdagens uteaktiviteter för idag har Judit feber och är allmänt hängig....



Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards