husnr3

Direktlänk till inlägg 10 januari 2012

Ett gott skratt förlänger livet

Av Jessica - 10 januari 2012 10:53

Ja, det finns många olika sätt att reagera när det oplanerade inträffar!


Idag har jag valt att skratta, eller iaf att varken bli arg eller gråta, vilket kanske egentligen passat bättre.


För att veta vad som hänt, läs nedan.

Kort historia: fetstil

Lång historia: allt


Historien börjar 08.48 då familjen ger sig ut genom ytterdörren, tänker att idag blir vi lite tidiga till dagis men det gör nog inget. Men att få in två barn i bilen samt att putsa bilen ren från nattens 5 centimeter snö tar sin lilla tid och klockan är 9.01 när jag sätter mig framför ratten. Cykelvägen är redan skottad och det är en liten vall men jag tänker att det går nog bra att köra igenom. Sagt och gjort MEN vad konstigt det kändes, behövde liksom gasa lite extra. Svänger ut på vägen och det känns fortfarande konstigt, beror det på att vägen inte är plogad? Släpper ratten men bilen drar inte på nåt håll? Konstigt! Hinner svänga ut på stora plogade vägen innan jag stannar och hoppar ur. PUNKA!


Glad för att jag tagit mobilen med mig (väldigt ovanligt), ringer R och ber honom ringa tillbaks (kontantkort o inte laddat). Under tiden innan han ringer hinner jag gå runt och kolla, PUNKA PÅ BÅDA FRAMDÄCKEN! Vi bestämmer att jag ska köra runt kvarteret och hem igen så kommer R och hjälper mig pumpa däcken hemma (vi har en kompressor ju). MEN funkar INTE! Däcken helt paj! Tanken om sabotage som funnits med ett tag växer sig starkare...


Blir att plocka fram pulkorna (skönt att gå efter två dagars magsjuka (läs: ironi)), glad att vi har glömt "lämna tillbaks" svärmor o svärfars bebispulka från förra året. I med fårskinn och ett barn i varje pulka. Judit är glad att hon ska få åka pulka ända tills vi ger oss iväg och hon inser att PAPPA ska stanna hemma, börjar lipa men det är bara att traska på. På vägen härifrån möter jag en granne som säger att polisen var på vår gata igår så sabotagetanken verkar vara rätt, verkar som om fler än vi är drabbade av några idioter.


Hinner en bit innan telefonen ringer, det är BVC som berättar att dagens föräldraträff är inställd. Blir glad eftersom jag inte riktigt har räknat ut hur jag ska hinna med både det och att hämta Judit vid samma tid utan bil. Blir t.o.m så glad att jag tappar mobilen i snön och när jag tar upp den fastnar mina skor i varandra och jag drattar på ändan!!! Perfekt eftersom jag bara har jeans på mig, bara gilla läget och borsta av. När jag reser mig och ska gå iväg går snöret till Judits pulka av!!! Ringer R igen (ringer upp alltså så han kan ringa tillbaks), ber honom komma o hjälpa mig, orkar ju inte gå hem och hämta andra pulkan. MEN får en snilleblixt efter vi lagt på, som pulkasnöre har vi ett gammalt koppel med spänne, testar att sätta fast det på pulkan och det funkar! Nu är vi på väg igen och Judit har glömt pappa och är GLAD. Och då är jag också GLAD.


Sen kommer vi till dagis och Judit vill som vanligt att jag ska hänga med in trots att dagisfröken (=förskollärare/pedagog) Lena kommer och pratar. Då minns jag att Judit sa igår att hon ville äta på dagis idag så jag frågar om hon vill gå ut i köket och fråga vilken mat de ska få. Det vill hon men hon vill ju att nån ska "hänga med" (hennes favorituttryck). Lena följer nog gärna med säger jag och det köper hon. Så då traskar de iväg utan en endaste tår från Judit.

Mamman blir lycklig för det är första gången på länge.


 


Om nån har någon idé om vem eller vilka det kan tänkas vara som pajat våra däck hör gärna av er till polisen eller ta saken i egna händer, en pinne långt upp i r-ven tycker jag skulle vara ett ganska lämpligt straff. Sådär lagom ont och lite skämmigt (nej då, jag är inte arg eller förbannad, bara liiiite irriterad för det ställer till så mycket extra jobb för att det finns idioter som inte kan skilja på sina egna och andras grejer)



Uppdatering: huset snett snett över gatan verkar ha haft bråk igår kväll och ett antal bilar har fått däcken sönderskurna (enligt skillingaryd.nu). Har pratat med en hyresgästs anhörig samt med fastighetsägaren som inte visste mycket men troligast är att det är en 20-årig son till en av hyresgästerna som har blivit arg. Droger?Bara spekulationer från min sida men jag tycker iaf att det är obehagligt att veta att det finns någon som gått omkring på vår gata med kniv. Kanske ska vi vara glada att det bara är däck som gått sönder?

 
 
Matilda

Matilda

10 januari 2012 13:24

Men Jösses! Vilken historia, sjukt störigt att någon saboterat er bil. Jag hade nog blivit skogstokig om det varit min bil det rörde sig om.
Bättre sätt att börja dagen på kan man ju onekligen önska sig, men några små ljusglimtar tycks finnas där ändå. Den insikten gillar jag, haha!
Alltid något positivt! :)
Lycka till med bilen och hoppas verkligen att ni slipper mer punkteringar.

Kramar-Matilda

http://emma-matilda.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mams

10 januari 2012 14:57

Lennart Klipparn sa idag att han hört att dom hade punkat en massa bilar på Sturegatan. Jag tycker ni skall polisanmäla.Nu syns väl inga fotspår när du trajat runt förstås, men absolut ring polisen. Viktigt för dom att veta alla.
Blir att backa bilen längre in, men var glad för att dom inte repat den.
Tror oxå att polisen kanske har lite koll på ungdomsgäng.......
P & K

 
Sandra

Sandra

10 januari 2012 15:22

Vilken dag! Och vad obehagligt med bilen?!
Hoppas dock att din dag slutar betydligt bättre än den startat.
Kram

http://tassandra80.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna o Wille

10 januari 2012 20:31

Ja jösses vilken start på dagen ni har haft idag.....och vilka idioter som går runt och sabbar bilar så där.

Hoppas dom får tag på idioterna.....!! Tur du kan ha humöret uppe i alla fall...vet i sjutton om jag hade kunnat det :)

Kram kram

 
Malla

Malla

10 januari 2012 21:25

Hej! Vad trevligt att du hittade in till mig :)
Jag vart supernöjd med köket nu,mkt ljusare och finare!
Lite målarfärg gör så mkt och billigt är det också!

http://www.monstermalla.se

 
Jennie-Inredningsglad småbarnsmamma

Jennie-Inredningsglad småbarnsmamma

11 januari 2012 06:51

Vissa dagar alltså! KRAM

http://kampan.blogg.se

 
Ingen bild

Linda

11 januari 2012 10:16

Herregud vilken start på dan !!! Tur det inte var jag !!! Hade garanterat varit ett åskmoln resten av dagen !! Och vilken himla tur att Ralle kunde komma hem och hjälpa dig :) *kram*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 20 april 2016 21:08

Inte för att vi varit på mossen så många gånger men varje gång regnar det mer eller mindre.... Lugnet inne på Naturum finns inte nån annanstans. Att sitta vid de stora glaspartierna och titta ut samtidigt som det nästan är helt tyst förutom...

Av Jessica - 20 april 2016 21:00


Det händer sällan men i år kunde vi sitta ute och äta födelsedagskvällsmat! ...

Av Jessica - 10 april 2016 19:44


Ok då! Kanske lite onödigt då lådan redan är full - men gick inte att låta bli då V verkligen gillar pirater och tigrar just nu. Och så kanske hammare hade passat bättre än ? visseligen men går ju inte få allt. ... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:49

Låter bilderna tala för sig själva! Mysigt kul o rätt dåligt väder... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:44

Veckan innan påsk i mars hade vi riktigt vårväder och hängde ute och njöt! ...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards