husnr3

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jessica - 24 oktober 2011 20:45

Efter veckor av spänd förväntan var det så dax i lördags. För vår återträff med klasserna från nian alltså!


Hela 21 år sen vi sågs senast - fattar ni vad tiden tagit vägen ! Det gör iaf inte jag.


En helt underbart rolig  kväll som tog slut alldeles för fort och inte hann man med att prata med alla heller, kanske lite mitt eget fel för jag hamnade med några av tjejerna från egna klassen och vi satt och tjötade i flera timmar, särskilt jag och Lisbeth!


Blev bara en del rätt dåliga kort men här är vi tjejerna från vår klass som var där ´(minus Ann-Sofie som höll i trådarna). Alla var sig lika tycker jag och det fanns nog inte nån som jag inte kände igen. Tror vi blev 45 st totalt från alla tre klasserna och 17 var vi från vår klass, 10 som inte kunde komma.


 


På slutet av kvällen fick jag kvällens konstigaste komplimang oxå (tror att det var lite symptom på "där alkoholen går in går vettet ut") då en av killarna sa till mig att jag var snygg, följt av att han sa att jag alltid var så snygg när vi gick i skolan så varför tog jag inte bättre hand om mig nu?! Ja det kan man ju undra - ful som stryk eller vad han nu menade.... babbel babbel babbel som inte betydde nåt men jag hade lite kul åt det. Vad jag med bestämdhet vet är att han aldrig sa nåt till mig om utseendet när vi gick i skolan, tänk att vissa saker tar över 20 år och för många öl innan man vågar säga...

Av Jessica - 23 oktober 2011 16:20

Lika smidig som Judit var de 2 första åren i sitt liv, lika omöjlig har hon nu varit i en dryg månad och det är så tråkigt även om jag vet att det är del av hennes utveckling.... och att många andra är likadana. Eller värre!

 

En unge som lipar konstant hela dagarna och som får utbrott, kastar saker eller pekar mot en och säger nej nej nej när man säger emot henne är vardagsmat numer och det är inte kul, kanske känner ni igen i vissa detaljer? Det enda vi får säga att hon är bra på mitt i det dåliga är att hon fortfarande håller låg ljudnivå och inte skriker. Alltid något.


Bara idag har hon missat att vara utomhus 2 gånger, dels missade hon förmiddagens tipspromenad för hon vägrade ha mössa på sig och nyss missade hon en stund i lekparken för att hon vägrade låta mormor ta på henne jackan (hon ville att jag skulle göra det). Kanske är jag lite hård och jag vet att man ska välja sina fajter för att hela dagarna inte ska bli en fajt men att låta en 2-åring få välja själv vem som ska hjälpa henne hela tiden (för det var inte första gången) nä det går jag bara inte med på! Sen mängder med andra tillfällen när hon varit tjurig och tvärtom. Bl.a kan hon stå i hallen flera minuter och ropa bära bära bära och vilja bli hämtad istället för att gå 2 meter in i vardagsrummet och sätta sig i soffan där hon har både gosen och tutten!


   Men visst finns det stunder när hon är go, lugn och bara söt oxå. T.ex när hon själv bäddar på golvet och lägger sig och sover middag.

Av Jessica - 22 oktober 2011 11:20


Här är lite av gårdagens shopping!


Jackan på Lindex fanns inte så det blev en från HM istället, och brun blev det istället för svart. Enda jag inte gillar är att det var "guldspänne" men för 400 kr kan man inte vara för petig.


      

Två långa koftor från MQ på halva priset.



Festkläderna till ikväll är betydligt snyggare på än bilden visar, jag har väl kanske inte ansträngt mig för att hänga jackan så noga. Till det blir det iaf svarta lite blanka byxor och ja, vad jag ska ha på fötterna vet jag verkligen inte. Tror ni det blir snyggast med stövlar, pumps eller converse?   


Utöver detta fick jag med lite mer baströjor till mig och så presenter till de två bebisarna i tjejgänget som jag ännu inte hunnit uppvakta, Alve 6 månader och Elmer 1 1/2 månad!

Av Jessica - 21 oktober 2011 22:45

Det blev en tur till Värnamo i eftermiddag.... skulle hämta glasögonen och försöka hitta nåt snyggt till morgondagens klassfest (21 år sen vi slutade) och det gjorde jag. Plus mängder med andra kläder!!!! Det blir ny provning på söndag och så får jag se hur mycket jag kan behålla.... fast just nu önskar jag att jag vore gjord av pengar!! Men så tänker jag som så att jag egentligen hade tänkt köpa ett par nya skor till festen och eftersom jag inte gjorde det så sparade jag ju typ 1000 kr som jag kan lägga på annat.... och en blus till festen behövde jag ju så den räknas väl inte, och så blev det väl kanske inte så mycket helt plötsligt eller!?


Uppdaterar med foton senare som sagt...

Av Jessica - 21 oktober 2011 07:30

Nu verkar hon frisk igen den lilla stumpan efter några dagar med feber och en febertopp natten mellan tisdag och onsdag då hon ryckte till och vaknade jätteledsen flera gånger.   


Nyss kom hon upp och ville ha en macka med "leverpastin", ett bra tecken att allt är OK. Jag som tyckte det var i tidigaste laget frågade henne "men lilla stumpan, ska du inte sova, vet du vad klockan är?" Judit svarade: rätt så mycket...... ja så kan man ju oxå uttrycka det när det är dax att gå upp   


Så nu sitter hon i tv-soffan med en macka och jag kan fortsätta en stund till framför datorn. Dagens planer är enkla, en tur till mataffären för veckohandling och sen babysim med Vide (Ralle) i eftermiddag, sen åker jag efterlängtad shoppingsväng till stan i efter det och sen är det FREDAGSMYS! Idag blir det enchiladas till käk och sen mys, inget godis!

Av Jessica - 20 oktober 2011 22:00

Syrran ringde för en timme sen och ville ha hjälp med ett tal, mattenörd som jag är kunde jag såklart inte låta bli att sätta igång de små grå - fick surfa lite och höll på pinsamt länge men till slut så...


Det går ett gäng getter och ett gäng höns i en hage, tillsammans har de 22 huvuden och 58 ben, hur många getter resp höns är det??


Kom på svaret rätt snabbt men uppgiften var att ställa upp ett ekvationssystem och det var lite knivigare.


Så här blev det tillslut iaf:

x +  y = 22
2x + 4y = 58
 
y = 22 - x    

4y = 58 - 2x                

för att lösa ekvationen måste man har lika många y på båda sidor vilket ger:

4y = 88 - 4x

4y = 58 - 2x


sätt y = y

 88 - 4x = 58 - 2x
 88 -58 = -2x + 4x
 30 = 2x
 x = 15
 
Test 1:
 15 +  y = 22
y = 7


Test 2
 30 + 4y = 58
4y = 58-30
4y = 28
y=7


Fattar ni?

PS. under tiden jag tänkte fick hon ringa efter experthjälp i form av Ralle yngre bror David 18 år - han löste en mycket knivigare fråga. Enkelt för nån som går "Natur"


 


Av Jessica - 20 oktober 2011 13:29

20:e oktober, pengar på kontot och jag är sugen på att dra till stan (ensam) och shoppa! Istället hänger jag i ett litet, stökigt renoveringssmutsigt litet hus med ett sjukt och ett friskt barn samt en understimulerad hund i tonåren! Avundsjuka?


Idag har jag fått 40 minuter för mig själv innan barnen vaknade, sen har jag (kanske inte i den här ordningen men...) dammat och dammsugit, matat barn, bråkat med annat barn, tappat tålamodet 17 gånger för att annat barn inte kan prata utan bara pipa, lagat middag (blev inte särskilt gott), varit nöjd med att den inte så goda maten iaf blev till många portioner att fylla frysen med, haft ett pedagogiskt och förklarande samtal om Excel med en äldre person vilket slutade med att jag ändå fick göra jobbet själv, lekt med barnen en stund, tränat Vide på att ligga på mage (vilket han börjar gilla) och lite annat oxå.


   

I hoppgungan för första gången, busiga storasyrran hjälpte mig!

Syskonmys!


I eftermiddag ska vi play-doa här hemma för första gången, ska precis ut i köket och fixa iordning degen. Salt och alun är inköpt!

Av Jessica - 19 oktober 2011 21:20

Igår hade vi dubbelt firande här hemma (ja inte direkt firande men två som fyllde år). Dels mannen som vi ju firade i måndags och så vår underbara Milla som fyllde 1 år!! Fattar inte att det är 10 månader sen vi hämtade henne och då var hon ju bara en supersöt och ullig liten vovve!.


Vi "firade" med att gå sista omgången på hundkursen och igår var absolut sämsta gången av alla, en Milla som var enormt ostimulerad och okoncentrerad och en matte med dåligt med tålamod. Betyg på hela ekipaget blir lätt -3 av 5!


    

Då och nu - några kilos skillnad men en vovve som fortfarande är lika lycklig varje gång hon får sitta i knät!



  

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards