husnr3

Alla inlägg under september 2011

Av Jessica - 15 september 2011 09:33

Om en liten stund ska vi ge oss iväg till Småfolket och jag hoppas bara att där finns några mammor som kan ge mig styrka! För annars är risken stor att det blir ett mindre atombombssläpp här hemma före lunch..........


.... är på dåligt humör! Minst sagt!! Inte blir det bättre av att Judit o Milla hänger efter mig i trasorna vart jag går - fast just nu är de i hallen och sitter/ligger still. Kanske för att jag SKREK åt dem för några minuter sen (och ja, jag har redan dåligt samvete) .

 

Känns som att jag går här hemma och är nån j-la hushållerska, varanda dag den andra lik med PLOCK PLOCK OCH ÅTER PLOCK, dammsuga, plocka undan disken, ta fram mat, tvätta, tömma luftavfuktaren(varför kan inte mannen göra det nån gång?), hänga tvätt, plocka ihop tvätt, vika tvätt osv osv.... samtidigt är jag väl medveten om att jag har en fantastisk man som fixar och donar de stunder han inte är på jobbet!!


Dax att lämna.... Vide ligger o skriker på golvet,o Judit försöker trösta.  Milla har varit där och slickat honom i ansiktet igen!!! Och jag har återigen SKRIKIT på henne! Inte pedagogiskt jag vet men ibland orkar man inte...


Hoppas ni har EN BRA DAG därute!


kram jessica

Av Jessica - 14 september 2011 07:26

Igår ringde de från dagis!


Nu är det mindre än 3 veckor kvar innan storskruttan ska börja där!! Spännande men tror att det kommer att kännas konstigt att inte ha henne hemma hela dagarna - och har en känsla av att det blir en mamma med tårar i ögonen som lämnar i början...


Inskolningen börjar må 3/10 mellan 10 & 12 och då är det R som ska vara med för jag är på jobbet då. Sen blir det hela tisdan, onsdan och torsdan den veckan och sen har jag inte så bra koll efter det... tanken är iaf att hon ska gå 5 timmar om dagen just ti-to, på måndagar ska hon vara hemma med pappan och på fredagar ska vi ha mysdagar (hahhaha hoppas på det iaf).

Av Jessica - 13 september 2011 21:20

Ibland tror jag att gränsen mellan idioti och att vara normalfuntad är ganska tunn... eller varför har man återigen spenderat knappa två timmar utomhus i halv storm och hällande regn!?



Har alltså varit på hundkurs idag igen och med vår vanliga otur så blev vädret sämre och sämre ju längre kvällen led.... sitter således med kalla fötter och frusna armar framför datorn.


  

 Judit o Milla i dec 2010 - så små de var båda två!


Men vad gör man inte för sin hund? Behöver väl inte påpeka att vi båda tycker att det är jättekul med hundkurs...

Av Jessica - 13 september 2011 18:02

Ja, idag var det min tur att gå till tandhygienisten igen - går några gånger om året och flourlackar!! Så är det när man har sämre tänder...


Fick ta med båda barnen och vad hände? Jo, Judit lipade, som vanligt, nu för tiden alltså. Det räcker med att någon tittar för länge på henne, eller, gud bevars, pratar med henne....


Idag stod hon kvar ute i väntrummet och då frågade Ninni (tandhyg) om hon ville leka där eller komma in och det räckte för att hon skulle börja lipa!!! Som tur var löste sig allt ändå, jag fick hoppa ner från stolen och hämta henne och så fick hon stå bakom tandläkarstolen och hålla mig i handen hela tiden -  då var hon DUKTIG! Stod tyst säkert 20 min med tutten i munnen och sin hand i min - gullungen!


Nästa vecka är det Judits tur för "första" besöket på Folktandvården - hoppas det går BRA!?

Av Jessica - 12 september 2011 19:51

Igår blev vår lille kille hela 4 månader!


Tiden bara rusar iväg....


Det är en ganska aktiv krabat vi har, har precis börjat att göra försök att vända sig från rygg till mage men inte lyckats riktigt än. Gillar att sitta rak i ryggen och lyfta huvudet och älskar när man pratar med honom. Kan ligga och skratta och prata för sig själv långa stunder och "svarar" givetvis även när man själv pratar med honom.




Har fått smaka gröt för första gången idag och det gick jättebra, högg som en kobra efter skeden ( i motsats till Judit) och verkade gilla det. Imon blir det en ny portion...

Äter ersättning en eller två gånger om dagen och resten äter han "på pricken" som Judit säger. Sover hela nätterna till mellan fem och sex nån gång, lägger honom vid tiotiden i vaggan och då får han även mat sista gången. Brukar somna om efter första matningen och sova tills jag väcker honom nån gång mellan nio o elva! Annars har vi inga bestämda mat eller sovtider än utan det blir som det blir...


Är över huvud taget en alldeles underbar liten individ som knappt har varit ledsen nån gång sedan han föddes, har aldrig behövt vagga honom till sömns i vaggan eller bära honom i famnen (ja, jag vet att jag inte skulle skrivit det för nu blir det väl värre) utan han hänger med överrallt och är go o glad. Nyfiken och vänder sig om efter ljud, t.ex om han ligger i tv-soffan.


 

Längd: 66 cm

Vikt: 6560 g

Huvudomfång: 42 cm

(ungefär lika stor nu som Judit var vid 6 mån)

Av Jessica - 12 september 2011 19:08

Att gå hemma med två små barn, ha en underbar men inte alltför väluppfostrad vovve och dessutom lägga nästan all fritid på en tillbyggnad kan göra att vem som helst tappar humöret och sugen!! Detta hände mig i förr-förra veckan och jag var sur, grinig och allmänt nere i flera dagar vilket inte är likt mig!!


Efter att ha tagit mig ett snack med maken tycker jag iaf att det vände och vi hjälptes åt i flera dagar med det mesta men sen kom flygkraschen i Ryssland och jag blev lite nere igen, klart man tänker på barnen som förlorade sina föräldrar och mest på Stefan Livs två små söner som är i ungefär samma ålder som vår Judit...


Och idag har jag varit lite ledsen och nere igen - det hände nämligen en olycka här på förmiddagen så jag har känt mig som en riktigt dålig mamma!!  Hade varit ute på promenad, kom hem till gatan o Judit ville kolla på traktorn som körde runt med sand till vägarbetet.......... placerade henne på en grindstolpe och låste barnvagnshjulen (trodde jag) medan jag platsade Milla. Vad händer???? Jo, vagnen rullar iväg, ner från trottoaren och välter - med Vide i!!!!!!!!!!! En ledsen kille, en helhispig vovve och en liten tjej sittandes på en stolpe!


Verkar dock inte som om han tog nån större skada - just nu ligger han på golvet och försöker vända sig från rygg till mage för första gången .

Av Jessica - 12 september 2011 17:00

Ja, i lördags var det dax för stora kalaset för min lilla plutta som fyllde hela 2 år i torsdags!!


 


På det stora KAKKALASET bjöd vi på följande små godbitar:



  

Kolasnittar

       

Mockarutor  Dammsugare  Dumlekakor


   

Vanliga kanelbullar & chokladbiskvier


   

Enkla o goda cornflakeskakor (recept kommer snart)


        

Chokladbollar x 3 och Mormos syltkakor samt Nötchokladrutor

Och sist men inte minst Rulltårta med Nutella o banan - men denna blev så sjukt misslyckad att den inte ens får komma med på bild här!!!

Men nån Tårta blev det inte. Det behövdes liksom inte och så är jag ju inte särskilt förtjust i tårta heller...



Den roligaste kommentaren kom från Ralles 89-åriga farmor som trots att hon hade varit på många kalas i sitt liv aldrig hade sett ett sånt kakbord - det tog jag som en komplimang!!

  

Gammelfarmor Anna-Lisa med Vide

  

Farmor och Vide


Judit var i sitt esse och ÄLSKADE PAKETEN!! Dock fick hon så många att hon inte ens orkade öppna alla!! En trehjuling fick hon, testade den ute men lilla fegisen tyckte att det var lite otäckt... får väl se hur det går nästa gång vi testar! Flera CD-skivor, mängder med böcker och några pussel fanns det oxå i paketen. Serviser i både plast o porslin för vår lilla köksa gillades mycket och även paketen med LEGO DUPLO föll i smaken.... nu har jag nog glömt nåt men det gör inget för jag har skrivit ner allt hon fick i ett särskilt block.


      

Judit i fina Pippi-väskan och farbror David med Vide


Av Jessica - 10 september 2011 11:02

Idag är det kökstjänst som gäller för hela slanten, förutom ett gästspel med toastädning då förstås!!


 

Jag iförd retro-förkläde från Lagerhaus


R är iväg o bowlar, Judit på utflykt med moster o Micke och själv lagar jag mat till morgondagens dop så vi kan ha en slapparmorgon imon istället.


 

De tre hjälpredorna: Lillo, Tiger o Nallen


Vid tre kommer kalasgästerna, kakor o bullar är klara och finns i frysen hos svärföräldrarna, R tar med dem när han kommer hem vid halv två-tvåtiden.


 

Liten pojke hjälper till...


Ha en bra dag på er därute!


Kram Jessica

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards