husnr3

Alla inlägg under december 2010

Av Jessica - 9 december 2010 17:22

Nu har vi lånat hem en dator så att jag kan uträtta en del viktiga ärenden till vår egen är fixad, tyvärr har jag ju inte tillgång till så många av de bloggar jag brukar läsa så är det nån som läser här så lämna gärna en kommentar så att jag kommer åt er blogg.


Idag har varit en ganska jobbig dag med både väldigt positiva men oxå väldigt negativa känslor och hela jag, både fysiskt och mentalt, mår sådär.


Vet inte om Liten kände på sig vad som skulle hända idag för hon har sovit hur kass som helst och hållt både mig och R vakna i omgångar inatt. Så det var två trötta föräldrar som steg upp imorse, R betydligt tidigare än mig!


Strax före nio åkte jag till hans jobb och hämtade honom och sen for vi iväg till Värnamo för ultraljud!! Det är bara 1 bebis som väntas här i huset och det är vi glada för, med en Liten oxå (som ju förresten blir Stor nu) känns det som att det räcker...


Fick BF flyttat från 9:e maj till 7:e och det känns inte heller fel, med Judit blev vi flyttade tre dar åt andra hållet. Inte för att det spelade så stor roll för hon kom ju tre veckor för tidigt.


En busig liten krabat är det i magen iaf, han (ja, vi tror på en kille även denna gång - kan inte ha mer än fel) hade först ingen lust att vända på sig trots bunkade på magen och att jag fick ligga på sidan. Till slut fick jag gå upp och tömma blåsan för att utrymmet i magen skulle ändra på sig så att barnmorskan kunde ta sina mått.


Efter sjukhusbesöket åkte vi vidare till nästa ställe som var betydligt tråkigare som ni förstår, till veterinären. De var supersnälla och vi fick ett rum där Moa fick lugnande vilket tog ner tempot och hennes orolighet lite grann. Ögonen rullade bakåt och de blodsprängda vitorna kom fram men ligga ner det ville hon inte. Efter en halvtimme eller så lämnade vi henne där så att hon skulle få sin sista spruta och sen somna in. Varken jag eller Ralle kände att vi orkade vara med och jag kan bara hoppas att hon inte kände på sig vad som var på gång. Att sitta på golvet och kela med henne var iaf ett bra sätt att ta farväl på och även om det är jobbigt känner jag ändå att det på sikt var det bästa beslutet för hon levde inget riktigt värdigt liv nu de sista veckorna. T.ex igår när R kom hem från jobbet stängde vi in Moa i vardagsrummet och där satt hon och kollade på och medan resten av familjen var i köket...


Väl hemma tittade jag igenom tidningen och såg en dödsannons på en kille som var lika gammal som jag, med familj och barn. Helt plötsligt fick livet lite annat perspektiv och jag kände att hur ledsen jag än är för Moa ska man vara glad för det man har, en ny bebis på väg och en alldeles underbar och stor familj!


TACK även till alla som har lämnat kommentarer här, på fb eller i verkliga livet. Ni ska veta att det känns skönt att veta att många bryr sig.


KRAM på er alla!

Av Jessica - 8 december 2010 16:17

Tänk vilken tur att det finns snälla och datorkompetenta vänner som erbjuder sin hjälp (TACK Anna o Arvid).... så nu ska det försökas lagas på lördag...


Till dess blir det lånedator i form av en gammal bärbar så några bilder kan jag nog tyvärr inte lägga in, kanske blir det inte heller så mycket bloggat i några dar. Det vet man ju aldrig?!

Av Jessica - 8 december 2010 13:30

Idag blir Liten hela 15 månader - var har tiden tagit vägen?


  • Väger 9710 g och är 81,5 cm lång, dvs längre än "normalkurvan" men väger mindre.
  • Sitter inte still långa stunder på dagarna men har inte börjat springa än utan går för det mesta.
  • Sedan några veckor tillbaks pratar hon en hel del, yummie yummie är nog det vanligaste ordet men hon kan säga även mamma och pappa, bok, banan, borsta tänderna fast på sitt eget språk såklart! Det senaste hon lärt sig är att säga Tiiige (=Tiger).
  • Somnar förhoppningsvis runt halv åtta på kvällen och sover till åtta på morgonen, dock har senaste veckan inneburit att hon vaknat varje natt och varit ledsen så då har hon fått komma in och sova hos oss.
  • Äter väldigt dåligt, förutom tomtegröt och välling eller pepparkakor förstås!

bild kommer när datorn inte strular mer....

Av Jessica - 7 december 2010 19:02

Idag kan jag lugnt konstatera att detta är på väg att bli en riktig skitvecka!!!!

 

Förutom beslutet om Moa har vi nyss upptäckt att det senaste halvårets foton är raderade!!!!!!

 

Vår dator har krånglat en massa på sista tiden vilket gjorde att vi beslutade oss för att bränna ner alla foton på en CD-skiva. Efter att både jag och R kollat på skivan ett flertal gånger för att säkerställa att bilderna verkligen låg där raderade vi dem från hårddisken på datorn!


Och nu finns inga bilder på skivan längre!!! Fan, helvets jävlar och skit.... inte ens de orden räcker! Testade att ta en lugnande promenad istället men det var ju svinkallt ute så det blev bara att ut och vända...


Skulle även ladda ner lite foton för framkallning inför ett julklappsprojekt (nej, ingen kalender) och vad hände? Jo, efter fyra nedladdade foton hängde sig skiten!!


Om nåt bra har hänt idag? Ja, min MALIN har äntligen kommit hem... hoppas vi kan ses i veckan!

 

Ska försöka ta resten av kvällen till att lugna ner mig... och R ska ringa nån kompis som kan det här med datorer. Kanske allt löser sig? Tips tas TACKSAMT emot.

Av Jessica - 5 december 2010 20:30

I helgen har vi fattat ett tråkigt men nödvändigt beslut... och det är att ta bort min älskade lilla Moa.


Ni som har djur vet hur jobbigt ett sånt här beslut kan vara och hur ledsen jag är just nu. Samtidigt har vi varit medvetna om att vi har henne på "övertid" och sen Judit föddes har vi kanske bara räknat dagarna vi kan ha henne kvar. Men ändå är det inget man vill tänka på...


För er som inte känner vår Moa så är problemet att hon har väldigt svårt med andra än familjen och att hon både kan bitas och nafsa om någon kommer för nära. Nu känner vi att detta begränasar både hennes och vårt liv och nu i helgen har hon t.ex fått tillbringa större delen av tiden instängd i vårt sovrum och det är inte så vi vill ha det.


Att lämna bort henne till någon annan känns inte heller som ett alternativ, hon skulle dock fylla 12 till våren och att få någon att börja om och lägga tid på en så gammal hund känns inte rättvist mot någon.

Av Jessica - 5 december 2010 16:48

Helgen har verkligen gått i matlagningens och bakningens tecken här hemma i stugan. Vi gillar ju båda att laga mat och nu i helgen har R även ägnat sig åt bakning, pepparkakor är verkligen hans grej!!


    


I fredags blev det laxpasta med räkor när Jill och Martin var här o hälsade på, recept kommer...


Sen har vi hunnit med att baka långpannebröd, fröbröd, hästskor, pepparkakor, wokat, gjort en omgång misslyckad tomtegröt och en stor omgång köttbullar och så en köttgryta. Kvar är lite pizzabitar som ska frysas in och bjudas på när det är dax för julmys + ett nytt försök med tomtegröten!


  

Av Jessica - 5 december 2010 16:44

I fredags gav jag, mamma och Judit oss iväg vid halv tio för en heldag på stan med diverse julklappsinköp.


  


Det har ju öppnat så många olika "nya" affärer nere på stan och det är så mycket mysigare än att gå inne på otäcka A6!! Bl.a blev det ett besök på en av mina favoritaffärer, Granit. Skönt att slippa åka till Stockholm om det är nåt särskilt man behöver...


Kan ju givetvis inte skriva här just vad det var jag köpte men kan iaf säga att jag inte har många inköp kvar så någon julstress känner jag inte. SKÖNT!


  


Förmiddagsfika på Wienerkonditoriet


    

En del av inköpen, har redan varit i bilen med en omgång!!

Av Jessica - 2 december 2010 11:49

För flera veckor sen fick vi två rabattkuponger på blöjor men på nåt konstigt vis lyckades dessa försvinna.....


Antog att vi hade slängt de i pappersinsamlingen men varken jag eller R orkade leta men idag fann jag lite extra energi.


Tömde ut hela innehållet och efter tre minuters letande hittade jag mina kuponger!! Värda 90 kr tillsammans.


Hur hade ni gjort, letat igenom pappersinsamlingen eller köpt blöjor till ordinarie pris?? Var jag snål eller smart??


Uppdatering: åkte och veckohandlade på den lokala affären, givetvis fanns inte just Active fit-blöjan där så jag tog ett annat paket från samma tillverkare och tänkte att det nog går att använda kupongen ändå men tji fick jag!! Då blev jag rejält sur...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards