husnr3

Alla inlägg under november 2010

Av Jessica - 18 november 2010 09:12

Gjorde misstaget att lämna Liten ensam med frukostmacka & hund i köket i några minuter.


När jag kom tillbaks var smörgåsen puts väck!!


Frågade Liten om smörgåsen var i hennes eller hundens mage - hon pekade helt nöjt på Moa!! Fortfarande för liten att förstå när man inte ska berätta sanningen....


Gjorde en ny smörgås och bröt i mindre bitar, inga problem att få henne att käka den. Gav hennes sista biten och frågade om hon eller Moa skulle få den. Återigen pekade hon på Moa som då fick resa sig från sin plats på mattan. Men nej, nu lurades Liten och stoppade in mackan i sin mun istället.


Kvar på golvet satt en alldeles utsvulten Moa!

Av Jessica - 17 november 2010 20:36

Kan bara meddela att gårdagens halvfärdiga bakverk får förbli just det - halvfärdiga!!!!!!!!!!

 

Den hemmagjorda mandelmassan man tryckte ut i aluminiumformar (och ni vet inte hur j-la svårt det  var) har FASTNAT! Så nu åkte kakorna in i frysen så jag får fundera på om jag ska göra färdigt de ändå och servera med sked eller om jag ska slänga dem och göra en vanlig mördeg istället.


Så mycket godare med mandelmassedegen så jag tvekar att kasta dem - hur skulle ni gjort??

Av Jessica - 16 november 2010 22:07

Efter den långa lunchsömnen (2 1/2 timme) och sen lite käk var Judit och jag redo för att börja med årets julbak.


  


Blev en omgång chokladbröd (tror jag de hette) innan R kom hem och nu ikväll har vi bakat bullar och startar en omgång med nöt & nougatkakor, tyvärr blev de senare inte riktigt klara för Liten ville INTE sova...


     


          


Emellan hann vi med kvällsmat oxå, tacos fast det bara var en vanlig tisdag. Första gången Judit fick smaka tacochips och det gillade hon - hoppas bara att magen oxå gillade!?

  

    

Hoppas de här kan bli färdiga ikväll, ska på en nötkolakräm oxå!

Av Jessica - 16 november 2010 14:18

      Efter en halvjobbig natt, Liten har varit täppt i näsan och körig i magen några dagar nu och fått sova i vår säng, gav vi oss iväg till Småfolket i kyrkan i förmiddags. Lika som vi gör i stort sett varje tisdag.


Idag var det nog nytt rekord, minst hälften av alla mammalediga i byn måste varit där - 25 mammor med barn var vi nog. KUL men lite trångt...




Två bilder från när vi var där för några veckor sen.... idag busade Judit i rutschkanan med 5-årige Douglas, tror t.o.m att hon försökte pussa honom. Ska ju börjas i tid...


Nu ska jag leta reda på nåt gott kakrecept som vi kan baka i eftermiddag, Judit har sovit i 2 1/2 timme så hon borde vakna snart!

Av Jessica - 15 november 2010 18:08

I slutet av oktober väntad och väntade och väntade jag - på november!! För då hade jag bestämt att jag skulle börja spela julmusik...


Och nu är det helt plötsligt mitten av november och det är bara att börja nedräkningen, eller i mitt fall nedräkningarna. Har nämligen inte bara julafton att se fram emot!


  • Först längtar jag till torsdag - då åker vi till syster yster och sambo! Bara några dagar kvar.
  • Bara några veckor kvar till första advent...
  • Sen längtar jag till 7/12 för då kommer extrasystern hem från USA.
  • Bara drygt 5 veckor kvar till julafton och då kommer tomten - mysigt!
  • Och sen bara ytterligare en vecka innan syster o Micke kommer hem och vi firar jul igen!

Och julmusik spelas det för fullt här hemma om dagarna, i veckan tänkte jag börja med julbaket. Blir nog bara bullar i och för sig - gillar inte lussebullar så det hoppar vi iår! Men nån god kaka blir det nog hoppas jaj, nån som har nåt tips?


Längtar ni till jul??


Av Jessica - 14 november 2010 21:30

I fredags var jag en snabbvisit i Värnamo och shoppade lite och passade även på att äta lunch med Wille och Anna i deras nya hus.


Fint är väl det minsta man kan säga, gott om förvaring och väl utnyttjade kvadratmetrar. Än så länge mycket flyttkartonger men om ett tag blir där säkerligen riktigt hemtrevligt och undanplockat...


Kul att se hur mycket som skiljer från ritning till verklighet oxå. På ritningen såg köket gigantiskt ut men det var det inte i verkligheten. Nu såg köket mer ut att passa ihop med resten av huset även om det var stort, men min favorit var nog det som ska bli matrum... ett rum i vinkel mellan kök & vardagsrum med två stora öppningar. Svårt att förklara ju men så hade jag inte alls föreställt mig det...


Hoppas att jag blir lika glatt överraskad av vår tillbyggnad - när och om den blir av. Att bara titta på en ritning säger kanske inte så mycket??


  

En bestämd liten kille som käkar lunch!



Av Jessica - 14 november 2010 18:55

Idag har vi haft en alldeles vanlig söndag här i vår familj. Nästan iaf, Liten har sovit hos mormor inatt så vi var alldeles ensamma på morgonen, förutom Moa förstås.


Tipspromenad på förmiddagen, 10 eller 11 rätt tror jag det blev...


Sen har vi ätit en härlig middag, coq au vin som varmt kan rekommenderas och till efterrätt pappas favorit - ostkaka! Någon pappa mer än R hade vi inte att fira idag då min pappa inte lever längre och svärfar var bortrest. Därför bjöd vi in mormor på middag istället.


Lite nytta har det oxå blivit, R har satt upp täcklisterna över kyl & frys samt fixat till toadörren så att den både går att stänga och låsa. Inga mer orangea Stadium-kassar utanför som betyder upptaget när det är släktkalas alltså!


    

Kollar när min pappa snickrar!


      

Förra veckan grät jag när man satte på dammsugaren, nu använder jag den som hårtork!



Nu blir det snart Gossip girl på TV!


Och just ja, lite presenter till R blev det ju oxå. Som sig bör på fars dag - strumpor!! Och sen ett nytt baklyse till cykeln, han tappade sitt i snön i förra veckan och det gick inte att hitta...

Av Jessica - 14 november 2010 09:21

Igår hade vi som vanligt en helspäckad lördag!


Klockan var satt på väckning vid halv sju men redan vid sextiden vaknade både jag och R, som tur var inte Judit (hon sov i vår säng) så R kunde bära in henne till sig...


Själv låg jag kvar i sängen och drog mig till åtta medan R for iväg en stund tidigare för bowling, igår var de i Hjo och dubbelmatchade. En förlust och en vinst, ungefär precis som de hade räknat med.


Judit tog sovmorgon till nio då jag väckte henne och sen blev det frukost och bus innan regnstassen åkte på och vi gav oss ut på "morgonprommis" med Moa innan vi for iväg till bowlinghallen för match vid elva. Klar vinst blev det för oss med 14-6 men själv spelade jag uselt igen!!! 656 - 888 - 695 är säsongens hemmaresultat - och jag som brukade vara en stabil spelare!!


Eftermiddagen bara slöade vi och på kvällen for vi till mamma som bjöd på middag, stekt potatis & panerad schnitzel hade vi beställt och till efterrätt fruktsallad. Åt för mycket som vanligt men det var SÅ GOTT!


Idag blir det tipspromenad och sen söndagmiddag här. Skulle bjudit på stek men när vi öppnade paketet (hade fått steken) var det inte bara kött utan även ben och då räcker den inte - så nu ska det bli coq au vin istället. Har bara lagat det en gång förut så vi får väl se hur det blir?

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards