husnr3

Alla inlägg under september 2010

Av Jessica - 5 september 2010 09:59

Ja, så var det då dagen efter den stora festen!


På det hela taget en väldigt trevlig kväll, bara tråkigt att vi fick dålig mat nånstans - men tur att det bara var Ralle som åt av den. Hahahaha


Kvällen började vid fyra då vi alla träffades uppe vid Sörgårdsskolan för lite gemensamt mingel med öl & cider.


Sen blev det till att fara iväg till resp förrätt, vi fick åka till Marie Pillo och, för dagen, Sabbe. Dit kom även Mathias o Hanna och vi spenderade nån trevlig timme ihop och åt o drack gott. Stora smörgåsbakelser bjöds det på! Mumsigt värre!


I år hade vi verkligen tur med lottningen och varmrätten skulle intas bara några hus bort, ovanför Systemet hos Thom och Siri, en kompis från Stockholm. Som förra året träffade vi på två riktiga bekanta, Koffe o Mia och även här bjöds det på riktigt gott käk. Fläsk & svampgryta med ris och sallad. En av mamma Gunnels klassiker (hans mamma heter oxå Gunnel) fick vi veta! En stund med riktig karaoke hann vi oxå med - och när Thom satte på Kom hem med Barbados kunde jag inte hålla mig utan körde soloshow!!

 

  


OBS! Blöjbytspaus... pappa ville inte så det blir jag... återkommer....


Efterrätten hade vi iår, liksom förra året, och i år fick vi besök av Sara S & Fredrik samt Sara A & Christer. Efter alla om o men så blev det till slut Missisippi mud pie som stod på bordet, allt hade jag fixat tidigare på dagen så det vara bara att fixa drink och kaffe innan gästerna kom. Kan inte säga annat än att efterrätt är smidigt!!


  


Tiden går som sagt fort när man har trevligt och helt plötsligt var det dax att öppna sista kuvertet och få veta att det var till golfkrogen vi skulle bege oss runt niotiden. Drinkbiljetter & korv-biljetter till oss alla låg i kuvertet så att vi skulle klara oss hyfsat länge iaf....


Weine & Annelie höll show och många dansade, själv var jag inte på riktigt partyhumör utan hängde mest och tjötade lite med folk. Vi var nog oxå bland de första som åkte hem vid tolv och det var nog lika bra det.... idag är det ju stort kalas och pappan i huset har just vaknat till liv!

Av Jessica - 4 september 2010 08:39

Ja, så var det hänt!


Första köksskåpet barnsäkrat!


Nu först återstår två badrumsskåpsdörrar och sen får vi se vad hon ger sig på...

Av Jessica - 4 september 2010 07:27

Idag är det dax för årets stora event, cykelfesten!


Vi har fått efterrätt på vår lott vilket kan tyckas enkelt.... så igår börjades det på. Chokladkolapaj skulle det bli. Pajen gjorde jag första gången för 10 år sen, en nyår hos Plutt. Då hade jag ingen termometer utan kokade kolan så länge att den blev STENHÅRD. Gick alltså inte att äta och vi blev utan dessert.


Sen gjorde jag den inte på länge men för ett halvår sen testade jag igen och den blev helt OK.


Men så igår hände det igen!


Vi kokade med termometer men efter att ha kokat länge utan att uppnå rätt temperatur insåg vi att det nog var nåt fel på termometern. Testade ändå att hälla kolasmeten i pajskalet men i röran glömde vi både ättikssprit och smör. Funkar kanske ändå tänkte vi och ställde pajen i kylen till idag?


Skulle istället svänga ihop en Mississippi mud pie med choklad, mashmallows, nötter & kolasås - har INGA NÖTTER HEMMA!!! Vem sjutton har inga nötter, inte ens hasselnötter hemma??? Normalt sett inte jag iaf men mindes plötsligt att jag städade ur baklådan för ett tag sen...


Behöver jag tala om att jag blev något sur?


Så idag hänger jag och Judit på låset till affären kl 9 när de öppnar, nu ska det köpas pecannötter och bakas paj på förmiddagen.


Hur det gick med den provisoriska kolapajen?? Åt skogen!!!!!!!!!!!!!!!!! Testade precis att skära och det blev inte mycket mer än ett litet märke efter kniven.


Hoppas o tror ändå på en trevlig kväll med glada människor och bra väder, rapport kommer imorgon.

Av Jessica - 3 september 2010 15:46

Ja, idag har jag varit hos tandhygienisten och tagit bort tandsten för FÖRSTA GÅNGEN!!!!


Tidigare har jag ju bara haft MÅNGA MÅNGA hål i tänderna men istället inget tandsten... men nu verkar jag ha båda!!! Kan bli så att man får tandsten när man fått barn förklarade hon.


Måste få ge en eloge till min nya tandhygienist Ninni här framme på Skillingehus. Hon ritade och förklarade väldigt enkelt och lättförståeligt hur det går till när tandsten uppkommer och vad som händer om man inte tar bort den. Så nu vet jag skillnaden på plack och tandsten - kan jag ärligt erkänna att jag inte visste tidigare?!


Har hört att det ska göra så fruktansvärt ont så jag var ju tvungen att fråga innan hon satte igång: HUR ont gör det? Fick standardsvaret såklart, att alla tycker olika!


Och jag tyckte inte att det var farligt alls, kändes skönt och som att det blev riktigt rent bara. Lite gottont sådär!


Fick oxå tips på en ny sorts gummiborste man kan använda istället för tandtråd.


Gillar ni att ta bort tandsten?

Av Jessica - 2 september 2010 20:51

Idag har vi hunnit med lite blandat...


började morgonen vid halv sju och hann med att städa toaletten innan Judit vaknade strax före åtta. Blev grötfrukost som vanligt (för henne alltså) och sen drog vi iväg på långpromenad vid halv nio.


Hemma blev det lek och bus för fulla muggar för Judits del, hon lekte så bra själv att jag hann med att måla lite på hennes väg. Nu är det helt klart - förutom - en jädrans apa som jag hade glömt bort att jag hade kvar. Längst upp vid taket är det med så det blir till att ta fram stegen.


Favoriten farbror Samuel var förbi en sväng och fick några kramar oxå.


Eftersom det var så fint väder (OK, blåsigt) tog vi även en eftermiddagsprommis idag. Blev ett besök på Apoteket där jag bl.a köpte tandborstar & tandkräm som Judits farmor o mormor fått med sig hem idag.


På väg därifrån mötte jag Mia med Leon och Anna med lille Ludvig så jag hakade på deras planerade promenad en bit. Kul med sällskap när man är ute och rör på sig.


Som vanligt på torsdagar nu för tiden avslutade vi med lite bowling, jag och Ralle. Under tiden satt farmor barnvakt och Judit hade fått somna i famnen. Lyxigt a!? Gör hon aldrig hos oss, inte för att hon inte får utan för att hon inte brukar vilja..


Har ni hittat på nåt kul?


PS. har förresten lagt ut bananflugs-dödare oxå. Tog lite saft & diskmedel och det verkar funka sådär.

Av Jessica - 2 september 2010 20:46

Och så var det äntligen gjort! Har målat köksbordet - SVART blev det och jag är SÅ NÖJD!!


Ni som känner mig och har följt mig och vårt hus här på bloggen vet ju att jag tvekade länge innan jag valde vitt på kökssoffan, funderade först på att måla den svart.


Men nu känns det som helt rätt beslut.


Soffan hade varit tråkig att damma var och varannan dag, köksbordet torkar man ju ändå varje dag...


Vi har oxå bestämt oss för att köra litet runt bord ett tag för att se om vi trivs med det, i normala fall samlas det ju alltid bara en massa skräp o papper i ena delen.


Vad tycker ni?


  

Av Jessica - 1 september 2010 20:21

Började dagen idag med en halvlång promenad med vagn & 2 hundar som vanligt.


Sen blev det färd söderut till frissan Sanna som klippte mig i en mycket snygg page - om jag får säga det själv alltså. Alltid kul med ny frisyr, idag blev det plattat men imon testar jag nog med att försöka få det lite lockigt.


  


Resten av dagen har spenderats i Värnamo, först träff på Arken för lite mamma/barnlunch. Första gången jag var där men det var mysigt så det blir nog fler besök.


Sen tog jag och Anna en runda på stan, en pyjamas var jag på jakt efter och hittade en jättefin på Åhlens. Ett par vantar, några strumpor och ett par mockasiner fick oxå hoppa ner i kundvagnen.


Lagom till eftermiddagsfikat hoppade vi in till Sofia o Emmy där det bjöds på lek och go glass till de vuxna...


Och innan jag styrde kosan hemåt blev det veckohandling på CG och sen även ett besök hos Anna o Andreas där jag fick med mig mängder med skor & stövlar till Judit och även några byxor & bodysar/tröjor. Så super med egen klädleverantör - TACK för att vi får låna så mycket. Särskilt glad är jag att hon hade ett par skor i stl 19. Judit har ett par i stl 18 som börjar bli lite små och det kändes så onödigt att köpa ett par som hon kanske bara kan ha kort tid, stl 20 har vi nämligen oxå redan här hemma.

Av Jessica - 1 september 2010 07:24

En del säger att det är verkligheten man bearbetar under nattens drömmar och isf behöver jag hjälp av er bloggläsare att förstå nattens dröm.


Jag minns nästan alltid nattens drömmar men glömmer de fort när jag väl har vaknat, nattens dröm minns jag dock fortfarande.


Drömde att jag stod och duschade utomhus jämte en större väg, typ rv 27. Där fanns fler duschar och fler folk än jag själv - verkade alltså helt normalt som typ i sporthallen ... helt plötsligt får jag smått panik för att det inte finns något schampoo! Jag måste tvätta håret för jag ska på bröllop - ska nämligen välsigna två bögar som ska gifta sig och som jag dessutom inte känner!!


Hur lyckas man få ihop nåt sånt? Det där med tvätta håret kan jag förstå, ska klippa mig idag och ska snart hoppa in i duschen och tvätta håret. Men bröllopet och utomhusduschen?

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards