husnr3

Alla inlägg under maj 2010

Av Jessica - 10 maj 2010 21:16

Två gånger idag har jag skrivit ett matsedels-inlägg och två gånger har bloggplatsen hängt sig och det skrivna försvunnit!


Detta blir mitt sista försök!


För den kommande veckan har vi planerat:


Lins & rotfruktssoppa

Ljummen kycklingsallad med senapsvinägrett

Pannbiff med lök

Vild kycklinggryta

Laxbiffar med räkröra

Rostbiffspasta

Kycklingpanna med ananas

Hemmagjord pizza

Av Jessica - 10 maj 2010 08:12

I fredags var jag bjuden på tjejmiddag hos Camilla i deras stuga i Falkenberg.


Såklart var vi ett gäng tjejer som skulle åka så vi bestämde oss för att stanna till på Gekås på vägen dit så vid ett hämtade jag upp Gica i Värnamo och sen gick färden söderut.


En snabb fika hanns det med innan vi äntrade affärerna! Kallt och blåsigt är ingen överdrift!


Väl inne splittade vi oss ganska omgående och jag gick själv hela tiden, rätt lugnt och skönt faktikst. Hade en del på min lista (som jag glömde hemma så R fick messa den istället) men fick inte tag på allt. Ville bl.a fått tag på en digital köksvåg - nån som vet om de har det?


Men en hel del annat slank givetvis ner i vagnen, ett STORT regnställ till Judit som jag kanske måste byta. Tyvärr verkade de inte ha regnkläder i mindre storlek än 74/80 och det jag köpte var det enda som fanns.... Annars började allt annat på 86 och det känns lite stort när hon har 68 just nu!?


Dyrt blev det såklart!


3000 pix brände jag nästan exakt men det var vad jag hade räknat med. Köpte rätt många stora och dyra grejer, t.ex en hårtimmer för 400 kr. Jämfört med de andra klarade jag mig ändå rätt bra, OK att de totalt handlade för mindre men då köpte de i stort sett bara kläder.


Lite av mina inköp nedan:

  • hårtrimmer
  • 4 buntar sockar
  • 3 par trosor som såg ut som Lindex-trosor
  • 3 bodys
  • regnställ
  • vattenkokare
  • filtduk till stugan
  • bajspåsar
  • schmackos till Tiger
  • godis-skor till Moa
  • trädgårdshandskar
  • träningströja till mig

Och en hel massa annat antar jag, hur kunde det annars bli så dyrt?

Av Jessica - 7 maj 2010 11:24

När Linda var här med barnen i onsdags var Alice lite förkyld och igår blev hon dundersjuk med feber.


Gissa vad?


Jo, idag är Judit jättesnorig men ingen feber än så länge. Hoppas det stannar vid en lite rinnig näsa, är bara några veckor sen hon var förkyld senast. Sen hon blev 6 månader (hon är åtta nu) har hon varit mer eller mindre förkyld hälften av tiden...

Av Jessica - 7 maj 2010 11:13

Jag har tagit en välbehövlig PAUS!


Har varit igång sen klockan sex i morse (vaken sen halv sex) och med tanke på att jag inte la mig förrän efter tolv igår så börjar jag bli lite sliten...


Men om en stund är det att ta nya tag som gäller!!!


Vid halv ett ska jag bege mig till Ullared för att sedan fortsätta direkt på tjejmiddag i Falkenberg, efter det står jag sent ikväll kosan till stugan. Och detta är alltså anledningen att jag har varit igång hela dagen hittills.

 

Ullaredsmacka med lax och philiadelphia ost


Har bakat bröd, varit och handlat, förberett kycklinggratäng som R och mamma ska äta i stugan ikväll (ja jag vet att de är två vuxna men de kan/hinner inte/vill inte laga mat själva), diskat, fixat Ullareds-mackor till 5 pers,    skrivit ta-med lista till R, packat till mig och Judit, burit ut våra grejer till bilen, tagit fram matvaror som inte står i kylen, skrivit recept till R,  osv...   Behöver väl inte tillägga att Judit varit bästa bebisen och sovit större delen av dagen, snart måste jag nog väcka henne och ge henne middag?!


  


Igår kväll var jag förresten på tjejmiddag hos Anna där vi som vanligt åt trerätters. Supergott alltihop men vill särskilt rekommendera morotssoppan som ni hittar receptet till här.


     



Av Jessica - 7 maj 2010 07:20

Följande gäller när man beställer varor på nätet från icke EU land. Utdrag från tullverkets hemsida:


Tullavgiften varierar från tullfritt till 20 procent och beräknas vanligen på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 600 SEK behöver du inte betala någon tull om detta angetts när varan deklarerades av Posten eller din speditör. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten.

 

Oftast när vi beställer nåt är det kanske smink eller hårprodukter och då gäller tull & momssatserna nedan, dvs ingen tull men 25% moms.

 

Skönhetsartiklar

 

         0 %

 

        25 %


Bara lite information, vet att de flesta som beställer från USA aldrig betalar någon av dessa avgifter.

Av Jessica - 5 maj 2010 21:26

Det som var planerat idag var promenad med Lotta vid halv tio så vid kvart i nio fick jag VÄCKA JUDIT!! Länge sen hon sov så länge!


Blev den vanliga "damma-rundan" följt av lite fika hos Lotta. Mysigt hade vi.


Vid halv tolv ringde Linda på mobilen, då stod hon med barnen här hemma och väntade. Hon ringde nämligen på morgonen och undrade om de fick komma på lite besök efter de varit på hennes jobb och hälsat på. Klart de var välkomna! Impulsbesök är alltid uppskattat hos oss.


    

Judit, Alice & Olivia 

 

  

Vilar lite mellan buset

 

    

                     Alice & Judit brottas lite...             Jag med två ungar!      

 

Blev en runda till Hemköp innan vi käkade lunch, Linda hade med sig mat till dem, tacofisk, och vi åt måndagens rester, fiskgratäng! Och till efterrätt hade jag tagit ut en kladdkaka från frysen - gott!


Bäst som vi sitter och leker ringer Anna, då var hon på väg hem från sina föräldrar och ville komma förbi. Så de båda besöken möttes nästan i dörren!


Annas Wille var vaken och på gott humör så de följde med när jag skulle bort och lämna Judit hos farmor - alltid kul att få tjöt-sällskap!


Och nu ikväll var det Första hjälpen utbildning igen - så har ytterligare en dag i en mammaledigs liv gått!


Av Jessica - 5 maj 2010 08:20

Nyss ringde vännen Linda, hon tog en chansning att vi var uppe - och det var vi ju!


Visst tar jag sovmorgon ibland men då brukar det bli till klockan sju eller så.


Men idag ringde klockan redan tio i sex så att jag skulle kunna springa = jogga en runda innan R gick till jobbet. Ikväll är det kurs så då hinner jag inte! MEN vad SEGT att springa på morgonen.... håller på med ett träningsprogram från iForm och då ska man springa i lugnt tempo (=så man kan prata - kan jag inte) och imorse gick det verkligen i ett lugnt tempo!!! Nästan stillastående!


Men nu är det iaf skönt att det är avklarat!


Ang vännen Linda så ville hon komma på ett spontanbesök idag - det gillar vi!!

Av Jessica - 4 maj 2010 06:55

Faktiskt ytterligare en vecka med minus på vågen!


Gör mig glad! Kanske har mina motionsrundor gett resultat. Nu gäller det bara att få R att snöra (spänna) på sig inlines nån gång i veckan och köra ett pass. Han skulle börja när de hade sopat sa han... och det har de ju nu!


R: -0,2 kg                  Totalt: 5,9 kg

J: -0,6 kg                  Totalt: -3,4 kg

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards