husnr3

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Nya recept från tjejmiddagen

Av Jessica - 26 mars 2010 06:24

 Här sitter man dagen efter och mår alldeles utmärkt!!


Första glaset vin på över ett år, tyckte att jag skötte mig superbt (hoppas de andra upplevde samma sak). Visst snubblade jag några gånger på Judits baby-gym men det gör jag ju varje dag....


Bjöds på en hel del god mat igår som jag lovat delge mina trogna läsare med, tyvärr glömde jag som vanligt att ta bilder.... så nu på morgonen fotade jag resterna av pajen som var riktigt smaskens. Recepten (kanske inte pajen då) är beräknade  till 4 personer och räcker gott och väl om man bara är tjejer...


Till förrätt bjöds det på fransk löksoppa

3 gula lökar

½ tsk socker

½ l vatten

½ grönsaksbuljongtärning

½ dl vitt vin

1 tsk timjan

1 tsk salt

1 krm svartpeppar, grovmalen


lantbröd, rostat

lagrad riven ost


Skala och skiva löken tunt. Fräs den mjuk 5-10 min utan att få färg. Strö över socker. Rör om och tillsätt kokande vatten, buljongtärning, vin och timjan.

Låt koka 10 minuter. Smaka av med salt & peppar.


Fördela soppan i ugnsfasta formar, lägg över bröd & riven ost. Gratinera ca 10 minuter.


Kommentar: Jag gillar lök och har  gjort denna soppa nån gång tidigare, dock blev det rätt lite vätska denna gång så öka gärna mängden vatten något. Får du nån slatt över med vin så frys in detta, perfekt att ha till mat som denna.

 

Huvudrätten blev tagliolini med vitlöksdoftande fläskfilé i senapssås

500 g fläskfilé

10 champinjoner, skivade

2 msk oxfond med rödvin

2 dl mellangrädde

2 dl vatten/mjölk

2 msk fransk senap

2 vitlöksklyftor

1 msk gräslök, finhackad


Skiva fläskfilén tunt och bryn, lägg i champinjoner och låt fräsa med. Pressa över vitlök och häll på övriga ingredienser. Låt koka ihop några minuter. Blanda ner gräslöken före servering.


Kommentar: tog mer fläskfilé eftersom den jag hade hemma råkade vara större. ersatte oxfond med kalvfond+lite rödvin och missade helt att lägga i gräslöken!! Tog även något ner mjölk samt redde med lite maizena. Till nästa upplagning ska jag ha mer champinjoner & vitlök samt dra ner något på senapen, kanske testa skånsk senap istället.... men annars väldigt gott och kommer absolut att testas igen. Serverade med färsk pasta & grönsallad.

 

Och till slut kvällens höjdpunkt! Dessert! Fick önskemål om nåt sliskigt och tror jag lyckades rätt bra, jordnötspaj blev det! Heller aldrig lagat tidigare.

Pajdeg:

200 g jordnötssmör

50 g smör

1 ½ dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

½ tsk bakpulver

½ dl muscovadosocker, ljust

Fyllning:

200 g mjölkchoklad

2 äggulor

3 msk jordnötssmör

3 dl vispgrädde

1 tsk vaniljsocker


Blanda allt till degen i mixern. Tryck ut i pajform och låt stå kallt minst 30 min. Grädda nedre delen av ugnen 180 grader 20 minuter.

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna något innan du rör ner äggulorna. Blanda i jordnötssmör & rör till en jämn smet. Vispa grädden & sockret. Rör samman allt och fördela i pajskalet. Låt stå svalt före servering. 


  


Kommentar: hoppade över jordnötssmöret i fyllningen (som var som en mousse) men det går nog bra att göra vilket som. Konstigt nog smakade pajen inte överdrivet mycket jordnötter utan precis lagom. Garnerade med riven vit choklad & jordnötter. Kommer absolut att bakas fler gånger, serverades med vaniljglass. Kanske funkar lika bra med grädde?

 
 
fia0411

fia0411

26 mars 2010 06:49

Pajen måste jag pröva!

http://fia0411.bloggagratis.se

 
Madde

Madde

26 mars 2010 07:19

Ja såhär på morgonen stannar man nog helst inne i värmen! :)

När han vaknar sådär tidigt brukar han somna om när han har fått tisse, men ibland vill han upp och är uppe i 2 timmar innan det är dags att vila igen. Jag är morgonpigg men halv 5 kändes lite väl tidigt även för mig.

Hannes tycker spegeln är jätterolig, den är ett ganska säkert kort om han är tjurig eller ledsen!

Vad mysigt med tjejmiddag! Pajen såg riktigt mumsig ut, måste jag nog testa göra!

Hoppas ni får en bra dag! Kram på er

http://annalindamadeleine.bloggplatsen.se

 
Josse

Josse

27 mars 2010 16:25

Nam nam vilka goda grejer! Du får försöka komma ihåg att fota så man får se bilder på maten också hihi, tillslut blir det en vana och kameran hänger med ÖVERALLT! :) Hoppas ni har en mysig helg.. kram

http://annajosefin.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

27 mars 2010 17:19

Min sambo älskar fransk löksoppa, ska nog ge mig på ditt recept :)

http://jessicasmat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 20 april 2016 21:08

Inte för att vi varit på mossen så många gånger men varje gång regnar det mer eller mindre.... Lugnet inne på Naturum finns inte nån annanstans. Att sitta vid de stora glaspartierna och titta ut samtidigt som det nästan är helt tyst förutom...

Av Jessica - 20 april 2016 21:00


Det händer sällan men i år kunde vi sitta ute och äta födelsedagskvällsmat! ...

Av Jessica - 10 april 2016 19:44


Ok då! Kanske lite onödigt då lådan redan är full - men gick inte att låta bli då V verkligen gillar pirater och tigrar just nu. Och så kanske hammare hade passat bättre än ? visseligen men går ju inte få allt. ... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:49

Låter bilderna tala för sig själva! Mysigt kul o rätt dåligt väder... ...

Av Jessica - 8 april 2016 06:44

Veckan innan påsk i mars hade vi riktigt vårväder och hängde ute och njöt! ...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards