husnr3

Alla inlägg under februari 2010

Av Jessica - 4 februari 2010 07:28

Judit är sådär förtjust i gröt, vissa dagar, som igår, funkar det alldeles utmärkt och hon äter upp en hel portion. Andra dagar funkar det inte alls och hon tvärvägrar efter bara nån sked.


Därför tänkte jag göra så som jag tidigare hade bestämt att jag INTE skulle..... nämligen ge henne fruktpuré på gröten så att det skulle bli lite godare. Testade häromdan och igår igen men med samma resultat - hon GILLAR INTE fruktpuré utan spottar bara ut. Ingen idé att testa det mer, gillar hon gröten bättre utan så får det absolut bli så.



Som ni ser äter hon med HELA ansiktet och man måste ha en extra haklapp under den översta, annars är hela tröjan kladdig. Ibland får man även torka hela halsen och i undantagsfall även bröstet - men det är väl så det är innan de lär sig. Nån som känner igen sig?


O inte behöver nåt gå till spillo heller, Judit gillar att slicka av gröten som hamnat på haklappen och resten i skålen tar Moa hand om,  har gått så långt nu att hon kommer från vardagsrummet o sätter sig o tigger när Judit äter gröt. Stackars hund! Får inte mycket mat annars...  

Av Jessica - 3 februari 2010 11:13

En liten vän till mig ville ha receptet på lax som vi käkade häromdagen och det är faktiskt så enkelt att det inte finns nåt recept, går liksom inte att misslyckas med...


Vi tar de rotfrukter som finns hemma, oftast potatis & morötter men ibland även palsternacka. Delas i lagom bitar, ju mindre desto kortare tid i ugnen ju. In i ugnen ca 20 minuter och lägg sen dit laxen i samma form, vi kryddar bara med citronpeppar & salt. Efter ytterligare 20-30 minuter är allt klart!


Blanda turkisk yoghurt med valfri mängd (nån matsked) sweet chili sås och servera detta samt grönsallad till.


Smalt, gott & väldigt enkelt.


Släng gärna med lite rödlök i ugnen oxå så blir det ännu godare, men då måste man nästan ha lite olja i. Annars blir löken rätt torr.

Av Jessica - 3 februari 2010 07:22

Har just varit ute o skottat i 40 minuter och på den tiden har jag inte hunnit mer än att skotta mig fram till gatan från huset och tagit vänstra delen av trottoaren.


Har med andra ord en HEL DEL kvar, ca 80% eller så.... har just nu paus för att Judit brukar vakna mellan sju o åtta o vilja ha lite mat. Men så fort hon har somnat om blir det till att ge sig ut igen - det tråkiga är att då har det ju hunnit bli ljust. Jag gillar mest att skotta när det är mörkt - vet inte varför men det är mysigare på nåt sätt...


Hur mycket snö har det egentligen kommit sen igår tror ni? Räcker det med 10 cm?? På vår trottoar betydligt mer iaf eftersom skottebilen hade slängt upp hälften av det som var på gatan.


Alla klagar på vår vinter iår och likadant var det förra året och året före. Vi vill nog ha sådär lagom vinter, just som svenskar i allmänhet. Lite snö och  lite kallt.


Men jag gillar fortfarande vintern fast just idag är jag beredd att hålla med om att det räcker med snö, behöver inte komma mer men det vi har får gärna ligga åtminstone februari ut...

Av Jessica - 2 februari 2010 13:29

Nu är vi som sagt igång med våra matsedlar igen och det funkar super!! Kan rekommendera det till alla som är trötta på att planera kvällens middag i mataffären vid fem...


Thai wok med jasminris

Kalops

Lax med ugnsrostade rotfrukter & kall yoghurtsås EN KLAR FAVORIT!

Ugnstekt falukorv med potatismos

Biff med feta & tomat

Tomatsoppa med pasta


Tror nog även att det blir att vi äter laxsoppa som vi hade på förra veckans matsedel men som vi aldrig hann med.

Av Jessica - 1 februari 2010 10:07

   

Av Jessica - 1 februari 2010 09:37

Just hemkommen efter möte med kommunen/kultur & fritid.


Inga beslut fattade idag heller men ett kostnadsförslag finns för en tillfällig lösning (kan funka i flera år) och nämnden har möte på onsdag kväll för att fatta ett beslut.


Så tidigast torsdag kan vi alltså presentera resultatet, blir det fortsättning eller nedläggning för Skillingehallen?


Ber att få återkomma...

Av Jessica - 1 februari 2010 06:47

Idag är det en ny dag i mitt nya liv - som jag ju började för några veckor sen när vi gick med i viktklubb.


R börjar sitt nya jobb idag och då hade jag bestämt mig för att stiga upp tidigare än normalt och gå ut med Moa en runda innan han åker till jobbet. Hade tänkt stiga upp strax efter sju men vaknade redan kvart över fem så strax före halv sex stapplade vi ut, fisen o jag. Blev en runda runt Uppåkra, drygt tre kilometer eller så tror jag och det känns jättebra. Får väl se om jag är lika pigg om några timmar.


Har även hunnit med morgonvägningen och det var ett kul besked!!


Var lite orolig efter lördagens fest, efter maten och ett antal After eight plockade värdinnan fram Paradisasken och jag och Arvid dök båda ner med huvudet före och plockade till oss av godsakerna. Inte blev det bättre när hon hällde upp alla kvarvarande bitar i en skål istället  - nu syntes det ju inte ens om man tog en bit!!! Men gott var det.....


Är så sjukt avundsjuk på systra mi som inte har ätit godis på snart en HEL MÅNAD!! Att hon bara klarar det! Visserligen har hon stått vid godishyllan i affären o dreglat en eller annan gång men ändå..... här är man glad om man klarar sig måndag till torsdag...


Veckans viktrapport:

R: -1 kg                Totalt: - 3,4 kg

J: -0,6 kg            Totalt: -1,7 kg

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards