husnr3

Alla inlägg under februari 2010

Av Jessica - 12 februari 2010 22:48

Idag har jag DANSAT!! O märkte vad jag har saknat det...


Efter att ha kollat lite på för-OS sändningen, lagt Judit och sen kollat kvällens avsnitt av På spåret frågade jag R om vi inte kunde ta en danskväll i köket.


Han sa JA!! Hur många gånger tror ni det har hänt tidigare?? Sopade iväg köksmattan (nej inte riktigt, den åkte inte iväg förrän vi hade halvhalkat runt i våra försök  att bugga)...


Inte för att just han dansade särskilt mycket utan det var väl egentligen jag som hade enkvinnasshow men vad gör det? SÅ KUL att dansa o bara att röra sig var uppiggande.


Så det blev allt från lille Skutts morgonvisa via MAGNUS med KOM HEM (älskar) till Carlene Carter och nästan enda gången jag fick upp R på dansgolvet = köksgolvet var när han sjöng Nordman i örat på mig (vi dansade inte) och en sväng om till Percy Sledges When a man loves a woman, länge sen man tryckte på golvet om man säger så.


Men till och med jag fick nog efter en dryg halvtimme, hade käkat lite för mycket för att hoppa o skutta runt.


Så istället för dans satte vi oss båda framför datorn och började från A med att leta låtar, både kända att sjunga med i och okända som vi bara lyssnade på - tacka gud för det kanske? Hann till D och DJ Bobo , vem minns inte Somebody dance with me, innan det var dax att knyta sig. Kan ju inte vara uppe mer än till max elva sa R!!


Emellan där hann vi med så vitt skilda band som Creedence och Dia Psalma + en Denniz Pop-remix av kult reggae-låtar.


Sammanfattningsvis en perfekt kväll, så skönt att man inte måste hamna framför TV/film så fort det är helg. Musik var helt klart mycket roligare!! Ni med Spotify kan ju dessutom köra en mer modern version än vi fick göra....

Av Jessica - 11 februari 2010 16:11

Nu när det går bättre och bättre med gröten har vi testat smakportioner av riktig mat litegrann.


Redan i förra veckan testade vi potatismos vilket Judit tyckte var rätt OK. Så igår var det dax för köttfärssås o spaghetti och även det slank ner hyfsat, fick blanda ut det med rätt mycket vatten bara när jag micrade. Såsen blev visst rätt tjock....


Men så idag tänkte jag testa lax så jag tog upp en liten bit och kokade i fiskbuljong. Mixade sen den med lite färdigt potatismos jag tagit från frysen + vitlök, provencalska örter & morotspurén jag gjorde igår...


Blev succé!! Så det testar vi nog imorgon igen, smidigt när man bara kan slänga ihop lite av vad som finns hemma. Visst kan jag absolut tänka mig att köpa färdiga barnmatsburkar men då ska man komma ihåg det oxå...

Av Jessica - 11 februari 2010 16:06

Idag skulle R passa på och äta ute - torsdag ni vet = ärtsoppa! Passade mig ypperligt då det inte är något som serveras hos oss om jag får bestämma.


Istället bjöd jag mamma på lunch, är ju alltid kul med ett avbrott mitt på dan.


Gjorde mig till och bjöd på färsklagat, i motsats till micrat som jag och R äter varje dag (vi äter färsklagat på kvällen).


Kålpudding skulle det bli, nåt som vi båda gillar starkt.


Både Judit och hundarna skötte sig exemplariskt så maten stod på bordet några minuter innan mamma kom, både lingonsylt, kokta morötter och knäckebröd med smör hade jag kommit ihåg.


Så började vi då att ta för oss och vad upptäcker jag.


Har GLÖMT SÅSEN!!!!! O inte hade jag tid att snabbt svänga ihop nåt heller, mamma har ju bara  en halvtimmes lunch. Så det blev att äta med bara kålpuddingskyn till, lite halvfattigt kändes det...


Tur att min mamma inte är värsta matmamman - känns som om detta faktiskt kunde hänt henne oxå!!

Av Jessica - 9 februari 2010 20:55

Ifall syrran o Micke läser bloggen....


letar fortfarande efter den där jävla webkameran!


Och nu har jag kollat under källartrappen samt ena hyllan i förrådet och hittat - just det - NADA!!

 

Men men, hittade en kul grej idag - liksom igår: en hel kasse med VHS- & DVD filmer så nu är resten av månadens fredagar räddade. Bl.a en av mina favoriter som jag ännu inte fått R att gå med på att se: CHOCOLAT.

Av Jessica - 9 februari 2010 12:08

Tiden går fort och igår firade vi att Judit fyllde 5 månader!!


Utvecklingen går framåt och igår tog det endast 5 minuter att äta upp en hel grötportion! Hoppas det går lika bra idag, så smidigt när inte allt ska ut och vända en extra gång...



Uppdatering: idag har vi varit på BVC och mätt, vägt & tagit två otäcka sprutor. Lillan följer fortfarande sin kurva och vägde idag 6140 g och var 64,3 cm lång. Alltså kan vi nog ha 62-kläderna ett tag till!  

Av Jessica - 8 februari 2010 20:54

Ikväll har etapp 1 av "Jakten på den försvunna webkameran" utspelat sig i uthuset här på gården.


Som bekant är systern i Thailand och nu kräver hon att få Skypa med Judit, för detta lånade vi en kamera som dock visade sig inte fungera och helt plötsligt var jakten igång....


Resultatet av dagens jakt blev noll när det gäller kameran men en hel del annat smått & gott hittade vi:


2 MP3 spelare

1 kabel för överföring mobil - dator

2 askar med småpengar

1 ask med skruv

1 kasse med slippapper & rollers

frontline (lite gammalt bara)

1 påsknummer av Allt om mat

1 mobilladdare

1 cool scarfs till Moa


+ att vi numer vet i stort sett vad vi har därute - och det är en hel del vill jag lova. Ska bli spännande & kul (eller inte) när vi ska möblera o göra iordning där i sommar....


PS. ska tilläggas att både R och jag redan tidigare har kollat igenom både uthus och källarförråd lite halvslarvigt utan att hitta nåt.

Av Jessica - 8 februari 2010 07:17

Efter förra veckans djupdykning då vi hade gått ner rätt mycket båda två blev morgonens invägning inte fullt lika kul.


Båda stod vi på samma vikt som föregående vecka men jag ser det som positivt att vi iaf inte hade gått upp!


R: 0,0 kg              Totalt: - 3,4 kg

J: 0,0 kg               Totalt: -1,7 kg


Nya tag nu i veckan, vet att det i slutet av förra blev rätt mycket onödigt intag.

Av Jessica - 8 februari 2010 07:13

Ett recept jag haft i min bok i flera år men aldrig fått tummen ur att testa. Har fått positiva omdömen i en av mina favorittidningar så en provlagning kan ju vara på sin plats.


400 g nötfärs

1 gul lök

1 purjo

250 vitkål strimlad

1 msk rapsolja

5 msk japansk soya

5 msk balsamvinäger

3 msk farinsocker

1 pressad vitlöksklyfta

1/2 chilipeppar


Fräs gul lök & färs först och sedan vitkål & purjo. Blanda allt och krydda med soja, vinäger, socker, vitlök & chili. Koka 10 min under lock.


Servera med ris och en gurksallad.


Om 4 portioner : 330 kcal


Uppdatering: var riktigt riktigt gott, ganska sött och väldigt annorlunda mot den mat vi brukar äta. KUL att testa nytt! Kan verkligen rekommenderas.

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards