husnr3

Alla inlägg under februari 2010

Av Jessica - 16 februari 2010 22:15

Säger bara: BJÖRN FERRY!!!


Nu kan man andas ut....... o slipper sitta med andan i halsen!


PS. för er som inte är sportinresserade - gäller skidskytte

Av Jessica - 16 februari 2010 17:10

Härom helgen hade R herrmiddag och bjöd på mandeltårta som blev väldigt uppskattad.


Lovade en av fruarna att fixa receptet och här kommer det, bara något försenat.


Enkelt att göra och väldigt smarrigt!


Tårtbotten:

400 g mandelmassa

Vi gjorde egen - 200 g mandel & 200 g socker som mixas LÄNGE.

4 äggvitor


Kräm:

4 äggulor

0,5 dl sirap

1 dl socker

1 msk kakao

0,5 dl vispgrädde

150 g smör


Bottnar:

Riv mandelmassan grovt. Vispa äggvitan till hårt skumoch blanda försiktigt med mandelmassan. Bred till 2 st rundlar 24 cm på bakplåtspapper. Grädda ca 20 min på 175 grader till gyllenbrun färg. Vänd dem upp och ned så går det lättare att ta bort pappret.

Kräm:

Blanda äggulor, sirap, socker, kakao & grädde i en tjockbottnad kastrull. Värm under vispning på mellanvärme tills krämen tjocknar. Den får inte koka. Rör ner smöret i bitar och låt krämen kallna i kylskåp.


Bred krämen mellan bottnarna och även uppepå, strö över flagad mandel eller kokos.


Förvara kallt (går bra att frysa) och servera med vispad grädde.




Av Jessica - 16 februari 2010 12:58

Idag är jag frisk!


Idag är det inte synd om mig!


När man är frisk kan man städa, laga mat, måla, bära ner grejer i källaren, tvätta, måla igen, sortera o vika kläder, tvätta igen, krympa en ylletröja till Judit-storlek...


Pga det sista ovan är det lite synd om mig..... tror inte tröjan passar längre!


Men annars är det KUL att vara frisk.


Ikväll ska jag SKOTTA oxå, när det har slutat snöa villsäga.


PS. På torsdag skulle det komma mer snö säger dem och på lördag är det klass 1 varning igen!


Till Josse: ja, det är vårt kök, från IKEA o kakel från Konradssons. Vi är helnöjda med allt.

Av Jessica - 16 februari 2010 08:45

Kan tänka mig att det inte är många som tycker att mina viktrapporter är särskilt spännande och det är de ju inte heller men ändå.....


... det är så bra att officiellt få sätta på pränt vad, eller inte, man har gått ner under den senaste veckan.


Risken för att man fuskar blir också så mycket mindre.


Fast fuskat lite är faktiskt vad vi har gjort denna vecka, igår när R vägde sig vägde han nämligen 1,2 kg mer än förra veckan!!!! Kändes helt orimligt med tanke på att det inte var någon fest i helgen (som det annars varit de 2 senaste helgerna) så han fick en ny chans idag och helt plötsligt vägde han 0,7 kg mindre än förra veckan. Dvs 1,9 kg mindre idag än igår!!!! Verkar konstigt....


Men för att vara snäll och uppmuntrande kör vi på dagens vikt istället. Jag däremot vägde mig igår och det gick bra.


R: -0,7         Totalt: -4,1 kg

J: -0,4 kg     Totalt: -2 kg


Med dessa nedgångar har vi nått vårt första mål och nu blir det till att sätta ett nytt mål som gäller de närmsta 6 veckorna!!! Jag ska verkligen ta tag i mitt godisätande och jag hoppas att R ska komma ut och röra på sig lite mer.


STORT GRATTIS TILL OSS BÅDA!!!

Av Jessica - 15 februari 2010 20:14

Det finns väl inget annat att säga än: CHARLOTTE KALLA!!!!



SUPER SUPER SUPER SUPER SUPER SUPERBRA!!!!!


OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD OSGULD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hon var helt enkelt så bra hela tiden att jag aldrig riktigt fattade att risken fanns att någon annan kunde åka fortare!


Grattis till Charlotte o hoppas detta banar vägen för fortsatta framgångar för de svenska OS-deltagarna.


Glädje oxå att ingen dopad åkare tog guld!!

Av Jessica - 15 februari 2010 12:11

Idag är det synd om mig!!


Jag är sjuk!!


Idag skulle jag ha ätit lunch med mina bästa jobbarkompisar (en del av dem) i Värnamo!


Fick ställa in för jag är sjuk!!


OS går i Vancouver, betyder att det inte är några sändningar på dagtid!


Det är synd, för jag är sjuk!


Efter en halv dag tycker jag redan att det är tråkigt, tur att lilltjejen varit snäll o nöjt sig med att äta, gosa i sängen (inte med mig)  eller sova...


Egentligen är jag inte jättesjuk - har bara lite feber  men det är synd om mig iaf!!


Det kunde varit värre, kunde varit magsjuka!

Av Jessica - 13 februari 2010 22:09

Har ju inte så bra koll på mina grejer som ni kanske förstått....


o hittade inte kameran förrän tidigare idag och det var anledningen att jag inte gjorde inlägget redan igår..


I torsdagskväll var det nämligen tjejmiddag hos Sofia och som vanligt var det smaskiga rätter på menyn, till förrätt blev det bagateller med avokadoröra toppad med löjrom. Sen baconlindad laxfilé med citrondoftande potatis & blomkålsstomp vilket inte heller gick av för hackor.


  


Men sen kom såklart efterrätten vilket alltid är min favorit. I torsdags bjöds det på jordgubbar med digestivecrunch och grekisk yoghurt blandad med philadelphiaost och florsocker. Supersmarrigt och väldigt enkelt att göra (iaf för mig som bara tittade på).


Häromdan fyllde farfar år så idag var vi där på kalas, som vanligt hos familjen Josefsson bjöds det på jättegod mat, idag kyckling med gorgonzolasås & klyftpotatis och till dessert apelsin med amarettogrädde och mandelknäck. Mums mums....


Judit var som alltid (nästan) på ett strålande humör och charmade alla...


  



OS

Av Jessica - 13 februari 2010 22:04

Efter gårdagens tragiska händelse i herrarnas rodel är nu OS på gång på riktigt!!!


Sitter just nu och kollar in damernas sprint = starten och HOPPAS på medalj för Helena eller ACO. Vore så himla kul om de lyckades!!


Däremot tror jag inte på medalj och upprepning med ett silver för damkronorna, kollade nyss en stund på matchen mot Schweiz och tyvärr imponerade de inte. Visst några snygga individuella genomåkningar men aldrig hela vägen fram, tycker nog att motståndarna spelade bättre hittills (bara sett period 2). Men Sverige leder än så länge med 1-0 och det räcker ju om resultatet står sig hela tiden ut... HOPPAS där med!

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards