husnr3

Alla inlägg under januari 2010

Av Jessica - 26 januari 2010 20:22

Idag stod Nasi goreng på menyn och jag gjorde min egna lilla blandning som faktiskt blev riktigt god.


Nasi goreng - 4 rejäla portioner men bara 345 kcal

2 kycklingfiléer (370 g), i bitar

1 stor gul lök, grovhackad

2 små eller 1 stor morot, strimlad

130 g strimlad vitkål

3 msk kinesisk soja

2 tsk curry

2 tsk paprikapulver

1 vitlöksklyfta

600 g kokt ris

60 g broccoli (bara för jag ändå hade det hemma)

1 msk flytande margarin


Fräs  kycklingen tills genomstekt, häll på grönsaker och låt steka en stund. På med kryddorna, riset & sojan. Rör ihop och låt allt bli varmt.




Av Jessica - 26 januari 2010 08:40

Nu är det ju ett tag sen jag la ut någon veckomatsedel senast och middagarna här blir alltmed improviserade vilket inte alltid är till fördel för kalorierna.


Därför har vi tagit tag i livet och maten igen och söker rätt ofta på nätet för att hitta nya lite smalare middagar till någon av dagarna. I de fall vi äter "vanlig" mat gäller bara att ta mindre portioner.


Nu i veckan ska vi äta som följer:


Laxsoppa

Shepherd's Pie (Allt om Mat)

Kyckling med rotfrukter i ugnen

Sydafrikansk pastasås- se nedan

Nasi goreng http://www.tasteline.com/Recept/NASI_GORENG_4


Sydafrikansk pastasås (3p)

220 g lövbiff, strimlas

0,5 st gul lök, strimlas

0,5 st vitlök, finhackad

1 tsk curry

0,5 tsk ingefära

1,5 dl färdigblandad äppeljuice

1 msk kinesisk soya

1 msk mango chutney

0,5 tsk salt

0,5-1 paprika, strimlas

1 tsk potatismjöl

0,5 msk vatten

 

Blanda kryddorna och vänd ner lövbiff & lök samt rör runt.

Koka upp äppeljuice och lägg ner köttet/löken i omgångar så att vätskan inte slutar koka. Fyll på med övriga ingredienser och låt koka några minuter.

Blanda potatismjöl med vatten och rör ner för att reda såsen. Låt koka

ytterligare någon minut.

 

Servera med pasta och grönsallad.

 

Ger 3 små portioner som vardera är 135 kcal. Enl ursprungsreceptet skulle även kanel ingå.

 

Av Jessica - 26 januari 2010 08:36

Och det går väl sådär med nedgången...


Inga problem på veckorna men sen kommer ju den förbaskde helgen där man trycker i sig alltför mycket och rör på sig alltför lite... hade förresten tänkt börja med stavgång nu i veckan men vem har lust att ge sig ut på träningspass när det är 18 minusgrader? Inte jag iaf... får dröja en vecka till eller två.


Än så länge håller jag dock min viktnedgångskurva medan det ser lite värre ut för R, så nu får det bli färre öl och inget godis i helgen så hoppas vi båda på bättre resultat nästa vecka.


R: -0,1 Totalt: -1,4 kg

J: -0,3 Totalt: -1,1 kg

Av Jessica - 22 januari 2010 18:51

Idag var andra gången på babysimmet och det var nog inte tänkt att de små liven skulle hamna under vattnet med huvudet riktigt än.....


.. och det var inga andra än Judit som gjorde heller!!


Får erkänna att jag var en riktigt riktigt dålig mamma som utsatte henne för detta hemska!


Vi skulle träna på ett nytt ryggläge o Judit var inte särskilt förtjust i att ligga på rygg i vattnet i förra veckan och inte heller nu idag. Nu skulle vi testa att hålla med bara en hand utmed hela ryggraden och vips så hade hon flaxat till o halkat ur mitt grepp!!!


Men jag fick tag på henne o även hjälp av "Lotta på badet" så  jag hann aldrig få panik eller så. O Judit verkade inte ha så mycket emot det heller, hon sputtade o fräste lite men var sen glad igen!! Tur det....


Får väl tänka att det var bättre jag "tappade" henne i vattnet än på det hårda klinkergolvet.


O förresten har man ju hört att de brukar bli trötta efter att ha badat... stämde inte heller idag. Judit tog en tiominuters powernap på ICA men var sen vaken till nyss - ungefär vid halv sju! O vaknade gjorde hon när vi kom till badhuset vid halv två!!  Vi hoppas på en lugn kväll...

Av Jessica - 22 januari 2010 10:54

Vad man har för fritidsintresse skiljer sig åt från person till person men att jag håller på med bowling har väl inte någon missat?!


Men nu är det kanske slut med det!


Skillingaryds bowlingallians hyr lokal & utrustning av Vaggeryds kommun men efter flera års påtalande att datorerna sjunger på sista versen har desamma nu sjungit färdigt med påföljd att helgens matcher är inställda tills vidare då det inte finns möjlighet att genomföra två matcher utan att i förväg veta hur lång tid det tar (går ju att resa alla käglor manuellt som för 100 år sen). Det är ett sätt som vi inte på något vis kan kräva av våra motståndare.


Hur det blir med korpen och träningar återstår oxå att se, kanske får vi göra någon speciallösning tillfälligt där.


All övrig verksamhet har vi fått boka av, t.ex kalas, FUB, pensionärerna, företagsbowling eller bara kompisgänget som ville bowla o ha kul några timmar en fredagkväll.


OM nu kommunen inte skjuter till (eller kanske lånar ut) pengar kan min sista bowlingmatch vara spelad och helt plötsligt står jag då med MASSOR av fritid. Tror jag ska börja spela boule eller kanske innebandy. Eller så ger jag mig in i politiken och ser till att vår kommun satsar på allt som kan innebära sysselsättning och friskvård för kommunens invånare.


Vilket parti? Ja inget av de gamla vanliga passar ju mig så jag får väl starta ett eget helt enkelt  -  tror det får heta Hotta brudarpartiet till minne av vårt korplag!


För den intresserade: fortsättningen följer...

Av Jessica - 21 januari 2010 21:16

Idag har jag o Anna varit i Jönköping med våra små bebisar o haft en mysig o lugn dag.


Dagen började med att jag skulle åka o genomföra mitt första Blocket-köp, ni som har följt mig här vet ju att jag har handlat en del på Tradera men nu var det alltså dax för Blocket istället. Hade sett en fin trehjulig vagn med både ligg & sittdel - tänkt ha den i stugan till våren så att vi slipper dra med vår stora vagn varje helg.


Vagnen var lika fin i verkligheten som på bild så det blev köp och numer är den även testkörd då jag använde den istället för vår vanliga inne på A6. Och jag kan ju verkligen rekommendera den som shoppingvagn, gick att vända på en femöring och tog sig enkelt fram mellan hyllor och klädstänger. Bara några incidenter när jag lyckades köra på Annas hälar....


Var på Ekholms o kollade tapeter till sovrummet när Anna o Wille kom o gjorde oss sällskap och sen blev det en runda på IKEA där vi även käkade alla fyra innan vi tog nedervåningen runt och betalade för oss. Blev bl. a en större sovpåse till Judit och annat krimskrams. Ett antal hundralappar fattigare...


Efter IKEA blev det sen A6 för hela slanten där vi hann med både Cervera, iems, Åhlens, HM, Esprit Kids och Lindex (tror inte jag glömde nån affär va?) innan vi avslutade med en storfika på Gasellen. Många kalorier blev det!!


Höll igen på shoppingen men fick iaf med mig två dreggellappar hem från Åhlens, kul att ha lite snyggare modell när man ska gå bort, en av de ser ni att Moa redan har testat.


På vägen hem stannade jag till i Vaggeryd o hämtade några Tradera-köp och väl hemma hade jag fått hela postlådan full med ännu fler. Totalt 5 klänningar, 2 par tights, 1 tröja, 1 par shorts, 2 par byxor och 5 bodysar - lite mycket kanske men jag betalade inte mer än knappt 200 kr inkl frakt för allt det och tror att jag nog kommer att använda det mesta iaf...



Efter kvällsmaten var Judit förtvivlat ledsen och gallskrek i vaggan, fick ta upp henne o gå med henne i några minuter tills hon lugnade ner sig och sen la jag tillbaks henne igen för att somna... Vi är så tacksamma o lyckliga att hon än så länge är så lätt att lägga.


Med posten idag kom oxå dopresenten från Plutt o Micke, tyvärr syns det inte på bilden men längst ner till höger under namnet är det en liten döskalle!! Judit ska bli coola bebisen!!   

  

Av Jessica - 20 januari 2010 15:55

Idag höll jag på att måla i vårt "arbetsrum" när jag hörde Judits jollrande från köket.


Där låg hon på golvet och var precis på väg att somna när jag kom in, ögonen var halvt öppna, halvt slutna...


Hon tittade på mig och log med sin tandlösa mun - och jag smälte.


Sen gjorde hon ett litet försök att vara pigg, skrattade, viftade med armarna, spottade och tindrade med ögonen men sömnen vann.


Innan hon somnade log hon återigen mot mig och leendet nådde verkligen ögonen.


Är det detta som kallas villkorslös kärlek?


Min Judit är helt enkelt underbar...


  

Är det såna här stunder man ska minnas senare när barnen hittar på bus...

Av Jessica - 20 januari 2010 13:34

Fick tips av syrran att testa ett av viktklubb's kasslerrecept: Kassler på en kvart! Vild blandning av ingredienser och inget jag hade kommit på själv...


Tog nog nåt längre tid i verkligheten men ändå hyfsat snabbt och funkar absolut att göra en vardag.


Har modifierat receptet något och nu ger varje portion 234 kcal, men glöm för all del inte att räkna även pastan ni äter till.


För 4 portioner:

100 g gul lök i lagom stora bitar

1 msk margarin

400 g kassler

1,5 msk stark senap

3 msk sweet chilisås

2 dl matlagningsyoughurt (vi tog turkisk)

1 dl hackad dill


Fräs lök, blanda i övriga ingredienser och låt bli varmt.


Servera med pasta & en god grönsallad.


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards