husnr3

Alla inlägg under december 2009

Av Jessica - 8 december 2009 16:13

Idag var det dax för andra mammaträffen på BVC och då avhandlades matlagning och smakportioner till de små....


Har ju fått en hel del info från mina andra mammalediga vänner men tycker ändå att det var bra information och får väl se om jag kommer att laga egen barnmat eller inte..


Var ju även dax för vägning och mätning och nu är Judit 5150 g och 59,7 cm lång, stora tjejen med andra ord!


Eftersom hon var över 5 kg blev det även aktuellt med vaccinering så en spruta i vardera benet blev det. Jag höll henne samtidigt som jag blundade och det gick så bra så, visst blev hon lite ledsen (eller rätt mycket) men det gick över så fort hon hamnade i vagnen. Får väl vänta och se om hon får ont eller feber, har iaf varit o inhandlat alvedon för säkerhets skull.

Av Jessica - 7 december 2009 21:18

Ikväll var det dax för näst sista korpmatchen före juluppehållet och vi ställdes mot serieledarna Missorna och åkte på rejält med däng!!


Totalt vann de matchen med 7-0 men det var något jämnare än resultatet visar, de vann första o sista serien med drygt 10 poäng och andra med 40.


Så hade jag bara spelat lite bättre i första så tror jag att matchen kunde ha slutat annorlunda.... men det är ju lätt att säga i efterhand.


Min insats är inte mycket att skryta om, gjorde 582 och det är säsongens sämsta. Mamma fick lite över 5 och får godkänt medan Marita tyvärr inte kom upp riktigt i normal standard...


Nästa vecka möter vi Babes (Ralles lag) och då hoppas jag att vi återigen sågar motståndarna jäms med fotknölarna!

Av Jessica - 5 december 2009 17:50

I fredags hade mamma o Ralle tagit ledigt från jobbet för att vi skulle kunna åka till Stockholm redan på morgonen så vid halv tio drog hela familjen med packning iväg.


Fick trycka in det sista innan vi stängde bagageluckan och jag frågade Ralle om kylväskan verkligen kunde ligga sådär på snedden, vår lilla Moa satt nämligen nedanför på golvet. Jodå, inga problem svarar han. Men vad hade hänt? Jo, när vi kom fram satt Moa med kylväskan på huvet! När den ramlade ner vet vi inte, kanske efter 5 mil eller efter 35? Men hon sa inget... ibland är hon dumsnäll faktiskt...


Efter vi kom upp strax efter lunch på fredagen blev det mest en myseftermiddag och kväll, Plutt o jag var en sväng på Citygross i Kungens kurva och inhandlade en ny adventsljusstake till köket. Blev en snabbsväng på Lindex oxå där jag fyndade ett par jeans för 300 kr. Shoppingtakterna sitter i! Micke stod för maten, blev en låda med kassler o ris som hans mamma brukar bjuda på.


I lördags tog vi pendeln in till Södra station o strosade runt lite, först på Götgatsbacken och sen en sväng runt Sofo innan vi var o kollade på Plutt o Mickes nästa lägenhet på Magnus Ladulåsgatan. De ska ta över den när Mickes mormor, som bor där nu, flyttar. Var ett jättefin trea som kan bli absolut topp med lite ytrenovering...


Blev faktiskt bara extremt lite shoppat, en pyjamas till Judit och en mössa till mig + lite vit choklad från Lidl som jag ska ha till julbaket. I söndags skulle vi dock ha åkt in en sväng igen och då skulle jag köpt en SUPERFIN kappa på Indiska, förutsatt att vi hade vunnit MYCKET pengar på hästarna på lördagkvällen alltså!! Men det blev som vanligt - inga pengar...


Utöver strosande och shopping har vi faktiskt sett kändisar oxå, Plutt såg Bonde-Roger och jag såg Mat-Niklas och sen såg vi allihop en SUPERKÄNDIS oxå - Stellan Skarsgård!! Jag är inte mycket för kändisspotting normalt men att se honom var faktiskt lite coolt, han var längre o framför allt mycket smalare än jag hade förväntat mig, och hans nya fru (vet inte om de är gifta) såg rätt normal ut. Iaf bakifrån som var det enda jag såg...


I söndags hade vi tänkt åka till Drottningholm och gå på julmässa men eftersom det var svenskt väder, regn o gråtrist, ställde vi in. Är inte särskilt kul att gå runt utomhus o kolla på grejer även om man har bra kläder. Därför tog jag, mamma o Plutt en snabb sväng till ett köpcentra i Skärholmen istället och det blev några julklappar + julpapper inhandlat på Lagerhaus. Annars bara fönstershopping, fast de hade ett par snygga o billiga jeans på Vero moda som jag ska se om jag inte kan hitta här hemma. Behöver fler jeans nu när man går hemma, tycker inte att det funkar särskilt bra med kjol. Iaf inte när man ska gå ut o gå.


Helgen avslutades som vanligt med hemresan och jag slog nytt rekord x 2!! Höll mig vaken hela vägen hem, har aldrig hänt förut!! O tur var väl det för jag körde hela vägen hem oxå!! Har heller aldrig hänt förut.

Av Jessica - 3 december 2009 21:16

Just nu är det pepparkaksbak för hela slanten med familjen    i vår lilla stuga, R bakar och jag är ansvarig för ugnen!


Dessutom sjunger jag för honom, kan ni tänka er att jag sjunger O helga natt och Nu tändas tusen juleljus så högt jag kan med min fina röst!!! Tur att vi har rätt hög volym (fast inte tillräckligt, måste ju tänka på Judit)....


Blir nog bara några plåtar idag, resten får vi ta i nästa vecka. Mysigt är det iaf! Och goda blev dem, även degen som redan har intagits i rätt stora portioner tidigare idag....



Av Jessica - 3 december 2009 15:08

Just nu gräddar jag kärleksmums i ugnen, eller iaf kakan.


Testar för första gången Leilas recept och vet att de är goda då jag har ätit dem hos Linda tidigare. Får bara hoppas att jag får de lika goda som hon...


Om någon där ute vill testa så kommer receptet här:


1 långpanna:

5 ägg

4 dl socker

4 1/2 dl mjöl

3 tsk bakpulver

1 nypa salt

5 msk kakao

2 dl vatten

300 g smör!!!!!!!!!!

200 g mörk choklad


Glasyr:

2 dl vispgrädde

2 msk espressokaffe

200 g mörk choklad


2 dl kokosflingor


Vispa ägg o socker.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt vatten och smält smör.

Klä en form (35x40) med bakplåtspapper och häll i smeten.

Grädda i 200 grader 10-15 minuter, kakan ska vara lite kladdig.

Låt svalna.


Koka upp grädde, häll i kaffet och låt svalna något

Smält ner finhackad choklad och glasera kakan. Strö över kokos.

Låt glasyren stelna och skär sedan i rutor.


Av Jessica - 2 december 2009 18:22

Att Moa inte gillar att ligga direkt på golvet har vi ju vetat sen hon var liten men nu har hon lyckats hitta ännu en favoritplats!!


Om hon har fått kläm på funktionen med snören o klossar vet jag inte riktigt men hon verkar ju trivas iaf...


  

Av Jessica - 2 december 2009 18:04

Idag blev det kolasnittar som dagens bak, ska tas med till Estocolmo när det beger sig...


Gräddas i ugn just nu, får se om de blir bättre än sist då de flöt ut lite för mycket och blev sisådär  10 cm långa när de var skurna. Men lika goa för det!

Av Jessica - 2 december 2009 09:08

Idag skjuter de på fältet igen och gissa vad? Jo en rädd liten Moa, just nu försöker hon hoppa upp i mattes knä när jag sitter vid datorn. Och även om hon är en rätt liten fis är hon lite för stor för att få plats i mitt knä. Får nog gå o sätta mig i soffan jämte henne...


Gör ont i hjärtat att se de stackars djuren så rädda...., och det är inte helt lätt att veta hur man själv ska agera. Ska man klappa dem för tröst eller bara ignorera?

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards