husnr3

Alla inlägg under december 2009

Av Jessica - 25 december 2009 21:50

Julafton började i år med en alldeles OK morgon med lite familjemys i sängen  och sen blev det gemensam frukost med mormor och Judit i pepparkakskläder. Efter det var det dax att fixa det sista av maten som skulle tas med.


Strax efter ett åkte vi iväg o lämnade Moa hos mormors hus och sen vidare till Ralles föräldrar där vi skulle fira hela dagen o kvällen. Blev som vanligt mycket mat på julbordet och riktigt riktigt gott. Fördelen med julbord är ju att det finns så mycket att man kan ta av det som man själv gillar. Alltså tog jag varken sill eller revben...


Julklappsutdelningen blev inte förrän runt femtiden eftersom Roger skulle iväg o tomta på två håll före dess..... busy även på julafton alltså!


O vad julklappar vi fick!! Judit mest såklart och faktiskt mest grejer hon behöver, bl.a en Klippan-filt och en barnstol med bricka (IKEA) + en del kläder såklart.


Framåt halv elva blev Judit rätt ledsen, antagligen för lite sömn plus att hon var lite hungrig så då packade vi ihop lite snabbt och drog hemåt. SÅ skönt att bara ha 2 minuter i bil hem!!


Den enda missen var att vi aldrig tog några kort på Judit på kvällen men vi har iaf några från julaftonsmorgonen:


  

Av Jessica - 22 december 2009 21:21

Just varit ute och skottat av de 10 centimetrarna som kommit nu i kväll.


Kändes att temperaturen är på väg mot plus, snön som föll på jackan smälte nästan genast bort.


Att det kan skilja så mycket på bara ett dygn, när jag kom hem från Värnamo igår vid sextiden var det 18,5 minus!!!!!!!!!!!!! Och nu bara -1...


Får hoppas att det inte blir blask till julafton utan att det åtminstone håller sig runt nollan.


Imorgon blir det ev pulka & snowraceråkning en sväng före uppesittarkvällen, ska bli KUL!

Av Jessica - 22 december 2009 17:56

Lådan med presentsnören är hittad!!


Trots massiva sökningar tidigare har både jag och R lyckats att missa en av flyttlådorna i pannrummet och där fanns min skatt!!


Utöver snörlådan hittades även en full med nya oanvända julkort, kan ju vara bra till ett annat år. I år har vi ju skickat julkort med bilder på Judit o Moa ...


Nu blir det en timme full av paketinslagning, inget paket får vara det andra likt är min paroll!

Av Jessica - 22 december 2009 16:38

Efter en sväng till stan idag så är jag nu nästan helt klar med ALLA julklappsinköpen!


Det enda som återstår är att slå in alla presenterna till fina paket, något jag vanligtvis tycker är kul men i år har vi slarvat bort skolådan med alla mina fina presentsnören, säkert 20-25 olika färger o modeller!! Har helt enkelt inte råd att köpa nytt så det får nog bli paket utan snören - gillar INTE!


Nån som har ett tips på var den kan finnas?


Vi har letat i källaren, i uthuset, i källaren, i köket, i sovrummet och sen är liksom rummen slut... tittade nyss under soffan i vardagsrummet men där var den inte. Hittade däremot Ralles innetofflor som han letat efter så inget ont som inte har något gott med sig!

Av Jessica - 22 december 2009 09:04

Igår tog vi en eftermiddagssväng till Värnamo för att hälsa på för första gången på mitt jobb, de hade julfika i fredags men då kunde vi inte vara med så därför blev det ett besök igår istället.


Hade en 20% kupong på HM oxå så jag tänkte att vi svänger väl in där först och ser om jag kan hitta nåt till Judit eller mig själv....


Nåt sånt köp blev det inte, de hade en jättefin blus men tyvärr inte i min storlek och till Judit blev det inte heller något på ordinarie pris men däremot lyckades jag fynda igen! De hade ett helt ställ med 50 kronors plagg så jag köpte 3 par byxor, 2 stickade västar och 1 stickad klänning i varierande storlekar men det mesta från 68 och uppåt. Är ju sånt som kommer att gå åt och nu fick jag ju allt mycket billigare.... JAG GILLAR JU ATT FYNDA!

Av Jessica - 19 december 2009 20:41

Och så var vår lilla tjej döpt oxå!


Idag var den stora dagen i Judits hittills ganska korta liv, dax för dop. Jag hade väl bestämt det mesta kan man säga. Inte för att jag kände att jag absolut ville utan för att R inte har engagerat sig särskilt mycket pga tidsbrist...


Tallnäs kapell i Linneryd utanför Skillingaryd blev det, ett litet träkapell som inte skulle kännas för stort o tomt, vi var ju inte mer än den närmsta familjen. Tyvärr hade inte centralvärmen hittat dit ut så det var väl en sisådär 15-16 grader eller nåt!!! Kalla händer o fötter blev det - tur att jag höll Judit en del och att vi hade tagit på henne kalasbyxor och body under dopklänningen.


En dopklänning som farmor har sytt förresten eftersom jag inte ville ha nån sån där med spets o fjoll på. Nu blev det en enkel variant i ett vitt bomulls/linnetyg och en mörkröd liten rosett. Superfin var hon!


Prästen var Cristina Virdung som jag har träffat på Småfolket i kyrkan tidigare, supertrevlig och go och hade bra hand med Judit oxå.


Jag hade valt Tryggare kan ingen vara och Härlig är jorden som psalmer och sen spelade David (tvärflöjt) och Samuel (piano) till Carolas Himlen i min famn och Elisabet sjöng solo till pianoackompanjemang till Livet i min famn http://www.dopguiden.se/musik/livet_i_min_famn.html. En helt underbar sång så om ni funderar på vad ni ska välja kan jag verkligen rekommendera denna. Texten är så fin och förklarar verkligen allt vad det innebär med känslorna man har när man väntar och får en liten bebis.


Efter dopet hade vi hyrt in oss hos min mamma eftersom hon har betydligt större plats än vi själva. Där bjöds gästerna på kyckling i grönpepparsås och till efterrätt kladdkaka. Enkelt och gott och som gick att förbereda redan igår...


Presenter då? Visst fick Judit presenter oxå, en hel del halsband blev det, sen några söta bestick och två små askar där hon ska lägga sin första lock och sin första tand...


På det hela taget en verkligt lyckad dag och jag är glad att vi valde att döpa henne, sen självklart super att ha en sån familj som Ralles som kan spela och sjunga så fint.


Tack alla för att ni hjälpte till att göra dagen minnesvärd för oss!


Blev inte direkt några superbilder tagna (tack mamma ändå) men Alex filmade och alla andra fotade så vi kan nog få några kort av dem.


  

Av Jessica - 19 december 2009 12:14

Har väl inte direkt bakat varje dag denna veckan men igår tog jag igen det med råge, blev två kladdkakor och ett bakpulverbröd som sagt och idag har jag börjat dagen med en tredje kladdkaka till dagens dop.


Bjöd ju på brödet igår kväll och Veronica ville gärna ha receptet så här kommer det, nån som gillar grova bröd som är ENKLA att baka kan testa detta:


BAKPULVERBRÖD


4 1/2 dl filmjölk

1 dl mörk sirap

1 dl torkade aprikoser

1 dl russin

1 dl hackade hasselnötter

1 dl vetekross

1 dl rågkross

1 dl havregryn

2 1/2 dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl solrosfrön

1 1/2 tsk salt

1 1/2 tsk bakpulver

1 1/12 tsk bikarbonat

2 tsk brödkryddor


Blanda filmjölk o sirap i en bunke.

Blanda alla torkade ingredienser och rör  sen ner i filmjölken.

Lägg bakplåtspapper i en brödform så att pappret sticker ut över kanterna och häll ner smeten.

Strö ev över lite extra havregryn.

Grädda mitt i ugnen ca 45 min på 200 grader.


PS. jag använder varken aprikoser eller russin och krossade inte linfröna men det gick lika bra ändå. Går även bra att byta ut nötter mot mandel eller nåt annat man tycker om.

Av Jessica - 19 december 2009 12:12

I två veckor nu har Judit sovit bättre o bättre och det var länge sen jag behövde vara uppe o mata på natten.


Oftast äter hon mellan nio o tio på kvällen och sen sover hon till mellan halv fem o sex, ibland t.o.m fram emot halv sju-sju tiden.


Vet att det inte alltid kommer att vara så men jag njuter så länge det varar...

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards