husnr3

Alla inlägg under november 2009

Av Jessica - 11 november 2009 12:37

Igår kväll var en del av jobbarkompisarna här (+ Alex) en sväng o hälsade på Judit och mig oxå, hoppas jag iaf. Nu var det ju ett tag sen jag träffade de flesta av dem och det är alltid trevligt att tjöta. Blev inte särskilt mycket jobbsnack faktiskt, de är väl lite trötta på jobbet och jag o Anna är rätt glada att vi är hemma och är mammalediga....


Judit fick supersöta kläder, tröja, byxor & klänning i rött o vitt samt ett par kalasbyxor med ankstjärt!!! Kommer hon bli gullig i det eller?? Sen fick vi en liten present till hemmet oxå, en hjärtformad pajform, en rödrutig bakduk och muffinsformar - var det en pik att jag ska baka o komma förbi på jobbet eller??? Har ju inte haft varken lust eller tid till det förut men kanske får göra ett besök till jul eller så?


Förstod dock att mina arbetsuppgifter i stort sett är helt lagda åt sidan och sköts inte av någon..... tack för det Schenker! Måste ju varit enormt viktigt arbete jag gjorde. Men kan väl inte direkt säga att jag är förvånad... Så när jag kommer tillbaks borde det ju vara några nya arbetsuppgifter som väntar och det kan nog bli kul...

Av Jessica - 10 november 2009 14:51

Inte mycket har hänt hos oss nu i början på veckan...


Igår var Lotta på Badet här en sväng o hälsade på Judit o mig, Judit fick en supersöt Barbapappa-mössa med tillhörande vantar från Åhlens. Vantarna har jag redan så jag ska kanske kolla om de har nåt mer i den serien så jag kan byta. Annars har man ju alltid nytta av flera par vantar och dessa är SUPERSÖTA!


Under resten av dan hann jag med att kratta lite löv (vi har mycket i trädgården) och börja slipa på min kökssoffa, tog rätt lång tid men var kul.... o sen kom Ralle hem o undrade om slipmaskinen funkade bra???!! Just ja - en slipmaskin har vi ju!! Jag hade slipat för hand hela tiden!!!! Så igår kväll testade jag slipmaskinen och det gick betydligt FORTARE.... mitt mål är att soffan ska vara klar till jul, ska ju måla den några gånger oxå + att Elisabet ska sy 4 kuddar. Bild kommer här när den är klar.


Idag tog vi lite sovmorgon, Judit vaknade vid fem och ville käka o sen var hon inte särskilt trött så vi låg i sängen till strax före sju innan jag kunde somna o sen vaknade hon vid halv åtta igen och ville ha mat!! Men sen blev det sovmorgon till kvart över nio och efter det fick jag stressa för idag skulle vi testa Småfolket i Svenska kyrkan hade jag tänkt.... och det börjar vid tio!! Idag hade de som tema "Snickra" så det blev rätt hög ljudnivå även om det inte var så många stora barn med. Men trevligt var det så det blir nog nåt mer besök, de har såna träffar både tisdagar och torsdagar men jag går nog inte förrän nästa vecka. Behöver ju få lite gjort här hemma och kanske ta nån långpromenad med Moa istället...


Resten av dagen har jag mest gått o myst o fixat lite till ikväll. Några av jobbarkompisarna kommer hit direkt efter jobbet, har inte direkt städat utan hoppas att det är tillräckligt mörkt så att dammråttorna inte syns!!


Av Jessica - 9 november 2009 17:44

Idag blir det Basses favoritkyckling till middag, ska serveras inom några minuter var det tänkt....


Resten av veckan bjuder familjen Aldelius på följande, hör av er om ni blir sugna och vill hälsa på och smaka:


Stor biff med fetaost & tomat

Kycklingenchiladas

Kasslerlåda

Laxsoppa

Stek med sås & potatis

Tacolasagne

+ hemlig rätt imorgon då jobbarkompisarna kommer o hälsar på!


Som sagt mycket kyckling o taco denna vecka, förra veckan var det mest potatis o sås. Kan man inte variera från dag till dag får det bli från vecka till vecka!


Smaklig spis!

Av Jessica - 9 november 2009 12:29

... det var vad som stod på programmet igår och som ni förstår blev det inte mycket tid över till annat.


Dagen började redan tidigt när Ralle o Judit vaknade, blev matning och sen lite familjemys (utan Moa som inte ville vara med) i sängen. Sen steg Ralle upp medan jag låg kvar o vilade en stund, är ju rätt skönt tycker jag. Även om jag kan göra det varje dag är det ändå lite extra mysigt när det är helg o man liksom har rätt att slöa lite...


Sen blev det snabbfrukost innan det var dax före tipspromenaden, trots att vi var fyra som gick blev inte resultatet mycket bättre än lördagens bowlingmatch!! Dvs vann inga priser denna vecka heller!


Var hemma vid halv ett tiden och då var det bara att byta om o ge Judit mat innan vi traskade iväg (vi kör typ aldrig bil på helgerna) till familjen Josefsson där det var dax för kombinerat kalas för David som fyllde 16 tidigare i veckan samt att fira Roger och fars dag. Som alltid där supergod mat, trerätters denna gång och jag åt FÖR MYCKET och var tvungen att lägga mig i soffan o vila efteråt...


Roger fick en ny telefon i fars-dags present - undrar om det bara är han som ska använda den eller om han lånar ut den till resten av familjen?? Till David blev det mest pengar, han har precis köpt en ny tvärflöjt i silver som han behöver betala av på - kostade en del...............................................
............... nämligen 18 000 kr!!!!!!! Men ska man bli bra gäller det ju att ha rätt utrustning!


Kvällen avslutades som många gånger förr, på Movalla där SIS igår mötte HKL Make believes från Linköping. Ett rätt kul namn lr?? Men inte hjälpte det dem för SIS vann med 3-0 efter riktigt bra spel i första perioden, sen blev det lite mer Hawaii över det ju längre matchen led... med det är ju inte elitserien så vad kan man vänta. Jag tycker ändå att det är rätt kul att gå ner o kolla och som spelare (oavsett sport) vet man ju hur kul det är med publik.


Innan Ralle däckade strax efter tio hann vi med första halvan av American Pie 2, resten får nog sparas till nästa helg för nu i veckorna hinns det inte med att kolla på film utan nu är det ju JOBB som gäller på kvällarna.



Av Jessica - 8 november 2009 17:39

När nu inte bowlingen gick sådär särskilt bra igår så får jag medge att kvällen blev desto mer lyckad.


Hade bjudit hit mamma, Kjell o Vonne på brakmiddag som sig bör, dvs trerätters med tillhörande dryck o snacks och allt annat man kan tänka sig.


Som vanligt testades det nya recept och allt blev jättegott!! Till förrätt blev det fransk löksoppa och desserten bestod av Chokladfudgetårta, båda recepten hittade på www.tasteline.com så gå in där om ni vill testa.


Varmrätten bestod, som rätt ofta, av lax i ugn. Från näst senaste numret av Matmagasinet plockade vi Lyxlax med potatismos vilket jag starkt kan rekommendera för er som vill bjuda på nåt man kan förbereda och bara sätta in i ugnen när gästerna har kommit... innehöll rökt lax vilket jag vanligtsvis inte är så förtjust i men tillagat i ugn försvann det slirviga känslan som jag inte gillar. Gillar man inte mos kan man bara göra laxen i ugnen och servera med ris eller pressad potatis.


Laxsås 4 p:

1/2 finhackad gul lök

1 finhackad vitlöksklyfta

100 g babyspenat

3 dl creme fraiche

2-3 msk hummerfond

1-1 1/2 dl vatten

150 g fint tärnad rökt lax

1 äggula


Fräs lök o vitlök mjuk, låt spenaten fräsa med några minuter. Krydda. tillsätt creme fraiche , fond och vatten och låt puttra några minuter.


Ta av från värmen, rör ner lax o äggula, peppra.


Lägg en förstekt laxbit och potatismos i varje portionsform, fördela såsen över och gratinera på 225 grader i 10-15 minuter.


(Vi stekte inte laxen utan lät det stå längre i ugnen istället.)

Av Jessica - 8 november 2009 17:36

Måste ju bara göra ett tillägg till mitt inlägg om den usla bowlingen....


även om vi helt enkelt är riktigt dåliga just nu så har vi iaf RIKTIGT KUL när vi träffas o spelar! Igår tog nästan flamseriet överhand, kanske därför det inte gick så bra???


Även om jag är en tävlingsmänniska gillar jag när vi kan skratta tillsammans och det är viktigt!


Så om ni känner nån därute som är usel på bowling men en riktigt glad o kul skit - säg till dem att komma till bowlinghallen!!! Att man kan skratta är det enda kravet vi har på nya medlemmar...

Av Jessica - 8 november 2009 09:31

Och så var det dax för den uppskjutna matchen från oktober igår, vi mötte Venus från Nybro hemma vid halv två....


och tänk om min rapportering hade kunnat sluta där men inte. Har bestämt mig att alla matcher ska redovisas på bloggen oavsett resultat och det är väl ungefär som jag har gjort hittils oxå - det har ju liksom inte gått så bra för oss i år!!


Igår blev det bara oavgjort 10-10 mot ett lag som vi normalt sett inte har några problem att slå... helt enkelt kollektiv kollaps är nog det enda som kan beskriva vårt resultat. Kan absolut inte ge godkänt till någon när det gäller slagningarna men för egen del tog jag och Lotta 3 av 4 poäng och det kan jag i sammanhanget ändå tycka är rätt OK. Vi var inte bra men det räckte....


Nu är vi i behov av fler bra spelare! Är det någon där ute som känner till några såna som kan tänka sig att börja spela i SIS??? Träning på onsdag isf....

Av Jessica - 6 november 2009 18:52

Lovade min syster att jag skulle mejla över ett bra kakrecept till henne men lägger ut det här istället ifall någon mer vill testa. Är de supergoda kolasnittarna som jag tror att jag har lovordat förut....


25 kakor


100 g mjukt smör - ej margarin

1 dl socker

2 msk ljus sirap

2 1/4 dl mjöl

1/2 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljsocker

ev 1 tsk malen ingefära (jag brukar inte ha i det)


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, socker och sirap krämigt.

3. Blanda mjöl, bikarbonat & vaniljsocker och vänd ner det i smeten.

4. Dela degen och rulla till 2 längder.

5. Lägg längderna på en plåt och platta till dem LITE. Räffla med gaffel.

6. Grädda i mitten av ugnen till gyllenbruna, ca 12-15 min.

7. Låt dem svalna en aning och skär sedan på snedden. Låt svalna helt på plåten.


Supergoda, svårt att bara ta en!! Är dessutom nästan lika goda direkt från frysen....


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Ovido - Quiz & Flashcards