husnr3

Alla inlägg under november 2009

Av Jessica - 14 november 2009 10:35

Igårkväll hade vi bjudit hit en av Ralles gamla kompisar med fru samt deras lille kille Julian som är två månader äldre än Judit.


Blev en trevlig kväll med mycket bebis & bajsprat. Egentligen tycker jag ju att man kan försöka prata om nåt annat när man träffar andra men när vi båda hade så små bebisar och dessutom två förstabarn så blev det bebisprat med automatik....


Idag skulle de åka till Gällstad med Therese pappa & hans sambo. De skulle turas om att shoppa och gå ute med Julian i vagnen och på så sätt slippa ta med honom in i affärerna där det alltid är mycket folk. En bra lösning tycker jag men det kräver ju förstås att man har bra mor/farföräldrar som ställer upp.



Som sig bör en fredagkväll blev det tacos i nån form, nämligen tacolasagne som jag smakade hos Anne för några veckor sen. Verkligen ingen smalmat men kan varmt rekommenderas ändå.


Tacolasagne:

800 g blandfärs

2 påsar tacokrydda

1 gul lök


Stekes som vanligt.


Varva i ugnsfast form med:

2 pkt färdigskivad cheddarost

2 burkar tacosås

1-2 pkt små tortillas


Toppa med:

krossade tacochips

tärnad tomat

riven ost


In i ugnen 225 grader ca 15 min tills osten smält och fått färg. Servera med sallad.

Av Jessica - 14 november 2009 10:25

Igår var det återigen dax för våra mammaträffar, jag, Sofia & Linda skulle träffas med barna hos Anna kl tio och trots att jag steg upp redan halv åtta var jag givetvis försenad med tio minuter! Förstår inte vad som har hänt med mig?? Tidigare hade jag aldrig några problem att komma i tid och nu har jag alltid stora problem att passa tider. Kan inte ens skylla på Judit för hon brukar inte bråka om varken blöjbyte eller påklädning. Får väl helt enkelt erkänna att det är DÅLIG PLANERING!


Ute hos Anna som ju bor på landet hade bestämdes det att vi skulle ta Källstorparundan som går ner till sjön Hindsen och de stugor/hus som ligger där. En bra och fin runda på i stort sett bara grusväg, nån enstaka bit fick vi gå på stig. Men den var ju inte så lång så då tänkte vi att vi går runt på andra sidan Hindsekindsvägen oxå där det normalt sett oxå är grusväg..... men inte igår!!!!! Skogsmaskinerna hade varit och kört sönder vägen totalt och sen hade de lagt på MÄNGDER med jord & en del sten för att fixa iordning vilket fick till följd att marken var jättemjuk med stora hjulspår. Återigen fick man användning av Cross-funktionen på vagnen.... värre var det för framförallt Sofia som har en vagn med två mindre svängbara hjul framtill. Så det tog sin lilla tid och vi var rejält varma när vi trillade in på Annas gårdsplan när klockan nästan var tolv!!


Där bjöds det på ljummen kyckling & baconsallad med nybakat bröd (hurtiga Anna hade varit inne i stan på morgonen o handlat). Till efterrätt Frödinge kladdkaka som varmt kan rekommenderas, var supergod. Jag brukar inte alltid vara förtjust i färdigköpt men här får jag nog ge den betyget 5, bra alternativ om man får oväntade gäster.


Strax efter två packade jag in alla pinaler + bebis & hund (Moa fick följa med) i bilen och begav mig till Kvantum för veckans handling. Efter det avverkade jag i tur och ordning även Gasslanders, Åhlens, Jehrens & Citygross (billig lax) innan jag styrde färden hemåt vid halv femtiden. Men sen var man ju inte klar för det.... MASSOR med kassar som skulle bäras in!!!

Av Jessica - 12 november 2009 13:25
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Jessica - 12 november 2009 11:08

Upptäckte att det visst var ett tag sen jag la ut några bilder här på bloggen så här kommer några på lilltjejen från senaste veckan...


  

Av Jessica - 12 november 2009 10:50

Idag skulle jag ägnat dagen åt att mysbaka lite, städa, tvätta o vara allmänt pysslig hemma hade jag tänkt MEN nu är rörmokarna här o fixar med vår nya värmepump (pengarna bara rullar iväg...) så jag har inget vatten och då blir inte mycket gjort.


Därför ändrade jag utseende här på bloggen för att få några minuter att gå... blev lite jultema som ju kan va mysigt. Är inte många veckor kvar till första advent och sen kommer julafton nästan direkt!!

Av Jessica - 12 november 2009 08:38

Igår var det dax för första läkarbesöket för Judit sen vi var på BB och det gick väl rätt bra, de kollar ju inte direkt särskilt många saker utan klämmer mest lite här o där.


Däremot fick hon/vi lite bakläxa på huvudformen men det var jag nästan beredd på. Hon ligger i stort sett alltid och tittar åt vänster men jag har inte sett att huvudet har blivit särskilt platt men jag har nog kollat på fel ställe för när läkaren visade mig syntes det tydligt...


Så ikväll blir det att möblera om här hemma, vi byter sida i sängen och flyttar vaggan till "garderobssidan" istället. Sen får vi även ta o flytta mobilen över skötbordet så att den hänger på andra sidan. Allt för att uppmuntra henne att vända på sig. Fick även instruktioner att vi ska träna på att vända huvudet åt andra hållet varje gång vi byter blöja eller kläder så vi får väl se hur det går. Hon har iaf inga fysiska hinder att vrida åt andra hållet, något de annars kan få vid förlossningen (enl läkaren).


Sen blev det ju ny vikt och längd oxå, stora damen har äntligen gått förbi pappa Ralles födelsevikt (4300) och väger nu 4410 g samt är 57 cm lång.

Av Jessica - 11 november 2009 18:15

För nu kommer vår lilltjej äntligen snart med i tidningen....

Av Jessica - 11 november 2009 18:04

Här på bloggen skriver jag ju mest om ditten o datten som händer i vår lilla familj, eller med vårt hus, eller med bowlingen eller nån annan sport....


..men har funderat på om det inte kan vara trevligt med lite fler allmäna inlägg, såna som kan vara intressanta för nästan vem som helst.


Så här kommer mitt första boktips, läser ju en hel del nu när vi inte har TV längre. Blir iaf nån bok i veckan eller så och nu har jag just läst ut Frostnätter av Arnaldur Indridasson, en isländsk författare som bl.a har fått Glasnyckeln för bästa Nordiska deckare.


Böckerna handlar om Erlendur och hans kollegor vid polisen men man får även inblickar i Erlendurs privatliv, han är skild sedan länge och har sporadisk kontakt med sina barn, Eva Lind som har drogproblem och Sindi Snaer som dricker för mycket. Kan tyckas att de flesta personerna inte lever några lyckliga liv och det kan nog stämma, dock är personskildringarna äkta och intressanta. Böckerna skildrar oxå väl den isländska naturen och handlingen har oftast någon koppling till vatten, vidderna eller bergen.


Så har ni några kvällar över och vill testa en ny författare kan jag rekommendera följande, lite annorlunda, böcker. Alla är väl kanske inte lika bra men läsvärda är de allesamman:

Kvinna i grönt, Änglarösten, Mannen i sjön, Vinterstaden, Frostnätter


Han har även skrivit några ytterligare böcker som jag själv inte har läst.


Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards