husnr3

Alla inlägg under oktober 2009

Av Jessica - 14 oktober 2009 09:17

Igår kväll pratade vi med min lilla mamma och fick då höra att hennes panna hade pajat på nåt sätt, hon fick ingen värme på elementen!!


Ralle gjorde en snabbutryckning men kunde inte hitta felet så idag skulle hon kontakta de professionella då även varmvattnet hade försvunnit! Precis lagom dag eller hur? Som tur är har hon luftvärmepump så hon har lyckats få värme i större delen av huset men på t.ex toan förblev det kallt!


Hoppas det inte var något större kostsammare fel, annars får hon väl duscha här. Vi använde ju hennes dusch rätt länge innan vi fick klart här...

Av Jessica - 13 oktober 2009 20:38

Idag stod köttfärs & grönsakssoppa på menyn och jag hade faktiskt fixat maten under dagen så när Ralle kom hem var allt färdigt.


Men som vanligt blev det inte tid att käka före bowlingträningen så när han kom hem sfrån densamma trax efter sju skulle vi äta och satte oss glada i hågen vid bordet och började sleva upp. Soppan var som alltid väldigt varm så det tog några skedar innan vi märkte att den inte smakade nåt!!! Vatten med köttfärs o grönsaker ungefär. Annars kan man ju tycka att soppa borde väl vem som helst klara av att laga .....


Inget annat att göra än att hälla tillbaks från tallrikarna i grytan och tillbaks på spisen. I med buljongtärning och en hel del salt och sen kunde vi sätta oss och njuta 10 minuter senare. Skållade på tungan nu me!


Sammanfattningsvis kan man väl säga att min dag i köket inte har varit särskild lyckad men imorgon är det ju en ny dag med nya möjligheter! Får se vad jag tar mig för då...



Av Jessica - 13 oktober 2009 20:27

Vilken tur att jag hade Gevalia hemma - idag fick jag nämligen oväntat besök vilket jag tycker alltid är lika trevligt!


Det var Malin som drabbats av sakna Judit-sjukan och kände att hon var tvungen att titta förbi en sväng o fråga om hon fick ta med Judit på promenad. Inga problem sa jag, då kan jag baka färdigt mitt bröd (testade Leilas formfranska idag men de blev sådär, fler försök krävs) under tiden.


Så iväg med dem båda, försökte få henne att ta med även Moa men den gick hon inte på....


Under tiden de var iväg hann jag även med att käka lunch och precis när de kom tillbaks slängde jag in en plåt med kolasnittar (som oxå blev rätt misslyckade utseendemässigt) och sen hann jag med matning av Judit före vi tog en fika med bullar och de nybakta kakorna.


Lagom tills det var dax för Malin att åka hem (du hade fått stanna längre) tog jag på mig hela vinterstassen igen för att ge mig ut på eftermiddagsturen, dock blev det regnjacka istället för vinterjackan nu. Märkte i förmiddags att jag hade fått på mig FÖR MYCKET KLÄDER!! Gör samma misstag några gånger i veckan, verkar ju så kallt ute när man är inne i värmen. Sen gör väl bröstvärmarna sitt till oxå kan jag tänka, värmer upp hela överkroppen.


Det som är så kul med Malin när hon hälsar på är att hon är precis som en familjemedlem, inte konstigt i och för sig för hon är ju min extralillasyster. Hon hejar på Moa (Moa gillar henne rätt mycket, skäller inte) och sköter sig själv. Idag passade hon t.ex Judit och satt o gullade med henne i vardagsrummet medan jag fixade i köket, sen blev det ju en del prat oxå men det är ju bara mysigt. Har inget emot vuxenumgänge på dagarna nu när inte Ralle ens kommer hem på lunchen längre.


Nu börjar dagen lida mot sitt slut och det är dax att ge Judit ett bad, väntar bara hem Ralle först. Han fick göra en panikutryckning till min mamma som hade fått nåt fel på pannan och inte hade någon värme på elementen. Nu när det ska bli flera minusgrader inatt!! Får hoppas att han fixar det, bara inte pannan är sönder! Vad jag vet är den gammal och sjunger säkert på sista versen...

Av Jessica - 13 oktober 2009 08:58

Ja det är faktiskt sant!


Kanske inte att det snöar men det har snöat iaf. Och snacka om att man blev förvånad när man steg upp i morse och det var alldeles vitt på marken. Det trots att Ralle berättade att det hade snöat/fnyst lite i Nässjö igår + att vi sa igår kväll att det var extremt rått o kyligt ute - men att det skulle bli snö som låg kvar var väl ingen som trodde?!


Så nu blir det till att ta fram en varmare jacka än regnjackan + en extra väst så man inte får mjölkstockning. Vinterkängorna rök fram redan i söndags när jag skulle på fotboll, och mössa o vantar har man ju haft ett tag nu...

Av Jessica - 12 oktober 2009 18:57

Inte mycket har hänt idag faktiskt, inga bullar bakade och inte heller något bröd eller nån smarrig kaka.


Att ta sovmorgon till halv tio kan väl inte sägas vara receptet på en lyckad start på dagen, resten har trillat på i samma slöa tempo. Det enda vi har företagit oss är att hälsa på mormor på banken och gå en sväng till Apoteket & Beklädnadsaffäen och sen i eftermiddags gick vi en runda och slängde skräp.


Får väl försöka tänka som så att vi behövde en slödag, men imorgon hoppas jag att orken och lusten har infunnit sig igen för då står matlagning (soppa) och lite kakbak på schemat. Leilas kolasnittar blir det iaf, sen får jag se vad jag hittar på mer. Linda bakade visst formfranska idag och på hennes blogg såg de riktigt goda ut så kanske jag testar de imorgon om alla ingredienser finns hemma.

Av Jessica - 12 oktober 2009 10:13

Vi gör ju  matschema för MÅNGA veckor i taget men ibland tryter fantasin ändå så denna vecka har vi några dagar med tomma rutor.


Ska ge mig ut på nätet idag för att se om jag kan hitta nåt smaskigt att äta de dagarna, annars ligger nog köttbullar med sås o potatis rätt nära till hands...


Veckans mat:

Stuvade makaroner med stekt falukorv

Köttfärssoppa med grönsaker

Herrgårdskyckling

Krämig laxgryta

På söndag blir det lunchbuffé för då har vi kalas för Ralle

Av Jessica - 12 oktober 2009 09:57

Efter en natt mellan lördag & söndag med rätt lite sömn hade jag verkligen behövt en lugn o skön natt inatt - men så blev det ju inte!!!


Kan ärligt säga att om nån kommit o frågat om de fick ta med sig Judit så hade nog släppt iväg henne. Men nu är det försent - har ångrat mig!


Vår lilltjej har vant sig vid att inte behöva ligga i vaggan längre, hur det har blivit så vet jag inte riktigt. Vaggan funkar bra varannan natt eller så men ibland....


Så igårkväll fick hon mat vid tiotiden som vanligt och sen la jag henne i vaggan vid kvart över. Gick väl några minuter eller så innan hon började skrika (Ralle hade redan somnat som tur var) men jag tänkte att nu ska jag inte ge mig. Hon fick ligga kvar och jag stoppade i nappen i munnen FLERA gånger och höll på o vagga fram o tillbaks - tänkte inte ge mig och ta upp henne. Men visst fick jag ge med mig!!! Efter att ha hört henne skrika till kvart i tolv, en och en halv timme alltså, orkade jag inte mer utan tog upp henne i sängen så hon fick somna. Men inte att hon gjorde det direkt utan jag fick ge henne lite mat först så att hon kunde slappna av.


Vet inte hur länge hon sov i vår säng före jag la tillbaks henne men vid halv fyra var det dax igen för matning, inga problem men sen var hon ju klarvaken när det var dax att sova igen. Bytte visserligen blöja 2 gånger men ibland funkar även det att göra i sömnen på henne. Samma race med en skrikande Judit och en mamma som inte tänkte ge sig...


Men jag orkade inte denna gång heller så vid halv fem tog jag upp henne i sängen och sen somnade vi efter att jag hade varit uppe o tagit på mig både långärmat och långkalsonger för att jag frös så. Att sitta i bara underkläder en timme jämte vaggan kan nog få vem som helst att frysa.


Men sen blev det sovmorgon till halv tio och det behövde jag. Men hur kul är det att sova halva förmiddagen och vara vaken på nätterna?? Till inatt ska jag ta fram en bok som jag kan läsa istället för att bara ligga o lyssna på hennes skrik. Eller så får jag helt enkelt börja baka på nätterna istället??


Men ta nu allt mitt klagande med en nypa salt, ibland är det bara skönt att få skriva av sig lite. Vet att det finns de som har det mycket värre än vi. T.ex Linda o Fidde som hade en liten Alice med kolik, nu FÖRSTÅR jag verkligen hur det är. Det gjorde jag nog inte riktigt förut när man kunde åka därifrån när skriken blev som värst...

Av Jessica - 11 oktober 2009 09:26

Finns inte mycket att säga om gårdagens fotboll??!! Eller? Rynkar på näsan


Ralle var hos Henke S på herrmiddag igår så resten av familjen skulle spendera kvällen hos mamma/mormor där skaldjurspaj & fotboll stod på schemat. Andra VM-kval matchen Judit skulle få se, första var den mot Malta för en månad sen.


Gick ju som det gick, nu gäller det bara att glömma VM eller möjligtvis hitta ett nytt favoritlag, kanske kan hålla på Danmark?


Får inrikta mig på nästa match, SIS fortsätter kvalet till 4an i eftermiddag. Kl 1500 är det match mot Lagan i andra änden på kvarteret - Movalla!! Jag o Judit ska dit och heja fram de svart/vita.

Det här är jag

Här hamnar tankar om det som rör sig i livet, en del om inredning och huset som är i ständig förändring. Stora förändringar som tillbyggnad, väggrivning, takprojekt och annat men även små förändringar som pyssel och pynt här och där. Tankar och bilder på

Bloggar jag brukar följa

TÄVLINGAR

 

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Så många läser här varje dag...

Bloggemenskap


Skapa flashcards